NP č.523 > FejetonTeorie vyhnaného psaJan Stern

Existuje takový starý příběh z Pobřeží slonoviny. Místní král Ahoussi se tam jednoho dne dostal do jakési „krize legitimity“. Najednou jeho poddaným přestalo být jasné, proč by ho vlastně měli poslouchat. Ahoussi však znal tajemství moci, a tak jednoho dne vyhlásil přísný zákaz přítomnosti psů ve vesnicích.

Tato přítomnost či nepřítomnost byla jeho poddaným zcela lhostejná, psi nebyli důležitým domestikovaným zvířetem v oblasti. Běhalo jich v okolí jen pár. Byl to zákaz zbytečný a nesmyslný. Dokázal však obnovit královu vážnost. Lidé začali tabu psů přísně dodržovat a krále znovu obalila tajemná aura Moci. Král Ahoussi tím obnažil jediné: o moci nerozhoduje ani předurčenost, ani charisma lídra, ani síla zbraní, ba ani bohatství. Základem moci je jen a pouze drzost, s níž lidem vnutíte nějaká pravidla. A protože lidé tuší, že pravidla potřebují, prohlásí nejspíše vaši drzost za boží vyvolení.


Pravda, někdy společnost dospěje do situace, kdy i kouzlo zakázaného psa přestane působit. Pak nastupuje kouzlo biče. O tom máme zase jiný příběh. Od Herodota. Vypráví o vzpouře otroků ve Skýtii. Skytským otrokům tradičně vypichovali oči, aby jim zabránili být svobodnými lidmi. Když se však Skytové vydali dobývat k sousedům, potřebovali otroky v boji a oči jim vypichovat přestali. Druhá generace vidoucích otroků začala přemýšlet nad tím, proč jsou vlastně otroky. A jednoho dne se vzbouřili. Pořídili si zbraně, jaké měli Skytové, opevnili se v hradišti a prohlásili se za svobodné lidi. Skytové učinili na hradiště nejprve ozbrojený nájezd, avšak vzbouřenci ho hravě odrazili – byli stejně dobře vycvičenými bojovníky a měli stejně kvalitní zbraně. Pak však Skyty napadla geniální myšlenka: Při druhém nájezdu hradiště nedobývali a nevzali s sebou ani žádné zbraně. Měli pouze jednu jedinou věc: své biče. Symboly nadvlády nad bývalými otroky. A tváří tvář těmto bičům se vzbouřenci vzdali a znovu se podvolili. Jinak řečeno: když přestane fungovat magie vyslovovatele tabu, potřebujete kouzlo symbolů. Ať už na standartách, nebo v televizních zprávách.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Vyjíst život rohlíkem / Jan Stern > NP č.463 > Fejeton Ne že bych byl starcem, ale něco už přeci jen pamatuji. Během těch let, která bohužel pamatuji, už mi namlouvali o tom, jak se lidé na světě dělí, leccos. číst dále Ocasy? Jazyk! / Jan Stern > NP č.518 > Fejeton O tuto zem a lid ji obývající mám zájem vědecký. Opravdu bych chtěl přijít na to, co nás vlastně naformovalo a uhnětlo. číst dále Per aspera ad astra / Jan Stern > NP č.490 > Fejeton Za mého dětství bylo oblíbenou kratochvílí děvčat vedení takzvaného památníčku. Asi víte, o co šlo: o takovou knížečku s prázdnými listy, kterou vám děvče dalo a vy jste mu tam měli něco napsat nebo namalovat „na památku“. Potíž byla, že jsem nikdy jaksi nepochopil tu základní poetiku žánru. Co se čeká? Kde jsou meze? Kdo jsou klasici? Já v tom naprosto plaval. V Rozumu do kapsy o tom nic nepsali a dokonce ani v Pionýrské stezce nenavedli mne na správnou stezku. A tak jsem to bral tak nějak od srdce – základ všech katastrof světa.   číst dále Loudání / Jan Stern > NP č.521 > Fejeton Marketéři dělí lidi do pěti kategorií, které se liší podle toho, kdy a proč si osvojí nějakou novinku, třeba mobilní telefon. První jsou novátoři, pak „early adopters", pak příslušníci „první většiny", pak příslušníci „druhé většiny" a nakonec jsou loudalové, kteří si mobilní telefon pořídí až ve chvíli, kdy už se pomalu přestává vyrábět. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů