Internetový projekt GIVT vznikl jako start-up v roce 2015 a jeho zakladatelé se inspirovali podobnými organizacemi v zahraničí. „Ve všech zemích na západ od nás podobné formáty fungují. Ve Velké Británii představují stabilní část financování neziskového sektoru a už se tam tímto způsobem vybralo přes půl miliardy korun. Jeden z našich zakladatelů se inspiroval u svého příbuzného ve Švédsku, který tam tímto způsobem financoval svůj sportovní klub," říká Barbora Říhová z GIVTu. Podle jejích slov u nás podobný dobročinný portál před vznikem GIVTu nefungoval. Sama v něm jakožto studentka olomoucké univerzity začala pracovat jako brigádnice. „Tehdy byl projekt v plenkách a moje náplň práce spočívala v obvolávání neziskovek. Dneska už se podílím na rozvoji a organizaci firmy. Od začátku jsem si ale osvojila jeden z našich hlavních principů, že s každou zapojenou neziskovou organizací navazujeme osobní vazby." V současnosti v organizaci pracuje dvanáct až patnáct zaměstnanců a brigádníků.
První bylo Divadlo Tramtarie
První neziskovou organizací, která se do GIVTu v roce 2015 zapojila, bylo olomoucké Divadlo Tramtarie. „Protože jsme firmu založili v Olomouci, zpočátku jsme oslovovali především neziskové organizace v tamní lokalitě. Trvalo nějaký čas, než k nám našli důvěru a postupně jsme se rozšířili do celé republiky," říká Barbora. Kapacita je neomezená a zapojit se může kdokoliv. „V současnosti sdružujeme téměř tři a půl tisíce neziskovek. Bohužel se ale ne všechny starají o následnou propagaci a šíření informací o možnostech podpory touto cestou, takže se najdou i takové, které dosud přes GIVT nezískaly ani korunu," říká Barbora.
Internetové obchody oproti tomu projekt GIVT „nabírá" na principu tzv. affiliate neboli provizního marketingu. E-shopy jsou zapojené do velkých obchodních sítí, do kterých spadá i GIVT, a každý z nich se tak může stát jeho členem. „Díky našemu působení v affiliate sítích jsme jedním z kanálů, přes které e-shopy získávají nové zákazníky. Když se chce nicméně do GIVTu zapojit i jakýkoli menší e-shop, který ve velkých sítích nefunguje, rádi ho také zahrneme. Do naší nabídky nezapojujeme pouze e-shopy s nejasným fungováním nebo s nabídkou podvodných produktů," říká Říhová. Zákazníci GIVTu mohou nakoupit přes téměř tisíc e-shopů a součástí jsou také velké obchody jako Mall, Baťa, Zoot nebo Tchibo.
Typický uživatel GIVTu využívá webový portál s konkrétní představou nákupu v oblíbeném e-shopu i s dopředu vybranou neziskovou organizací, kterou chce podpořit. „To dokládá, že se podporovatelé neziskovek dozvědí o GIVTu nejčastěji od nich," doplňuje Říhová.
Už se vybral milion a půl
Mezi nejčastěji podporované organizace přes GIVT.cz patří ty, které pomáhají zvířatům – útulky či depozita. „Sdružují se kolem nich silné komunity lidí a oproti jiným organizacím zahrají na citovou a emoční náladu zákazníků," vysvětluje Říhová. Nerozhodnutým uživatelům pak GIVT každý týden předvybírá a doporučuje „neziskovku týdne", které se zatím nedostalo pozornosti a zároveň má o podporu zájem. Nový uživatel portálu s nekonkrétní představou organizace, kterou podpoří, se zorientuje také podle filtrování kategorií a klíčových slov. „Do budoucna chceme připravit i lokální vymezení organizací, aby uživatelé mohli podpořit projekty, se kterými souzní lokálně," dodává Říhová.
Díky GIVTu získají neziskové organizace „volné peníze" – dosud se přes GIVT vybral necelý milion a půl. Využít je mohou na vlastní provoz, nákup papírů do tiskáren, kancelářské potřeby nebo v případě zvířecích útulků třeba na nákup krmiva. „Naší dosud nejúspěšnější neziskovkou je hodonínský útulek, který je na GIVTu od začátku a má na kontě přes třicet tisíc korun." Pravidelnou podporu získávají podle jejích slov i neotřelé zájmové neziskovky, jako je Česká asociace létajícího disku nebo asociace hráčů sudoku.
Každý den proběhne na GIVTu kolem stovky nákupů. Projekt GIVT je financovaný z provizí a podle Barbory Říhové by se chtěl stát jedním z hlavních hráčů financování neziskového sektoru u nás.