NP č.526 > KulturaOstré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvyBenjamin Slavík

Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej.

Seriál Ostré předměty – v originálním názvu Sharp Objects – je důkazem životného bujení zdánlivě neživotných rigidních subžánrových forem a struktur. Přestože jej lze „rychlým pohledem" identifikovat s dvěma v posledních letech poměrně frekventovanými narativními koncepty, ukazuje daný seriál spíše než jejich stvrzení a zakonzervování naopak možnosti jejich rozvíjení, větvení a vzájemného prostupování. Tímto způsobem pak v seriálovém těle Ostrých předmětů z jedné strany žije vyprávění orientované na silnou ženskou hrdinku; z druhé strany pak toto tělo utváří narativ, jehož výrazným protagonistou je rovněž časoprostor, do kterého je příběh zasazen a který se zrcadlí v charakterech a jednáních jednotlivých postav.


Divákům žánrových seriálů posledních let bude dějové rozvržení Ostrých předmětů dost možná značně povědomé, například fanouškům seriálu Na jezeře. Do periferního amerického města přijíždí mladá novinářka, jež v daném městě v minulosti coby dítě žila, aby referovala o v něm nedávno spáchaných zločinech na nezletilých dívkách. Čím více však do případu proniká, tím více v její mysli a na jejím těle ožívají traumata, která zde v minulosti, rovněž coby nezletilá dívka, zažila, tedy události, které ji vyhnaly pryč, donutily město opustit a pokusit se žít jinde a jinak.

„zrůda, kterou hledám, se dost možná nachází v mém rodném domě.“

Akt jejího pátrání je pak atraktivní minimálně ve dvou rovinách. Ta první je rozvíjena či zobrazována především ve fyzické rovině. Oč více je hlavní hrdinka blíže rozuzlení vyšetřovaného případu, o to více se její tělo zdá unavené, porušené či jinými způsoby proniknuté a poškozené místem, ve kterém přežívá. Fyzický a psychický fond mladé ženy se tak ukazuje jako limitovaný; právě s jeho limity je pak spojena slast diváka. Ten na jednu stranu může zakoušet typickou žánrovou slast (těšit se z toho, že případ bude rozřešen, tj. vrah odhalen), ale zároveň trpět jinou dramatickou strastí (bát se o to, zda hrdinka celý proces přežije tzv. ve zdraví). Vyprávění Ostrých předmětů je ale atraktivní ještě ve druhé rovině. Tím, že za hrdinku příslušného narativu byla zvolena novinářka, dochází k přirozenému okysličení kriminálního žánru. Vzhledem k tomu, že reportérka má už z podstaty své pozice přístup k jinému typu informací, než by měla coby kriminalistka, se sledovaný narativ odvíjí nutně jinou cestou, než kterou se odvíjí většina kriminálních fikcí. Už pouze toto úvodní nastavení pak umožňuje detektivní žánr transformovat. Nutno říci, že jen jemně: v ději se totiž kriminalisté, s nimiž hrdinka spolupracuje, vyskytují.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Co jsme zjistili o pubertě / Redakce > NP č.526 > Téma čísla Vyzpovídali jsme pedagogy, psychoterapeuty, rodinné poradce a také puberťáky – současné i minulé. A co jsme zjistili? číst dále Ostře řezaný portrét / Jan Štěpánek > NP č.526 > Prodejci NP Prodejce Mirek se stal jednou z hvězd festivalu současné české ilustrace LUSTR. Přibližně třicítce mladých ilustrátorů stál v rámci workshopu modelem. A jak přitom vyprávěl svůj životní příběh, vznikaly pod rukama ilustrátorů jeho portréty. číst dále O čem je country. A proč je krásný / prodejce Bohouš > NP č.526 > VIP Rozhovor Lidé o něm prý říkají, že je jako chodící encyklopedie. Prodejce Bohoušek z Radlické má široký přehled (nejenom) o filmu a hudbě. Když si na toto téma v podvečer jednoho podzimního dne začal povídat s česko-polskou zpěvačkou Ewou Farnou, byli oba překvapení, kolik věcí je spojuje... číst dále Učitel / Jan Stern > NP č.526 > Fejeton Musím se doznat k jedné takové charakterové deformaci. Mám značnou touhu poučovat. Krocena bývá tím, že vlastně nemám poučovat o čem, neboť se v ničem nijak zvlášť nevyznám. Ale nedávno ke mně byl osud milostivý a přihrál mi do cesty ideální oběť. Kamarád kamaráda, Švéd žijící u nás, mě pozval na takový edukativní kafe. Prý mu v naší zemi leccos není jasné a rád by byl poučen. číst dále

Nejčtenější články autora

Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Nová šance pro kapelu Gang Gang Dance aneb chill letošního léta / Benjamin Slavík > NP č.522 > Kultura Co budou letos v létě poslouchat hipsteři, když se se sluchátky na uších vydají do přírody? Co se stane nejlepším chillem stejného období? Nepřišla právě nyní doba, kdy by se každý měl povinně zamilovat do americké kapely Gang Gang Dance? číst dále Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále Je Klusákův Daliborek ještě dokument? A nebo není? A není to vlastně úplně jedno? / Benjamin Slavík > NP č.501 > Kultura Benjamin Slavík a jeho úvaha o nepotřebnosti jistot a koncepcí slibujících jasné řešení. Jsou metody práce Víta Klusáka legitimním filmařským postupem? A co výsledek říká o Klusákovi, o jeho Daliborkovi a také o nás, divácích? číst dále