NP č.492 > Život prodejceJak se kde prodáváLibor Hruška

Kde se prodejcům Nový Prostor prodává dobře a kde to jde hůř? Jak to v NP funguje s prodejními místy? Kdo rozhoduje o tom, kde budou prodejci prodávat?

„Já se pak za vámi stavím cestou z nákupu, mává na pana Josefa už zdálky jeho stálá zákaznice. Za pár minut se vrací a chvíli s ním klábosí jako se starým kamarádem. V sídlištní samoobsluze na Spořilově sice není takový provoz jako třeba ve stanicích metra, každé prodejní místo má ale své výhody a nevýhody. „Když je někdo na Ípáku, tak tam samozřejmě chodí víc lidí, tady zase všechny znám. Třeba támhleta paní s děckem je kunsthistorička," ukazuje Josef na maminku s kočárem. Stejný scénář: nejdřív do obchodu a cestou zpátky ještě pro časopis.

 

Mapa prodejních míst

Dnes v Praze funguje zhruba 120 prodejních míst Nového Prostoru, dalších 70 lidé najdou v menších městech – v Brně, Hradci Králové, Českých Budějovicích, ale i v patnáctitisícovém Nymburku. Tam se prodej daří, ale třeba v podobně velkém Benešově prodejní místo zaniklo. Prodávat lze teoreticky kdekoliv, v některých městech ale existuje vyhláška zakazující kamelotáž na veřejných prostranstvích a podomní prodej. V takovém případě se musí žádat o výjimku na radnici.

 

Metro je základ

Zpátky do Prahy. Když časopis před necelými dvěma desítkami let začínal, byl k dostání především u stanic metra a v centru hlavního města. Tehdy to bylo nějakých padesát šedesát míst. Pak se postupně přidávala další a další, samoobsluhy nebo obchodní centra.

Prohlédněte si on-line mapu prodejních míst ve svém městě

Je ale jen na jejich personálu, jestli alespoň v zimě nechá prodejce v teple pod střechou, někde je spolupráce bezproblémová, jinde to skřípe. Když se například v letňanském Tesku změnil manažer, prodejní místo zrušil úplně. To sedmdesátník Josef, který na Spořilov dojíždí z druhého břehu Vltavy, z Hlubočep, si na spolupráci s lidmi z tamního Albertu nemůže stěžovat.„Krám byl předtím docela špatně vedenej, chodilo sem i celkem málo lidí, ale teď vyměnili vedoucího a ten novej je hodně schopnej. Obchod se začíná zvedat, ale chvíli to potrvá. Já jsem z oboru, takže vím, že kšeft zničíte za týden, ale dohromady ho dáváte rok."

 

Mapa prodejních míst také reaguje na změny v městské dopravě. Na Dejvické dřív člověk narazil na prodejce hned na dvou různých místech, po prodloužení metra do Motola, se tu už uživí jen jeden. Třeba na nejvytíženější stanici pražského metra, I. P. Pavlova, prodávají dva – Petr ve vestibulu a Jitka nahoře na tramvajové zastávce. „Lidí je tu plno, to ale automaticky neznamená, že bych prodal stovky časopisů. Lidi spěchají, někdy prodám málo, jindy je to lepší, není v tom žádná logika," přemýšlí Petr. Ne každému to na rušných místech vyhovuje, při prodeji tam musí víc zapojit hlasivky. „Musejí tam vyvolávat a víc na sebe upozorňovat než na komornějších prodejních místech, jako je třeba Strašnická," říká zakladatelka NP Dagmar Kocmánková.

 

Dobře se prodává na náplavce na trzích

Petr a Josef si ze svých prodejních míst také pravidelně odskakují na farmářské trhy, Petr z I. P. Pavlova dolů na náplavku, Josef do parku na Roztylském náměstí. „Na náplavce, když jsou v sobotu trhy, střídám dvě místa. Nejprve jsem na Výtoni u železničního mostu, pak se přesunu k Palackého náměstí," popisuje prodejce Petr. Krom trhů se Nový Prostor prodává i na festivalech a dalších akcích. Tahle práce se zpravidla svěřuje těm zkušenějším.

 

Jak prodejce přijde ke svému místu?

Pro nováčka se vybírá volná lokalita ze seznamu těch neobsazených. Dostane na výběr, nebo si může prodejní místo vymyslet sám. Ideální je, když není na soukromém pozemku, v opačném případě se musí žádat o povolení majitele. Dobré prodejní místo není ale samospasitelné, podle Kocmánkové je mnohem důležitější lidský faktor. „Záleží na vystupování prodejce, zkušeného můžete postavit k ceduli Praha a stejně tam prodá. Pokud je někdo ostýchavější a prodejní místo nevyužívá, tak mu ani frekventované místo v centru města nebude vyhovovat." Když se nedaří, může prodejce zkusit štěstí jinde, klidně i na druhém konci města. Existují zakletá místa, kde se dlouhodobě nedaří nikomu, třeba stanice metra Prosek a Radlická nebo smíchovské Arbesovo náměstí. Po povodních v roce 2002 se hodně zhoršila taky Palmovka. Jaké jsou příčiny? Těžko říct, pouštěli bychom se na stejně tenký led jako spisovatel František Langer ve své Nenapsané povídce O melancholii hospody U zlatého soudku. V některých hospodách je prostě mrtvo, v jiných hlava na hlavě, na některých prodejních místech se daří, na jiných ne. Ve světě existují i jiné modely prodeje streetpaperů, někde prodejci nejsou vázáni na konkrétní místa. „Prodávají, kde chtějí. To je ovšem připravuje o elementární jistotu prodejního místa, které je jenom jejich," upozorňuje Kocmánková.

 

k tématu čtěte: Jak funguje systém prodejních míst v amsterdamu?


autor / Libor Hruška VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Balada o očích černouškových / Adam Borzič > NP č.492 > Novinky / Kultura 98 % procent na filmovém serveru Rotten Tomatoes se nevidí moc často. Čím to, že vcelku nenápadný film Moonlight tak upoutal světovou kritiku, že se o něm hovoří i jako o velké naději pro letošní Oscary? číst dále Háčkaři / Jan Stern > NP č.492 > Fejeton Češi dali světu spoustu důležitých, užitečných, ba revolučních věcí. Nohejbal, Ďáblovu bibli napsanou za jednu noc, remosku, lehký tank vzor 38, počítačovou hru Mafia, spodně kvašené pivo, semtex, Švejka, becherovku, velmi elegantní tramvaj Tatra T3 s oblými bruselskými tvary, pražského krysaříka, kostkový cukr, reformaci, pomlčkovou válku, nejdražší halu na světě, nejdražší tunel na světě, českou uličku a všechny Kaplického nepostavené stavby. číst dále Jak se připravit na konec světa, když je člověk bohatý / Darek Šmíd > NP č.492 > Novinky / Technoskop Survivalismus je životní přístup, kdy se neustále připravujete na konec civilizace nebo podobnou nepříjemnou událost biblických rozměrů. číst dále Pravidlo Z!: Kdo dřív přijde, ten dřív mele / Libor Hruška > NP č.492 > Rozhovor Jak může fungovat alternativní model prodeje steetpaperu? Na výdejně ve východní části Amsterdamu mi ho o Vánocích představil zkušený harcovník Jeroen de Rooij. V Amsterdamském Z! pracuje už od 90. let. číst dále

Nejčtenější články autora

Jak se kde prodává / Libor Hruška > NP č.492 > Život prodejce Kde se prodejcům Nový Prostor prodává dobře a kde to jde hůř? Jak to v NP funguje s prodejními místy? Kdo rozhoduje o tom, kde budou prodejci prodávat? číst dále Příliš směšné na středověk / Libor Hruška > NP č.529 > Téma čísla Dvojice mladých historiků Vojtěch Bažant a Martin Šorm boří stereotypy o zamračené středověké Evropě. Slovní hříčky, absurdní humor, ironie, satira i nadsázka, to vše existovalo už tehdy. A k tomu nádavkem prdící mniši, hroziví hlemýždi a zajíci zabijáci. číst dále Příští stanice: Petržalka / Libor Hruška > NP č.498 > Téma čísla I Bratislava měla mít své metro, budovat se začalo v roce 1988, ale po pádu režimu se práce zastavily. Stopy projektu jsou dodnes k vidění na sídlišti Petržalka. „Bratislava si na svoji druhou šanci mít metro bude muset ještě dost dlouho počkat. V nejbližších 15 letech to určitě nebude,“ říká Peter Martinko, odborník na historii i současnost bratislavské hromadné dopravy. číst dále „Vůbec neradíme příchozímu do Prahy, aby s sebou psa bral.“ / Libor Hruška > NP č.527 > Téma čísla První pejskaři to ve městech neměli jednoduché. Platilo to hlavně pro chovatele takzvaných psů luxusních, jejichž chov nepřinášel žádný hospodářský užitek. Jak se Praha před půl druhým stoletím rozhodla regulovat jejich počty a kde udělali autoři filmového Švejka chybu. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů