NP č.509 > KulturaVydechněte si!Ivan Adamovič

Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému.

Už když nedávno Nový Prostor připravoval číslo s tématem metra, bylo jasné, že je tento podzemní systém pro mnohé víc než komunikací. Autor právě vydané obsáhlé knihy o vzduchotechnice metra, a zejména jejích architektonických vyústěních Nádech výdech (vydává Big Boss) to v úvodu podává velmi emotivně:


„Nádech tajemství, které magická Praha možná ztratila v uličkách Řásnovky, zůstal trochu zakonzervovaný v jejím podzemí. Ano, je možná vlhké, studené a tmavé, ale tajemství má v sobě geneticky zakódované, zděděné po pražském rabínovi, katu Mydlářovi, Plivníkovi či Kokešovi, potloukajícímu se pražskými stokami.


V podzemí plném tajných krytů, bunkrů a skrytých nemocnic, kolektorů a stanic metra. Tam, kde nese tu zvláštní všeobjímající nasládlou vůni tunelů vycházejících z míst dávno zaniklých paláců a pohřebišť, starobylých artefaktů ztracených v podzemních vodách a bahně."

 

Text knihy ale rychle pozbývá této vzletnosti a drží se množství technických údajů, které autor načerpal ze zdrojů Dopravního podniku a z rozhovorů s architekty. Metro skutečně dýchá – vzduchotechnika nasává vzduch z povrchu, fouká jej do tunelů a naopak z nich vysává vzduch „použitý". V zimě se vzduch přihřívá, v létě ochlazuje. Jiné vytápění prostory metra nemají.

Pražské metro mělo mít unikátní výdech ve tvaru kosmonauta.
Architekt se vzepřel a byl realizován jen strohý komín.

Hlavních výdechů je devadesát šest. Je fascinující, kolik různých tvarů mají. Od komínů přes obyčejné mříže na úrovni země (vděčné to noclehárny lidí bez domova) až po podivné kvádry (u stanice Dejvická) či varhanní píšťaly (na Radlické).


Nechybělo mnoho a měli bychom unikát – výdech ve tvaru kosmonauta. Měl vzniknout podle politického zadání na stanici dříve zvané Kosmonautů, ale architekt Jan Abt se tomu vzepřel s argumentem, že přece odněkud ze zadku kosmonauta „nemohou funět smrady". Nakonec byl realizován stroze technicistní komín a sousoší kosmonautů v jeho blízkosti.


Samo pražské metro nemá dosud překvapivě samostatného knižního průvodce. Proto se i díky mapování výdechů dozvídáme celou řadu zajímavých detailů o metru samotném. Zvláštní zápach, který je někdy cítit ve stanici Můstek na trase A, je například vysvětlován tím, že bylo třeba při stavbě stanice zpevňovat písečné vrstvy trubkami se zmrazeným čpavkem a ten zřejmě postupem času v malé míře unikl do horniny.


Většina výdechů jsou popravdě řečeno dost nevzhledné betonové kostky završené ocelovými lamelami. O to větším překvapením je, že Jan Charvát o mnoha z nich dokáže psát živě a s vervou. A o to více potěší výdechy, které jsou nějakým způsobem monumentální a nekompromisní, jako třeba ten u Pražského povstání, který navrhl Václav Hilský, spoluautor vedle stojící budovy bývalého Centrotexu.


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Vydechněte si! / Ivan Adamovič > NP č.509 > Kultura Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému. číst dále Fikce2 / Ivan Adamovič > NP č.503 > Téma čísla Je zvláštní, že lidé kolem literatury tak intenzivně prožívají výskyt každé mystifikace týkající se literatury samotné. Jaká bouře se strhla, když se před lety ukázalo, že vítěz ceny Knižního klubu, románový rukopis a následně i autorské jméno evokující, že se jedná o dlouho očekávanou původní beletrii od české Vietnamky, je ve skutečnosti šprým spisovatele Jana Cempírka, jenž ukázal, že králové porotci jsou nazí. Tolik se chtělo odměnit nečekaného literáta z prostředí vietnamské diaspory! číst dále Vlakem do pekla moderny / Ivan Adamovič > NP č.506 > Téma čísla Zavedení jednotného času bylo jedním z nejpřelomovějších okamžiků moderní civilizace. Jen se moc neví o tom, jaký na tom měla podíl železnice. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů