NP č.532 > DIY5 věcí, které jsem se dozvěděl o moderní kaligrafiiŠtěpán Materna

Jak u psaní správně sedět a dýchat, kdy má být linka tenká a kdy má být naopak tlustá? Jak se dá psát kávou nebo vývarem z černého bezu? A k čemu je vlastně dobré umění krasomalby v době, kdy si můžeme posílat elektronické vzkazy vyvedené některým z nabídky tisíců písem? Co vás čeká, přihlásíte-li se na kurz moderní kaligrafie, zjišťoval Štěpán Materna.

K čemu je dneska ruční psaní

Kdo by kdy spatřil můj sešit s ručně psanými poznámkami, asi by se zděsil, co dělám zrovna na kurzu kaligrafie neboli umění krasopisu. Anebo by naopak pochopil, že jsem se nad svým psaním konečně zamyslel. Ve skutečnosti mě hlavně zajímalo, jak je to s ručním psaním v době všudypřítomných dotykových klávesnic a tiskáren. Právě to, že stroje přebraly starost o každodenní psaní, posunulo ruční krasopis blíže k umění, řemeslu s žádanými specialisty. Naše lektorka Gábina Glass se ke kaligrafii dostala tak, že si chtěla ručně nadepsat svá svatební oznámení a nebyla spokojena s výsledkem. To bylo v roce 2004, zanedlouho se odstěhovala do USA, kde se připojila k místní kaligrafické skupině a od roku 2015 pořádá vlastní kurzy a nabízí kaligrafii na zakázku. Zabývá se hlavně klasickou kaligrafií, učí však takzvanou moderní kaligrafii. Ta se soustředí na jednodušší krasopis a nachází uplatnění právě při nadepisování svatebních oznámení, dopisů, veršů nebo jako součást uměleckých obrazů.

 

Tenké a tlusté

„Jestli máte z dnešního kurzu všechno zapomenout, pamatujte si alespoň jednu základní poučku,“ říká ke konci kurzu Gábina, „při tahu nahoru je linka tenká, při tahu dolů tlustá.“ Zní to jednoduše, ale nejde to hned. Po troše cviku však písmo vypadá skutečně daleko umělečtěji. Hlavně na pečlivě předrýsovaných linkách, které roztřesenou ruku drží v mezích. Linky se pro zajímavost jmenují dotažnice a dělí se na spodní, základní (neboli účaří), střední, horní a akcentovanou.

 

Kaligrafické hračičky

Dnes píšeme hlavně pomocí pera a tuše, přičemž pero lze kombinovat z různých násadek a perek. My jsme měli obyčejnou rovnou násadku, mohli jsme si však vyzkoušet i ergonomicky tvarovanou nebo s perkem uchyceným šikmo ze strany. Perka se liší pevností a ostrostí, důležité je, že když se na ně zatlačí, dělají tlustší linku, což, jak už víme, oceníme především při tazích shora dolů. Používáme čínskou tuš, ale i zde jsou možnosti téměř neomezené, Gábina nám ukázala příklady svých nápisů například z vývaru černého bezu nebo z kávy. Kromě psacího náčiní je ovšem důležitá i kvalita papíru, protože některý se pod perem třepí. A hlavně si správný krasopisec ladí všechny komponenty dohromady, aby si pero, tuš a papír navzájem co nejlépe rozuměly. Zkoušíme psát i speciální fixou a dosahujeme překvapivě podobného pocitu i výsledku jako s perem. 

 

Postura je základ

Kaligrafie je záležitost celého těla. Proto nám Gábina hned z kraje radí, jak se správně posadit, aby se nám psalo co nejlépe. Důležité je hlavně mít obě chodidla pevně na zemi, praváci pak mohou mít levou nohu lehce předsunutou a mít na ní více váhy. Loket je celý na stole, pohyb vychází z ramene. Pod ruku jsme dostali kus kuchyňské papírové utěrky, aby se papír, na který budeme psát, neumastil tukem, který ruka vylučuje, inkoust by se na dotčené místo špatně chytal.  

 

Rozcvička, trénink…

Pokud vám předchozí odstavec připomněl spíše sportovní poradnu, pak nejsme zdaleka u konce. Vězte, že u psaní je důležité správné dýchání (zatajený dech vás právě neuvolní) a předchází mu rozcvička. Dostáváme do ruky měkké pastelky a cvičíme kreslení koleček, oválů a osmiček, aby si mozek zvykl na ten pohyb. A pokud se chcete kaligrafii věnovat seriózně, je třeba, stejně jako ve sportu, pravidelně trénovat. Původní dvě hodiny denně jsme konstruktivními připomínkami stáhli až na deset minut každý den, níž jsme se ale už nedostali. 


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Sešit od slova „sešít“ / Štěpán Materna > NP č.525 > DIY Mezi všemi těmi 3D tiskárnami a digitálními kutily 21. století působí hlouček lidí s barevnými papíry a tiskátky jako návštěva ze století předminulého. Nacházíme se na pražském Výstavišti na festivalu Maker fair. U stánku autorského papírnictví Papírna stojí menší stůl, kolem něj sedí šest lidí a soustředí se na krátký výklad instruktora Ondřeje. Začíná workshop zaměřený na ruční výrobu sešitů, kterého jsme se přijeli zúčastnit. číst dále Nejdřív střecha / Štěpán Materna > NP č.516 > Startér Vojtěch Sedláček v rámci svých firem ProVás a Obslužná zprostředkovává práci osobám se zdravotním omezením. „Když jsem ale zkoušel zaměstnávat lidi bez domova, zjistil jsem, že to nejde. Hledal jsem tedy jiné způsoby, jak jim pomoci, a narazil na koncept Housing First,“ popisuje začátky projektu Nejdřív střecha. číst dále Nevypusť duši / Štěpán Materna > NP č.519 > Startér Už vám někdo řekl, že tu zlomenou nohu si jenom namlouváte, a kdybyste trochu změnili přístup k životu, že by to určitě přešlo? Ne? Lidé trpící depresemi však podobné rady slýchají. Aby veřejnost uvažovala o psychických nemocech stejně jako o těch fyzických, i o to se snaží sdružení Nevypusť duši. Šíří osvětu o duševním zdraví a vyvrací mýty, které kolem duševních onemocnění kolují. číst dále Autismus v divadle / Štěpán Materna > NP č.505 > Téma čísla Důkazem, že autismus a kreativita si nejsou cizí, je nejen podoba tohoto čísla NP. Při Národním ústavu pro autismus (NAUTIS, z. ú.) funguje divadelní soubor Dr.amAS, složený z herců s poruchou autistického spektra. O bezbřehé fantazii i hvězdných manýrech jsme si povídali se zakladatelkou souboru Dominikou Hejzlarovou. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů