NP č.492 > RozhovorPravidlo Z!: Kdo dřív přijde, ten dřív meleLibor Hruška

Jak může fungovat alternativní model prodeje steetpaperu? Na výdejně ve východní části Amsterdamu mi ho o Vánocích představil zkušený harcovník Jeroen de Rooij. V Amsterdamském Z! pracuje už od 90. let.

Kolik má dnes Z! prodejců?
Je jich přibližně 150.


Velkou část tvoří cizinci.
Přesně tak, Nizozemců je jen 15 %, dohromady tu máme nějakých třicet národností.

 

Na vašich stránkách se píše, že by měl prodejce umět alespoň trochu nizozemsky. Co přesně to znamená?
Znalost, kterou požadujeme, je opravdu jenom základní. Prodejce by měl rozumět pár důležitým slovům a větám: Dobré ráno. Jak se máte? Odkud jste? Jde o to, aby dokázal zákazníka alespoň pozdravit a prohodit s ním pár slov.


Pamatuji si, že v minulosti prodávalo v Amsterdamu i pár Čechů a Slováků. Jak je to dneska?
Teď je to spíš východní Evropa, Rumunsko nebo Bulharsko, a pak Afrika – Maroko, Tunisko, Etiopie, Nigérie nebo Ghana.

40 % PRODEJCŮ NEMÁ STÁLÉ PRODEJNÍ MÍSTO, PRODÁVAT MOHOU KDEKOLIV

Systém prodejních míst je nastavený trochu jinak než v Česku. Kde mohou prodejci Z! nabízet?
Prodejce může prodávat kdekoli. Nějakých 60 procent z nich má stálé prodejní místo, což znamená, že tam mají přednostní právo k prodeji. Ale pokud prodejce není na svém místě, může se tam postavit kdokoli jiný a prodávat, dokud se neobjeví „majitel" místa. Prodejních míst je kolem dvou stovek, v Amsterdamu a okolních městech.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Libor Hruška VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Jak se kde prodává / Libor Hruška > NP č.492 > Život prodejce Kde se prodejcům Nový Prostor prodává dobře a kde to jde hůř? Jak to v NP funguje s prodejními místy? Kdo rozhoduje o tom, kde budou prodejci prodávat? číst dále Ach, ty hračky / Redakce > NP č.492 > Téma čísla Známý povzdech. Ty hračky! Je jich moc. Jsou divné. Jsou drahé. Děti z nich hloupnou. Celý hračkářský průmysl stojí na pozoruhodném paradoxu. Zatímco jedni rodiče hračky vymýšlejí a vyrábějí a prodávají, jiní rodiče se z té stále mohutnější nabídky hraček hroutí. A vítězi jsou děti. číst dále Málo, nebo moc? / Libor Hruška > NP č.492 > Téma čísla HRAČKY VS. RODIČE Dnešní děti mají hraček zbytečně moc, zlaté 19. století, kdy si vystačily s kusem špagátu, polínkem nebo smrkovou šiškou. Opravdu? Prolistovali jsme příručky pro rodiče ze století páry a zjistili, že se v nich čtenář dozví zhruba toto: Dnešní děti mají hraček zbytečně moc, zlaté 18. století, kdy… A takhle bychom proti proudu času mohli pokračovat dál, třeba Jean-Jacques Rousseau se ve svém pedagogickém spisu Emil čili o výchově podobně pohoršoval už roku 1762. Zlaté 17. století! číst dále Gauč na kraji města / Darek Šmíd, Nikkarin > NP č.492 > Komiks Jeden gauč, mnoho autorů, spousta nových prostorů. Vítejte do putovního komiksu který neposedí. číst dále

Nejčtenější články autora

Jak se kde prodává / Libor Hruška > NP č.492 > Život prodejce Kde se prodejcům Nový Prostor prodává dobře a kde to jde hůř? Jak to v NP funguje s prodejními místy? Kdo rozhoduje o tom, kde budou prodejci prodávat? číst dále Zabijácké výtahy, archy Noemovy a chodovské UFO / Libor Hruška > NP č.501 > Téma čísla Jižák, Jižák je město snů. Největší české sídliště neinspirovalo jenom PSH, ale za čtyřicet let, co stojí, i desítky spisovatelů a filmařů. Jak se v literatuře a filmu pohled na Jižní Město proměňoval, na to jsme se zeptali jihoměstského patriota, kulturologa Jana Lukavce. číst dále Města podle Bati / Libor Hruška > NP č.493 > Téma čísla Maďarsko, Jugoslávie, Polsko, Francie, Švýcarsko, Nizozemsko, Německo, Anglie. Tam všude koncern Baťa pronikal nejen svými výrobky, ale od 30. let 20. století i zakládáním továren a „ideálních průmyslových měst budoucnosti“. Vzorné tovární obce byly symbolickým štítem pro obchodní expanzi firmy, říká historik Ondřej Ševeček, který je spoluautorem nové knihy Tovární města Baťova koncernu, mapující projekty baťovských měst na evropském kontinentu. číst dále Dárky pro památky / Libor Hruška > NP č.528 > Téma čísla Chátrají a bez finanční injekce mohou klidně z kulturní mapy zmizet úplně. Řeč je o zapomenutých kapličkách, zámcích, hřbitovech, fabrikách nebo roubenkách. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů