NP č.524 > Téma číslaCesta do nevědomíJana Hessová

Na setkání s Barbarou Storchovou jsem se těšila jak na nedělní pohádku. Bavily jsme se o významu lesa hlavně v tradičních pohádkách. Dozvěděla jsem se, jak v pohádkovém lese přežít a kde se vzaly, tu se vzaly pohádkové lesní bytosti.

Když se řekne „les a pohádka", okamžitě se mi vybaví dvě klasiky – o Karkulce a o Jeníčkovi a Mařence. Proč vlastně děti otec v lese opustil?
U všech známých evropských pohádek je mnoho verzí, u nás nejznámější podoba pohádky O perníkové chaloupce vychází z verze bratří Grimmů, kde děti vyžene otec na popud macechy, která ho přesvědčí, že jsou tak chudí, že pokud se dětí nezbaví, neuživí se a zahynou. Otec děti odvede do lesa aby je „jako" ztratil. Paradoxní happyend je, že se děti nakonec nadšeně vrátí domů. Pohádka tu divnost řeší smrtí macechy, ale stejně... Ve starší verzi dokonce není žena ani macecha, ani nezemře. Nelogičnosti v pohádkách dle psychologů naznačují, že nejde o reálný příběh, ale že se vše odehrává na psychologické úrovni. Máme před sebou příběh o zavržení od rodičů, který zažíváme všichni – každé dítě má někdy pocit, že je odstrčené, zavlečené do lesa, že ho rodiče už nechtějí. Proto se jim tak líbí, když se to vše nějakým dětem v pohádce stane. Nejde o zlou macechu, ale o skutečný konflikt dítěte se svou maminkou.


Jakou roli v pohádce hraje les, co symbolizuje?
Jeníček a Mařenka i Červená Karkulka jsou z kánonu evropských pohádek pro menší děti – promlouvají k nim, jak se mají chovat. V tomto typu pohádek je les nebezpečný a nepřátelský prostor, kde jsou v ohrožení na životě. Les v lidské imaginaci reprezentoval něco negativního, úzkost, strach.

Les je místo, kde se můžeme potkat s našimi démony a vnitřními strašidly

Ale to je jenom první pohled, při bližším pohledu na více pohádek zjistíme, že hrdinové nejsou jen ohroženi, ale často dochází i k osudovým setkáním, kdy je hrdina uveden na správnou cestu. Třeba v Erbenových pohádkách je častý motiv lesních zvířecích průvodců, jako je liška Ryška. Od stařečka v lese hrdina získává moudrost, know-how, protože se k němu chová hezky. Setkání v lese může být pro hrdinu zničující, ale také obohacující, ale samozřejmě to zničující je taky obohacující – hrdina něco zažije a někam ho to posune.


Je nějaká pohádka, ve které les hrdinu totálně zničí?
Většinou je to dočasně zničující, ale často je to také jen tak tak. Nutnost pohádkového happyendu je naše současné vnímání pohádky a souvisí s tím, jak se termín „pohádka" etabloval a jak se začal používat. Je například mnoho starších verzí Karkulky, které končí jejím sežráním. Nejstarší písemně zaznamenaná verze Karkulky je od Charlese Perraulta, který připojil veršované varování děvčatům před mužskými svůdci. Zrovna v Karkulce je dichotomie mezi kulturou a přírodou krystalická, religionisti by řekli dichotomie řád–chaos.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jana Hessová VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Fabrika Temný Důl - Dixova brusírna dřeva s papírnou / Jana Hessová > NP č.520 > Téma čísla V Krkonoších v údolí řeky Úpy se v 19. století hojně stavěly průmyslové podniky využívající vodní pohon. Z desítky brusíren se dochovala jediná – ta nejkrásnější, největší a ve své době i nejmodernější. Původně se zde brousilo dřevo na vlákninu pro papírny. Po roce 1905 přibyla výrobna balicího papíru a lepenky zrušená po 2. světové válce. Broušení skončilo až po požáru v dubnu 1965. číst dále Tanec je hudba a hudba je tanec / Jana Hessová > NP č.521 > Téma čísla Napadla vás někdy otázka, jestli byla první hudba, nebo tanec? Rozhovor s etnoložkou a choreografkou Danielou Stavělovou o prapůvodní funkci tance i o tom, že způsob tančení ovlivňuje i geografická poloha na mapě... číst dále Valečský kastelán / Jana Hessová > NP č.518 > Téma čísla Sudety mu učarovaly. Tomáš Petr obnovuje chátrající a zaniklé památky a inspiruje komunitní život ve Valči. Setkáváme se v zámecké Prádelně, kde kromě výborného občerstvení prodávají i vstupenky do zámku, takže má lepší návštěvní dobu než Karlštejn. číst dále Příběhy exekucí / Jana Hessová > NP č.525 > Téma čísla Halina Mášová, odborná sociální poradkyně Člověka v tísni, nás nechala nahlédnout do případů, které ona a její kolegové řešili ve své praxi. Možná jde o nejdůležitější čtení celého tématu o exekucích. Je tu důvodná naděje, že aktivní přístup a dobré vedení sporu může člověka zbavit letitých břemen. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů