NP č.454 > FejetonDobře vypečené gestapíčkoJan Stern

Možná tomu nebudete věřit, ale jsou věci, o kterých se mi žertuje těžko. Ovšem nejspíše vás překvapí, které to jsou, či spíše, které to nejsou.

Lidé si většinou myslí, že posvátná hranice, před níž se zastavuje mé pošklebování, je kupříkladu smrt. Bohužel nemohu tento názor dosvědčit a nutno říct, že jsem často kvůlivá tomu vcházel se svým okolím do střetu. Zejména se svou matkou. Šlo především o hřbitov. Má matka na něj nikdy nechodila, ale cítila za to takovou zvláštní vinu, která se projevovala periodicky se opakujícími pohledy do kalendáře a větou pronesenou s jakousi animistickou vážností a hrůzou: „Zítra má děda narozeniny.“ A já na to vždy odpověděl: „Fajn, co mu koupíme?“ Tento cynismus matku sice trochu zděsil, ale kdesi hluboko v ní ji vlastně uklidnil: „Jsou ještě větší bestie než já“, mohla si říci a ani tento rok na hřbitov nejet. Dělal jsem pro ni tuto bestiální službu rád.

Lidé se také domnívají, že by se nemělo žertovat třeba o Osvětimi. No já vám nevím. Onen děda, jemuž jsme po smrti nikdy nic nekoupili k narozeninám, v té Osvětimi byl. Tedy nemluvil o ní mnoho, to je pravda. Ale že by pro něj měla nádech čehosi posvátného, tak ten dojem jsem věru neměl. Vzpomínám, jak se ho jednou kdosi opatrně zeptal: „Jaké to tam bylo?“ A on odpověděl: „No, jaké to asi tak může být v Polsku.“ Nikdo se tenkrát u stolu nezasmál. Kromě mě. A matka mě pod tím stolem kopla. Dodnes jsem nepochopil, proč kopla mě a ne dědu. Ale tak už to na světě chodí.

Mám také rád tu historku o Sigmundu Freudovi, jak u něj gestapo dělalo prohlídku. Protože se o jeho osud tak trochu zajímala nějaká ta ambasáda, nechali gestapáci na konci prohlídky Freuda podepsat takový papír, v němž se psalo, že mu nebylo během úředního úkonu nijak ublíženo a bylo s ním zacházeno civilizovaně. Stařec Freud, jemuž právě rozhrabali spodní prádlo (kterémuž ve svém díle jinak vyhradil důstojné místo), se neudržel a připojil k podpisu, jaksi z pilnosti, tehdy oblíbený reklamní slogan: „Služby gestapa mohu každému vřele doporučiti.“

No ano, nevidím žádný důvod, proč vřele nežertovati o smrti, gestapu či Polsku. Mám rád i všechny ty nekorektní žerty o Dežovi, o tom Němci, co starším lidem schovává věci, či o blondýnách, za něž mě jedna moje spolužačka označila za „falofašistu“, ač o mém falu ví jen velmi málo, a kdyby věděla, vyjadřovala by se jistě soucitněji. Leč přesto, jak jsem již avizoval, jsou věci na tomto světě, které se mi do futrálu humoru nějak nedaří nacpat. A pohříchu to bývají novinky, jež naši epochu definují a zkrášlují celkem čerstvě. Jednou z nich jsou televizní věštci.

Už jste to viděli? Ve studiu většinou sedí paní onoho mystického typu, že jakmile vstoupí do tramvaje, všichni si tajuplně a intuitivně sáhnou na portmonku v kapse, aby se ujistili, že tam stále je. Chvilku blekotá jen tak naprázdno. To bývá ještě poměrně roztomilé, byť se dá říci, že i feldkurát Katz v rauši by se dal tváří v tvář této televizní mystice označit za filozofa. Ale to ještě nic není. Pak to přijde. Do studia zavolá nějaká jiná paní, patrně taky jezdící tramvají, a povídá se slzami na krajíčku, že je na tom moc špatně, že její syn je zase bez práce, i když se tak snaží, že manžel jí umřel před dvěma roky na rakovinu a ten konec byl moc vošklivej a že ona kolikrát v noci brečí a že neví, čím to, že její rodina má takovou smůlu. Načež mystic dáma vezme kyvadlo a deset minut feldkurátí, deset minut hněte to staré dobré těstíčko, tu z karmy, tu z podvědomí, tu z ascendentu... No vždyť to znáte, i tentokrát jsou rohlíčky samozřejmě obzvláště dobře vypečené, a smutná paní na drátě za ty rohlíčky vyklopí ticku.

Teda ne že by se šklebit nešlo. Mohl bych napsat něco jako, že až jí ta ticka přijde ve vyúčtování, třeba pochopí, proč má v životě takovou smůlu. Ale mně to nějak nejde. Já vím, že některé věci jsou věčné a člověku občas nezbývá než služeb gestapa každému vřele doporučiti, ale že by se ve mně nevařila krev, to říct nemohu.

No, nenechám prchlivost cloumat svým majestátem. Ta ticka za tenhle fejeton mě nakonec uklidní.


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Učitel / Jan Stern > NP č.526 > Fejeton Musím se doznat k jedné takové charakterové deformaci. Mám značnou touhu poučovat. Krocena bývá tím, že vlastně nemám poučovat o čem, neboť se v ničem nijak zvlášť nevyznám. Ale nedávno ke mně byl osud milostivý a přihrál mi do cesty ideální oběť. Kamarád kamaráda, Švéd žijící u nás, mě pozval na takový edukativní kafe. Prý mu v naší zemi leccos není jasné a rád by byl poučen. číst dále My jsme všichni ho-ho / Jan Stern > NP č.459 > Fejeton Občas člověka pronásledují určité nutkavé představy. Člověka běžného (homo ordinaris) třeba představa, že má rozepnutý poklopec, i když nemá. Velké škody při tom nevznikají, krom toho, že si trochu unavíte ruku neustálým ohmatáváním rozkroku. Člověk hollywoodský (homo hollywoodiensis, slangově někdy též ho-ho) má nutkavé představy stejně jako člověk běžný, leč liší se tím, že mu tyto představy přinášejí nikoli malé škody, ale velké zisky. číst dále Košatéři, končíme! / Jan Stern > NP č.462 > Fejeton Existuje takový hezký obrat: nemoc z povolání. Vymysleli ho kvůli učitelkám, ale ono z každého povolání člověk dříve či později onemocní. číst dále Marťanský slovník člověkologie / Jan Stern > NP č.469 > Fejeton Bůh – Věc, kterou si lidé vymysleli, aby měli dojem, že je někdo odmění za to, když se vyhodí v autobuse do povětří, případně za to, že se do povětří nevyhodí, i když by chtěli. To první by lidé zřejmě dělali i bez Boha, to druhé asi ne. V tomto smyslu je Bůh klíčovým katalyzátorem hromadné dopravy pozemšťanů. Krom velkého Boha existovali v minulosti ještě menší bohové, kteří dělali za lidi to, co by oni také rádi dělali, ale bylo jim to hloupé (incest, sex se zvířaty apod.). Dnes tuto funkci plní tzv. internet. číst dále