České dráhy mají celkem pět dep, Praha je z nich největší a zajišťuje přibližně třetinu všech údržbářských výkonů na kolejových vozidlech. Dobrodružným světem opravárenských hal, dílen a obří vlakové myčky nás provedl Ing. Vladimír Drobný, vedoucí odboru oprav.
Citlivé záchody
Jistě jste si všimli, že gravitační toalety, kdy exkrementy padají z vlaků přímo do kolejiště, se stávají minulostí. Komfort pro cestující se díky konkurenčnímu boji v poslední době překotně zlepšuje, vozy se modernizují, nebo rovnou nakupují nové.
„Výměny gravitačních toalet za vakuové s sebou přinesly potřebu zřízení opravárenských dílen," začíná s výkladem pan Drobný a do jedné takové dílny otevírá dveře. Vstupujeme do místnosti s vysokými regály, v nichž jsou vyrovnané řady toaletních mís různých typů. Leží hlavou dolů, takže vidíme, co normálnímu cestujícímu zůstává skryto – složité technologické zařízení. „Každý záchod má tři řídicí jednotky a ovládá se vzduchem," popisuje Drobný. Toaleta funguje na principu podtlaku a přetlaku. Po dokončení potřeby a zmáčknutí tlačítka vznikne podtlak, který obsah záchoda vysaje do mezinádobky, ta se následně z jedné strany uzavře a pustí se do ní vysoký tlak, který celý obsah vystřelí do hlavní nádrže. Vakuová technologie je nákladná záležitost, cena jedné mísy se pohybuje kolem 250 tisíc korun a je také velmi citlivá na správné užívání. „Pokud se s ní zachází, jak má, jde v podstatě o bezúdržbové zařízení," říká Drobný. Opraváři tedy v drtivé většině řeší poruchy způsobené neukázněnými cestujícími. „V okamžiku, kdy tam hodíte něco jiného než toaletní papír, a může to být už jen vlhčený ubrousek, ucpe se to. Lidé tam bežně hážou spodní prádlo, ohryzky, různé použité obaly..." vypočítává pan Drobný a dodává, že v dílně pracují tři zaměstnanci, kteří provádějí opravy i pro ostatní depa. Týdně se tu opravuje průměrně šest až sedm záchodů. „Tenhle týden to byl masakr," říká nám jeden z opravářů, „opravit jsme jich museli dvanáct!"
Příměstská souprava City Elefant stráví v myčce zhruba tři čtvrtě hodiny.
V depech Českých drah se obecně opravuje mnohem víc věcí, které během cest vlakem zničí lidé, než to, co by se rozbilo vinou technické závady nebo opotřebovanosti z užívání. Pan Drobný nám to demonstruje na příkladech. „Kromě ucpaných záchodů to jsou počmárané interiéry, pořezané sedačky, poškrábaná okna od diamantů, nastražené kameny na tratích a kapitolou pro sebe jsou sebevrazi."
Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.
Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.
Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.