NP č.503 > Téma číslaFikce2Ivan Adamovič

Je zvláštní, že lidé kolem literatury tak intenzivně prožívají výskyt každé mystifikace týkající se literatury samotné. Jaká bouře se strhla, když se před lety ukázalo, že vítěz ceny Knižního klubu, románový rukopis a následně i autorské jméno evokující, že se jedná o dlouho očekávanou původní beletrii od české Vietnamky, je ve skutečnosti šprým spisovatele Jana Cempírka, jenž ukázal, že králové porotci jsou nazí. Tolik se chtělo odměnit nečekaného literáta z prostředí vietnamské diaspory!

Což teprve drát se o pravdu v postpravdivé době. Ta doba, připomeňme si, byla ale postpravdivá vždy. Český národ získal své sebeuvědomění i díky podvrženým rukopisům Královédvorskému a Zelenohorskému. Veřejní činitelé se s krásně lživým mýtem o hrdinné minulosti Čechů nechtěli loučit, ani když se důkazy o podvrhu vršily jeden na druhý. F. L. Čelakovský si zase vymyslel „první českou spisovatelku" Žofii Jandovou, neb skutečných se nedostávalo.


Zatímco někteří sahali po mystifikacích, aby byli více čeští, jiní naopak v touze stát se světovými. Dekadentní spisovatel Arthur Breiský počátkem minulého století přeložil Stevensonovu sbírku Klub sebevrahů a promptně do ní vložil bez jakéhokoli upozornění dvě vlastní povídky. Podle recenzenta dokonce nejlepší z celé knihy.


Motiv podvržených státotvorných rukopisů se jako bumerang vrátil v podobě bájesloví fiktivního národa Krhútská kronika z pera Ervína Hrycha publikovaného v 60. letech 20. století. Vzápětí se ukázalo, že tato mystifikace je zároveň zčásti plagiátem vycházejícím ze starších textů podivínského poety T. R. Fielda. Sám Field měl pak k pravdě následující postoj:
Nechceš-li být terčem šikan / Zapři vše a lži jak cikán.


A vy chcete dnes vytahovat fake news jako nějakou novinku?


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále Utopie králíkárny / Ivan Adamovič > NP č.512 > Kultura Dříve nenáviděné šedivé kotce zažívají renesanci mezi pamětníky i teoretiky umění. číst dále Svoboda závislosti Rozhovor s Johannou Sinisalo / Ivan Adamovič > NP č.499 > Kultura Co vlastně víme o finské kultuře? Možná se nám vybaví spisovatel Mika Waltari a jeho Egypťan Sinuhet. Možná smyčcové trio Apocalyptica nebo metaloví Lordi. A pak je tu docela zajímavá a do češtiny překládaná oblast finské fantastické literatury. číst dále Sebrané prasárny / Ivan Adamovič > NP č.510 > Kultura Na sklonku loňského roku vyšly dvě knihy zaobírající se zajímavým způsobem erotikou ve veřejném prostoru. Vedle průvodce Praha erotická se na trhu objevil i závěrečný svazek třídílné reedice jedné z největších knižních kuriozit – souboru Kryptadia od K. J. Obrátila. Kniha vyšla již jednou v nakladatelství Paseka, ale vydání v nakladatelství Lege Artis, přejmenované na První a Druhá kytice národních prasáren, je unikátní i nebývalou péčí vydavatele o „dokonalý“ reprint. Detaily ohledně vydání Kryptadia nám osvětlil vydavatel a bibliofil Jan Hýsek. číst dále