NP č.515 > KulturaO mužích, zakázaných pudech a odložených ženáchBenjamin Slavík

Italský režisér Luca Guadagnino natočil jeden z nejoceňovanějších filmů. Nahlédnete-li jej zblízka, zjistíte, že je víc, než by se mohlo zdát. Následující esej otevírá vzájemně provázané prostory filmu Dej mi své jméno.

Snímek je zajímavý z více důvodů. Za prvé uvnitř svého žánrového pole, tj. coby gay romance či jako snímek o přátelství „nevyrovnané dvojice". Svou sílu má ale také v kontextu současných společenských vibrací, které člověka nutí z různých stran reflektovat pojmy tolerance, normality, ale také „nové" postavení ženy ve společenském prostoru. 

Gay romance, která reflektuje „nové" postavení ženy ve společnosti.

Film Dej mi své jméno obsahuje tři vzájemně sebou prostupující linie. Narativ jeho žánru, zmíněné gay romance, se odehrává především v interakci dvou hlavních postav; dvou pohledných mladých mužů rozdílného věku, intelektuálních schopností či fyzické výbavy. Téma tolerance či normality do snímku vstupuje naopak skrze prostor, ve kterém je daný narativ rozvíjen a který je jeho součástí; děj snímku probíhá v letních měsících v italské prázdninové vile. Motiv reflexe společenské genderové nerovnováhy pak do vyprávění proniká jakoby z druhé strany prostřednictvím funkcí vedlejších postav, které jsou ženského pohlaví.


Struktura romance: vábení/konzumace; distance/blízkost
Obě hlavní postavy jsou definovány vzájemnou rozdílností, až protilehlostí, ale zároveň sdílenými body, které umožňují, aby se jejich mentální a fyzické dráhy protnuly. Přestože oba odpovídají typu mladých krásných lidí, první z nich je právě dospívajícím chlapcem, zatímco ten druhý představuje plně vyvinutého muže. Tato nerovnováha je pak patrná jak v rovině fyzické, tak mentální vyzrálosti. Lze tak sledovat kontrast dětského a mužského neustále obnaženého hrudníku; podobně lze proti sobě postavit klukovskou znuděnost a mužskou intelektuální vyzrálost. Obě figury se ale zároveň nacházejí v životní fázi určité dezorientace. Zmatení je totiž typické nejen pro dospívajícího kluka, ale zároveň pro muže, který má těsně před svatbou. Oba tak cítí nutnost zažít něco silného a neopakovatelného. Ten první poprvé v životě, druhý dost možná naposled. Ale zásluhou snad až osudové interakce na daný okamžik, na dané protnutí těl a mysli, ani jeden nezapomenou. Zmíněná pomíjivá nepomíjivost zobrazeného vztahu není ani tak interpretační klišé, ale spíše snaha přiblížit atmosféru, která daný film určuje, organizuje a provází.


Daný vztah je strukturou filmu rozdělen do dvou fází. První je vábením, druhá je naopak tělesnou konzumací; nebo ještě jinak: první zachycuje prolamování vzájemné distance, druhá nabízí vášnivé vychutnávání blízkosti. Vznik daného vztahu jako by přijímal strukturu osudovosti. To znamená, že nevzniká postupným sbližováním, ale je vlastně ustaven již uvedením obou postav na scénu; už v momentě, kdy se obě figury poprvé střetnou, divák cítí, co se stane. Následující průběh tedy není – jak je v romantickém žánru běžné – ani tak vyprávěním o vzájemném získávání pozornosti či sympatie, ale spíše zobrazením cesty, jejímž cílem je moment, ve kterém se obě postavy zmocní těl svých protějšků. Pozornost diváka je tak vedena nejen k letmým dotykům či žádostivým pohledům, ale také k obrazům vzájemných manipulací, ke snahám a potřebám ovládnutí toho druhého. Je-li tato první fáze vábení nahlížena v detailu, ve kterém divák vlastně smí vidět úplně všechno, druhá fáze konzumace jako by byla pouhým letmým pohledem. Erotický prvek tak zůstává zachován postavám; divák nedostane příležitost jejich intimitu sdílet. Jejich prolínající se těla je sice možné sledovat, ale vždy z odstupu. Což má nejen svou významovou konotaci, ale rovněž snímek zpřístupňuje publiku, pro které jsou stejnopohlavní erotické interakce nekomfortní.

Erotický prvek zůstává postavám.
Divák jejich intimitu sdílet nemůže. 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

90. léta Tvá vláda, lide, se k tobě navrátila / Redakce > NP č.515 > Téma čísla Na každé dekádě 20. století by se dal najít celý vagón zajímavých námětů pro tvořivé uchopení. Když jsme ale někdy v lednu seděli na poradě kolem našeho kulatého redakčního stolu, nikoho ani nenapadlo, že bychom se pustili třeba do sedmdesátek. Všichni jsme chtěli devadesátky. číst dále Squatting na růžích ustlaný / Tomáš Horáček > NP č.515 > Téma čísla Někomu vyraší hrůzou vlasy na hlavě, někdo si představí dredaté nemyté lidi, kteří obsazují prázdné nemovitosti a chtějí v nich budovat komunitní centra, pořádat koncerty a party, pro jiné je problém v legálnosti celého počínání. Někdo je přesvědčen, že jediné, co tyto lidi zajímá, jsou drogy. A pro někoho jsou to prostě sympatičtí šílenci. číst dále Továrna na neopakovatelno / Pavel Štorek > NP č.515 > Téma čísla „Je fajn zavzpomínat si na 90. léta,“ říká umělecký ředitel festivalu 4 + 4 dny v pohybu Pavel Štorek, který letos už po třiadvacáté hledá pro svůj festival opuštěnou Prahu. číst dále Zakládání kyberkultury v Čechách / Ivan Adamovič > NP č.515 > Téma čísla První číslo časopisu Živel vznikalo v rámci debat snad šest let, v reálu snad rok a grafičce Kláře Kvízové posloužilo jako součást diplomky v ateliéru písma. Živel se pro grafiky stal pískovištěm, kde si mohli zkoušet nová písma - ke zděšení čtenářů odkojených Times New Romanem. číst dále

Nejčtenější články autora

Aronofského fyzický zážitek / Benjamin Slavík > NP č.507 > Kultura Režisér Darren Aronofsky do hlavních rolí snímku Matka! obsadil populární herce Jennifer Lawrence a Javiera Bardema. Na půdorysu subžánru „mateřského hororu“ se v něm pokouší rekonstruovat archetypální bolest zrození života a nalezení identické jednoty se sebou samým. číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále Björk a její sebepoznání / Benjamin Slavík > NP č.510 > Kultura Tajemná Islanďanka Björk je už více než dvacet let jednou z nejzajímavějších, ale zároveň nejnáročněji uchopitelných umělkyň na hudební scéně. Její deváté album Utopia pak představuje její dost možná nejvíce spirituální nahrávku. číst dále Duchovní anarchie / Benjamin Slavík > NP č.518 > Kultura Trpitelka Jana z Arku jako rozpustilá dívka? Duchovní film coby muzikál, ve kterém zazní metalové kytary? Taneční film, v němž se netančí? Film o dětství naplněný spiritualitou a tělesným utrpením dětí? Máte-li dost strnulých stereotypů v myšlení a kinematografii, podívejte se na film Janička. Následující esej se vám pokusí vysvětlit, proč není pouhým anarchistickým gestem. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů