NP č.489 > Novinky / KulturaExplodující KmenyIvan Adamovič

Rappera a výtvarníka s přezdívkou Vladimir 518 jednou napadlo, že by bylo hezké udělat knihu o současných subkulturách, knihu výpravnou, podpořenou penězi jednoho pivovaru. Tak vznikly dnes již legendární Kmeny.

Po jejich vydání se vynořila otázka, jak vůbec vypadaly – a jestli existovaly – podobné subkultury v éře socialistického Československa. Výsledkem je druhý svazek Kmeny 0. No a mezi těmi dvěma obdobími se nacházela nezmapovaná 90. léta, o kterých se říká, že kdo je pamatuje, nemohl je zažít. Někdo se ale přece jen rozpomenul a Kmeny se rozrostly o třetí a poslední svazek s číslem 90. „Svět, který se do té doby jen tak ploužil, najednou expandoval, získal nové, do té doby nečekané dimenze, zrychlil. Podobný big bang ovšem znamenal i rozptýlení a naředění: jednotlivé částice se řítily prostorem a vzdalovaly se od sebe,“ popisuje tuto dobu jeden z autorů knihy Tomáš Pospiszyl. Ty částice měly různá jména: Unijazz, Rádio 1, U Vystřelenýho oka, Těatr novogo fronta, Dračí doupě, Ladronka, hip hop, Spiral Tribe, Vokno… anebo třeba legendární „androšský“ fanzin Mašurkovské podzemné. Zřejmě časopis pro zahradníky.

Vydal BigBoss, cena 999 Kč


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Máme FACEBOOK! A na něm krátké filmy s prodejci. Jak to vzniká? / Jakub Yellen > NP č.489 > FB deník Tohle je už druhá verze textu pro tuhle rubriku. Tu první mi šéfredaktor hodil na hlavu. „To má být deník ze zákulisí! O tom, jaký to je v první linii Novýho Prostoru. Co zažíváš při natáčení s prodeci! Musí to bejt víc osobní, živelný!“ křičel na mě do telefonu. Je to tyran, takže jsem se s ním radši moc nehádal a sednul k tomu znova. číst dále Žena v parku a stín / Jan Kalous > NP č.489 > Poradna první pomoci Kde končí sprosté pokřikování a začíná trestný čin? Co dělat, když se stanete terčem neslušných návrhů od neznámého člověka? Může si každý říkat, co chce? Zašli jsme se informovat na příslušné oddělení kriminální policie od lidí, kteří mají řešení podobných případů v popisu práce. číst dále Odpadkoví Stalkeři / Libor Hruška > NP č.489 > Téma čísla S analýzou odpadu pracují nejenom antropologové a archeologové, ale i vyšetřovatelé, bulvární novináři nebo političtí aktivisté. číst dále Opravárna / Libor Hruška > NP č.489 > Startér „Je to výzva pro mladé lidi, kteří mohou něco podobného založit u nás.“ Takhle před lety zakončil novinář Jan Charvát svůj článek o nizozemském komunitním projektu Repair Café, který od roku 2009 dává dohromady majitele porouchaných výrobků s kutily i profesionálními opraváři z okolí. Pak se ale nad posledním souvětím zamyslel, smazal ho a rozhodl se „něco podobného“ založit sám. číst dále

Nejčtenější články autora

Vydechněte si! / Ivan Adamovič > NP č.509 > Kultura Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému. číst dále Zakládání kyberkultury v Čechách / Ivan Adamovič > NP č.515 > Téma čísla První číslo časopisu Živel vznikalo v rámci debat snad šest let, v reálu snad rok a grafičce Kláře Kvízové posloužilo jako součást diplomky v ateliéru písma. Živel se pro grafiky stal pískovištěm, kde si mohli zkoušet nová písma - ke zděšení čtenářů odkojených Times New Romanem. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů