NP č.515 > Jiné čteníTemné kouty srdcíStanislav Komárek

Rakouský etolog Konrad Lorenz uvedl do moderního světa tezi, že agresivita v duších lidí a zvířat vzniká spontánně, má jakýsi biologický význam a nevybíjena se hromadí jako voda za přehradou.

Kniha Takzvané zlo, přeložená do mnoha jazyků, mu vynesla velikou slávu i zatrpklé nepřátele – k nim ostatně patřili i marxističtí teoretici zemí východní Evropy, protože agrese směla být jen plodem třídních antagonismů a po jejich odstranění mělo přijít jen všeobecné bratrství, jásání a plesání. Není ani nutno znát všechny ostatní Lorenzovy teze a být o nich přesvědčen, aby bylo zřejmo, že to tak zřejmě bude. Hypotéza ostatně není zcela původní a nápadně připomíná církevní koncepci dědičného hříchu – už v evangeliích se praví, že nejrůznější špatnosti „pochodí ze srdce lidského" a je darmo pečlivě mýt jídelní nádoby ze strachu před rituálním znečištěním. Lorenz radil kumulující se agresivitu investovat třeba do sportovních zápolení či jiné formy společensky neškodných bojovných soutěží. 

 

Obávám se, že tohle v poněkud paranoidní a zároveň zákopnické náladě přítomné doby není úplně proveditelné. Starý etolog se nedočkal jiného poznatku, který se vynořil až po jeho smrti, nicméně by jej jistě nadchl: v některých rezervacích na jihu Afriky se dospívající sloní samci, přestěhovaní kvůli „přelidnění" (spíše „přeslonění") z jiných chráněných území, náhle začali vrhat na jiná zvířata, například nosorožce, a ubíjet je k smrti, což se normálně neděje. Nežli padlo rozhodnutí je odstřelit, vzpomněl si kdosi na možnost přisadit k nim dospělého sloního samce, bez jehož přítomnosti a autority chobotnatí pubescenti vyrůstali. Rázem se situace uklidnila, aniž by je dominantní slon musel nějak zjevně pacifikovat, ba jim značně klesla i hladina testosteronu v krvi. Absence nějakých dospělých autorit ve společnosti, zastupovaných jen neosobní mocí předpisů a státního aparátu, pak celkem snadno vede k bloudění volného potenciálu agresivity, který si hledá nepřítele často na zcela bizarních místech...


autor / Stanislav Komárek VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Život na dluh / Stanislav Komárek > NP č.525 > Téma čísla Celá ekonomická kultura, tažená ve starobylém 19. století kultem spořivosti a vyprávěnkami o šetrné Anežce, která si postupně „nasyslila“ na fabriku, se postupně změnila ve svůj pravý opak – všichni žijí na dluh. To, co se dříve pokládalo za symptom úpadku dekadentní šlechty, předcházející bezprostředně pádu, se stává normou. číst dále Anatomie pošetilosti / Stanislav Komárek > NP č.518 > Jiné čtení Slovo „pošetilost“ jakožto opačný protipól k „moudrosti“ zní v dnešní češtině antikvovaně, jako by představovalo něco dávno minulého, jako třeba „řemdih“ či „krumplování“. číst dále Poezie / Stanislav Komárek > NP č.516 > Jiné čtení Je poměrně zvláštní se zamýšlet nad vznikem poezie vůbec a důvodem této „tvorby" – řecké poiésis znamená tvorbu čehokoli obecně, i ve zcela materiálním každodenním smyslu. číst dále Děti apokalypsy / Stanislav Komárek > NP č.523 > Jiné čtení Západní svět se od východního, rozumí se zde od světa žluté Asie, liší mimo jiné i v jedné podstatné věci. Nedílně k němu patří apokalyptická tradice, očekávání hrůzných, tragicky katastrofických a emočně vzepjatých konců, někdy spojených se záchranou nemnoha vyvolených. Většina obyvatelstva ji už nezná ani tak z Apokalypsy sv. Jana, součásti novozákonního korpusu, ale z jejích pozdějších a zdánlivě nenáboženských podob. Obvyklé české označení Zjevení sv. Jana není úplně výstižné, přiléhavější by bylo „odkrytí" či „odhalení" (rozumí se věcí budoucích). číst dále
celý archiv