NP č.512 > Novinky / KulturaWTF Ivana Adamoviče: Řád, nebo neřád?Ivan Adamovič

Spisovatel se často musí stylizovat i do nejrůznějších grázlů a ventilovat jejich myšlenky, i když jsou v rozporu s jeho vlastními a se všeobecnou morálkou.

Někdy to může čtenáře zaskočit a občas si takového spisovatele mylně přiřadí do stejné škatulky, kam patří tito hrdinové.  Co si počít s románem, který je otevřeně xenofobní či rasistický? Kde je mez, za kterou už nejde zajít ani z uměleckých důvodů? V případě románu Davida Ratha Řád takové dilema moc řešit nemusíte. Jako spisovatel je tento bývalý politik natolik nešikovný a přímočarý, že vám musí být jasné, že se jedná o čistou agitku. Román se odehrává v budoucnosti v silně islamizované Evropě, kde se Česká republika drží před přívalem imigrantů zuby nehty. Tak nějak by si asi představoval četbu na dobrou noc Miloš Zeman nebo Tomio Okamura. Obyvatelstvo chudinských muslimských čtvrtí Berlína? „Všude kolem stánků s haraburdím líně bloumaly ušmudlané osoby vesměs po paty navlečené do plandavých košil, z nichž dole trčely jen hubené chlupaté kotníky." „Rozmnožování je to jediné, co zvládají naprosto dokonale a na výbornou," blesklo hlavou hlavnímu hrdinovi, když viděl dvorky se „záplavou popelících se usmrkanců".

 

Je čím dál zjevnější, že podobně si běžného muslima představuje běžný Čech. A že nám tu vzniká nový žánr „populistický román".


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále Zakládání kyberkultury v Čechách / Ivan Adamovič > NP č.515 > Téma čísla První číslo časopisu Živel vznikalo v rámci debat snad šest let, v reálu snad rok a grafičce Kláře Kvízové posloužilo jako součást diplomky v ateliéru písma. Živel se pro grafiky stal pískovištěm, kde si mohli zkoušet nová písma - ke zděšení čtenářů odkojených Times New Romanem. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále Sebrané prasárny / Ivan Adamovič > NP č.510 > Kultura Na sklonku loňského roku vyšly dvě knihy zaobírající se zajímavým způsobem erotikou ve veřejném prostoru. Vedle průvodce Praha erotická se na trhu objevil i závěrečný svazek třídílné reedice jedné z největších knižních kuriozit – souboru Kryptadia od K. J. Obrátila. Kniha vyšla již jednou v nakladatelství Paseka, ale vydání v nakladatelství Lege Artis, přejmenované na První a Druhá kytice národních prasáren, je unikátní i nebývalou péčí vydavatele o „dokonalý“ reprint. Detaily ohledně vydání Kryptadia nám osvětlil vydavatel a bibliofil Jan Hýsek. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů