NP č.506 > Téma číslaKam chodí vlaky na záchodJakub Yellen

Při cestách po železnici nám vždycky vrtalo hlavou, kam všechny ty vlaky chodí na záchod, když se jim naplní jejich vakuová bříška. Zašli jsme se na to přeptat do depa kolejových vozidel v pražské Michli.

České dráhy mají celkem pět dep, Praha je z nich největší a zajišťuje přibližně třetinu všech údržbářských výkonů na kolejových vozidlech. Dobrodružným světem opravárenských hal, dílen a obří vlakové myčky nás provedl Ing. Vladimír Drobný, vedoucí odboru oprav.

 

Citlivé záchody

Jistě jste si všimli, že gravitační toalety, kdy exkrementy padají z vlaků přímo do kolejiště, se stávají minulostí. Komfort pro cestující se díky konkurenčnímu boji v poslední době překotně zlepšuje, vozy se modernizují, nebo rovnou nakupují nové.
„Výměny gravitačních toalet za vakuové s sebou přinesly potřebu zřízení opravárenských dílen," začíná s výkladem pan Drobný a do jedné takové dílny otevírá dveře. Vstupujeme do místnosti s vysokými regály, v nichž jsou vyrovnané řady toaletních mís různých typů. Leží hlavou dolů, takže vidíme, co normálnímu cestujícímu zůstává skryto – složité technologické zařízení. „Každý záchod má tři řídicí jednotky a ovládá se vzduchem," popisuje Drobný. Toaleta funguje na principu podtlaku a přetlaku. Po dokončení potřeby a zmáčknutí tlačítka vznikne podtlak, který obsah záchoda vysaje do mezinádobky, ta se následně z jedné strany uzavře a pustí se do ní vysoký tlak, který celý obsah vystřelí do hlavní nádrže. Vakuová technologie je nákladná záležitost, cena jedné mísy se pohybuje kolem 250 tisíc korun a je také velmi citlivá na správné užívání. „Pokud se s ní zachází, jak má, jde v podstatě o bezúdržbové zařízení," říká Drobný. Opraváři tedy v drtivé většině řeší poruchy způsobené neukázněnými cestujícími. „V okamžiku, kdy tam hodíte něco jiného než toaletní papír, a může to být už jen vlhčený ubrousek, ucpe se to. Lidé tam bežně hážou spodní prádlo, ohryzky, různé použité obaly..." vypočítává pan Drobný a dodává, že v dílně pracují tři zaměstnanci, kteří provádějí opravy i pro ostatní depa. Týdně se tu opravuje průměrně šest až sedm záchodů. „Tenhle týden to byl masakr," říká nám jeden z opravářů, „opravit jsme jich museli dvanáct!"

Příměstská souprava City Elefant stráví v myčce zhruba tři čtvrtě hodiny.

V depech Českých drah se obecně opravuje mnohem víc věcí, které během cest vlakem zničí lidé, než to, co by se rozbilo vinou technické závady nebo opotřebovanosti z užívání. Pan Drobný nám to demonstruje na příkladech. „Kromě ucpaných záchodů to jsou počmárané interiéry, pořezané sedačky, poškrábaná okna od diamantů, nastražené kameny na tratích a kapitolou pro sebe jsou sebevrazi."

 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jakub Yellen VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů