NP č.529 > PříběhIndustry punkLibor Hruška

Máme rádi živelné konverze industriálu, říkají mladí architekti.

Martin Štibor s Markem Machem jsou kamarádi už od střední, oba nedávno absolvovali architekturu na stavební fakultě ČVUT a oba baví industriální památky. Přesněji řečeno především jejich novodobé proměny. A řečeno úplně nejpřesněji, proměny spadající do kategorie punkových. Na co přesně má databáze jejich společného projektu Industry Punk spadeno? Jsou to jednak odvážná, netradiční řešení architektů či různých sdružení a platforem, jedním slovem úlety, jako například galerie WC Supermarket, jež vznikla přestavbou páchnoucích veřejných záchodků na karlovarském autobusáku. A pak konverze, které se rodí živelně v hlavách lidí, kteří kolem „své“ ruiny chodí dost dlouho na to, aby se do ní zamilovali a rozhodli se ji zachránit. „Je to iniciativa zespodu od lidi, kteří nečekají, až s místem něco udělá město, až někdo vypracuje velký projekt. Prostě si prostor pronajmou, zabezpečí ho, zametou a s  dalšími nadšenci v něm uskuteční svoji vizi,“ říká Martin. „A když vznikne právě taková lowcostová záležitost, tak se tam začnou scházet i ti správní lidé a žije to tou správnou punkovou atmosférou, kterou máme rádi. Prostor si na nic nehraje,“ dodává Marek. V tomhle ohledu oba mladé pražské architekty příjemně překvapily loňské objevitelské výpravy po Polsku nebo Slovinsku.


Průmyslová architektura je dnes sice v kurzu, podle Marka s Martinem to ale nelze přeceňovat. Chátrajících fabrik i menších industriálních staveb, které pokorně čekají na ránu z milosti, je v českých městech stále dost a dost, stejně jako těch rádoby zachráněných, z nichž zůstala na efekt jen obvodová zeď, zatímco vykuchaný střed stavitel zalil betonem. Stále oblíbenější urbex zas často klouže po povrchu, fotografům jde čistě o vizuální stránku, méně už o hlubší poznání stavebně-historického vývoje průmyslových staveb. Na druhou stranu, nějak se začít musí. I Marek s Martinem nejprve jenom prolézali ruiny a fotili, dnes si na ČVUT na stejných opuštěných stavbách dělají doktorát.


facebook.com/industrypunk


autor / Libor Hruška VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Města podle Bati / Libor Hruška > NP č.493 > Téma čísla Maďarsko, Jugoslávie, Polsko, Francie, Švýcarsko, Nizozemsko, Německo, Anglie. Tam všude koncern Baťa pronikal nejen svými výrobky, ale od 30. let 20. století i zakládáním továren a „ideálních průmyslových měst budoucnosti“. Vzorné tovární obce byly symbolickým štítem pro obchodní expanzi firmy, říká historik Ondřej Ševeček, který je spoluautorem nové knihy Tovární města Baťova koncernu, mapující projekty baťovských měst na evropském kontinentu. číst dále Jak se kde prodává / Libor Hruška > NP č.492 > Život prodejce Kde se prodejcům Nový Prostor prodává dobře a kde to jde hůř? Jak to v NP funguje s prodejními místy? Kdo rozhoduje o tom, kde budou prodejci prodávat? číst dále Zabijácké výtahy, archy Noemovy a chodovské UFO / Libor Hruška > NP č.501 > Téma čísla Jižák, Jižák je město snů. Největší české sídliště neinspirovalo jenom PSH, ale za čtyřicet let, co stojí, i desítky spisovatelů a filmařů. Jak se v literatuře a filmu pohled na Jižní Město proměňoval, na to jsme se zeptali jihoměstského patriota, kulturologa Jana Lukavce. číst dále V malování hledáme ztišení / Libor Hruška > NP č.493 > Rozhovor V pražské Bolzanově ulici, kde dnes sídlí denní centrum Naděje, malíř Michal Singer dříve pracoval. Bylo to na začátku 90. let, kdy jako grafik dával tvář týdeníku Respekt. Dnes uznávaný český autodidakt na stejné adrese vede kurzy malby pro lidi bez domova. „Pro klienty je to azyl, forma vnitřní emigrace,“ říká. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů