NP č.489 > Novinky / KulturaExplodující KmenyIvan Adamovič

Rappera a výtvarníka s přezdívkou Vladimir 518 jednou napadlo, že by bylo hezké udělat knihu o současných subkulturách, knihu výpravnou, podpořenou penězi jednoho pivovaru. Tak vznikly dnes již legendární Kmeny.

Po jejich vydání se vynořila otázka, jak vůbec vypadaly – a jestli existovaly – podobné subkultury v éře socialistického Československa. Výsledkem je druhý svazek Kmeny 0. No a mezi těmi dvěma obdobími se nacházela nezmapovaná 90. léta, o kterých se říká, že kdo je pamatuje, nemohl je zažít. Někdo se ale přece jen rozpomenul a Kmeny se rozrostly o třetí a poslední svazek s číslem 90. „Svět, který se do té doby jen tak ploužil, najednou expandoval, získal nové, do té doby nečekané dimenze, zrychlil. Podobný big bang ovšem znamenal i rozptýlení a naředění: jednotlivé částice se řítily prostorem a vzdalovaly se od sebe,“ popisuje tuto dobu jeden z autorů knihy Tomáš Pospiszyl. Ty částice měly různá jména: Unijazz, Rádio 1, U Vystřelenýho oka, Těatr novogo fronta, Dračí doupě, Ladronka, hip hop, Spiral Tribe, Vokno… anebo třeba legendární „androšský“ fanzin Mašurkovské podzemné. Zřejmě časopis pro zahradníky.

Vydal BigBoss, cena 999 Kč


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Odpady v koši nekončí / Jan Kalous > NP č.489 > Téma čísla Odpad má hodně blízko k odpadku, k něčemu, co vzbuzuje nelibost. Zkuste se ale zamyslet. Neskrývají se v odpadech hodnoty, které jen čekají na své docenění? Podívejme se na pár příkladů. číst dále Oprava / Redakce > NP č.489 > Novinky z ulice Prodejce Radek Tamók nebyl spokojen s tím, jak vyšel jeho neautoriovaný rozhovor v minulém čísle. Sepsali jsme s společně dlouhé prohlášení všech omylů a nepřesností, které v rozhovoru zazněly, ale protože samotný seznam je příliš dlouhý a život příliš krátký a NP nemá dost stran, publikujeme tímto Radkovi jménem redakce velkou omluvu a celý text omluvy a oprav jeho rozhovoru zveřejňujeme na Facebookových stránkách Nového Prostoru. číst dále Máme FACEBOOK! A na něm krátké filmy s prodejci. Jak to vzniká? / Jakub Yellen > NP č.489 > FB deník Tohle je už druhá verze textu pro tuhle rubriku. Tu první mi šéfredaktor hodil na hlavu. „To má být deník ze zákulisí! O tom, jaký to je v první linii Novýho Prostoru. Co zažíváš při natáčení s prodeci! Musí to bejt víc osobní, živelný!“ křičel na mě do telefonu. Je to tyran, takže jsem se s ním radši moc nehádal a sednul k tomu znova. číst dále Malé dějinné mystifikace / Jan Vorlíček > NP č.489 > Výročí Rok 2016 byl jubilejním rokem cimrmanologů, ten letošní bude patřit Václavu Hankovi, který před dvěma sty lety objevil (či spíše „objevil“) slavný Rukopis královédvorský. Svěrák, Smoljak, Šebánek a spol. se k mystifikaci vždy hrdě hlásili, to „démon Hanka“ byl z pochopitelných důvodů mnohem skromnější. Literární mystifikace samozřejmě není českým vynálezem, v klamání a v nechávání se oklamat jsme ale zatraceně dobří. číst dále

Nejčtenější články autora

Vydechněte si! / Ivan Adamovič > NP č.509 > Kultura Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému. číst dále Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále WTF Ivana Adamoviče: Zobali vrabci zobali / Ivan Adamovič > NP č.511 > Novinky / Kultura Ptáci a popkultura jdou dlouhodobě ruku v ruce, či snad křídlo v křídle. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále