NP č.506 > FejetonPersonal ŠvejkJan Stern

Když jste kdysi četli knížku a líbila se vám, mohli jste ji doporučit přátelům. Neměli jste jistotu, že se jim bude taky líbit, ale měli jste jistotu, že budou číst stejnou knihu jako vy. Platí to i dnes. Ale asi ne nadlouho.

Dnes totiž žijeme v éře personalizace. Když zadáte něco do Googlu, má vás pan Google dávno proklepnutého. Má vás otipovaného. Podle toho, co jste hledali v minulosti. On ví, co jste zač. Jestli vám jde víc o holky, nebo o vdolky. Takže když zadáte „buchtička", vám vyjedou odkazy, jak se dělá šodó, zatímco vašemu sousedovi chlívákovi vyjedou odkazy úplně jiné. Jinak řečeno, vy a váš soused už neobýváte stejný svět, pan Google mezi vás natáhnul dráty. Řečeno metaforicky – už dnes nečtete stejnou knihu.


Svět je nám dnes šit na míru. Jako na tom Facebooku. Dřív lidé četli stejné noviny. Dozvěděli se, že sklizeň pokračuje podle plánu, nebo že za týden bude vyzvednut štěchovický poklad. „Jednostejně", abych citoval klasika. Dnes čteme noviny přes filtr skupin na Facebooku. Zprávy jsou nám filtrovány nejen na základě toho, co nás zajímá, ale i podle toho, co si myslíme. Ti, co do novin dříve dokázali protlačit svoje blogy, a to za honorář, jsou z toho zděšeni a říkají tomu „postpravda". Já nehysterčím, mně je úplně jedno, že se lidé od velkých jezer utvrzují v informačních bublinách, že Hillary je stará a hloupá (stejně by to jednou prasklo), mně jde o tu personalizaci. Ta mě trochu děsí. Protože si říkám, kde se to sakra zastaví.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Kam chodí vlaky na záchod / Jakub Yellen > NP č.506 > Téma čísla Při cestách po železnici nám vždycky vrtalo hlavou, kam všechny ty vlaky chodí na záchod, když se jim naplní jejich vakuová bříška. Zašli jsme se na to přeptat do depa kolejových vozidel v pražské Michli. číst dále Singularita přijde do roku 2045 / Darek Šmíd > NP č.506 > Novinky / Technoskop Spojíme superinteligenci s vlastními mozky, nebo si ji necháme utéct? číst dále Mojí největší zbraní je oční kontakt - prodejce Leoš z metra Pankrác v Praze / Jakub Yellen > NP č.506 > Život prodejce Když nějaký ten pátek den co den prodáváte na tom samém prodejním místě, časem si kolem sebe vytvoříte síť vztahů a známostí, vytvoříte si svůj vlastní malý ekosystém. Prodej Nového Prostoru není jen možností, jak si v nouzi přivydělat peníze. Pro drtivou část prodejců jde o způsob, jak se vrátit do společnosti, navazovat a pěstovat mezlidské vztahy. Podívejte se s námi na skryté příběhy míst, kolem kterých třeba každý den chodíte. číst dále Dýcháme za paní Jitku / Redakce > NP č.506 > Život prodejce Koncem září zkolabovala jedna z nejlepších prodejkyň Nového Prostoru paní Jitka. Pravidelně ji v posledních letech můžete vídat na zastávce tramvají na náměstí I. P. Pavlova. S naší facebookovou komunitou jsme dali dohromady unikátní happening na její podporu. číst dále
celý archiv