Evropské volby znamenaly výrazný
nástup nacionalistů...
Ten probíhá delší dobu, ale nyní už ho nelze ne
vidět. Na západě jsou nacionalistické strany ve
směs dlouho etablované, rezonují s některými
názory hlavního proudu. Ohromné příležitosti
jim poskytl strach z migrantů. Politologie má
termín „volby druhého řádu“. Ty nepřitahují tolik zájmu jako volby do celostátních těles
a mívají v nich úspěch netypické strany. Takže
úspěch v eurovolbách nepřekvapuje. Uvidíme,
co to bude znamenat pro příští parlamentní
volby. V těch třeba francouzská Front national
dlouhodobě získává deset až patnáct procent,
ale přesto, díky nastavení politického systému
ve Francii, skoro nemá vliv.
NACIONALISTA NACIONALISTOVI VLKEM
Co střední a východní Evropa?
Tam silně dominuje maďarský Jobbik, otevřeně
antisemitský. Tomu se třeba britská United
Kingdom Independence Party (UKIP) velmi
brání. Krajní pravici často chápeme jako mo
nolit, tím ale není. V europarlamentu jsounacionalisté rozděleni do dvou frakcí – jedné
kolem Front national a druhé okolo UKIP. Kdyby
našli společnou řeč, dali by dohromady třetí
nejsilnější frakci v Evropském parlamentu. Ale
zatím se to nestalo.
Jsou tu další třecí plochy?
Ano, řada. V Alianci evropských sociálních hnutí kolem Front national a Jobbiku měla například zástupce ukrajinská Svoboda. Odešla, jakmile se ukázalo, že ostatní strany podporují Rusko. Podobně se Strana velkého Rumunska rozkmotřila se svými protějšky poté, co Ales sandra Mussolini vytáhla protirumunskou kartu. Třeba český zástupce euroskeptických Svobodných Petr Mach se sešel hned zkraje svého mandátu jak s Nigelem Faragem z UKIP, tak s Marine Le Pen z Front national, ač před vol bami vystupoval jako krajní liberál.
Mluvíte o rozporech mezi různými krajně
pravicovými stranami. Může je sjednotit
nějaká nová ideologie?
Nevidím ji. Spojuje odpor k EU – jenže ve jménu
čeho? Národních hodnot, nebo neomezova
ného volného trhu? UKIP i Svobodní hlásají
v podstatě volnotržní fundamentalismus.
Naopak Front national stojí na klasické pozici
krajní pravice, welfare šovinismu: zaopatřovací
stát, ale jen pro bílé, pro členy národa. Tedy
kapitalismus ano, ale s limity. Tady se budou
rozcházet. A když navíc někteří nacionalisté
začnou vykládat, že největší kapitalisté jsou
Židi, tak to už opravdu není něco, co by Farage
a Mach mohli podepsat... Jobbik a jemu podob
né strany zase vnímají trh jako důvod rozkladu
národních hodnot, jejich „přirozené“ představy
o rase, národu a jednotě. Navíc nacionalistické strany mají z principu
problém spolupracovat. Zejména pokud jde
o sousedy.
Největším nepřítelem stoupenců Velkého Maďarska jsou stoupenci Velkého
Rumunska?
Samozřejmě. Nebo Slováci. Mezi programy
Jobbiku a Kotleby skoro nejsou rozdíly,
přitahují stejné voliče – ty, které oslovuje
autorita, řád a síla, ty, kteří se bojí, a proto
požadují tvrdé tresty a postihy čehokoli, ze
jména odlišností. Jak se ale mají domluvit,
když jedni chtějí Velké Maďarsko a druzí Velké
Slovensko? To si uvědomují neonacisté, kteří nacionalismus
odmítají ve jménu představy o jedné árijské
Evropě, již nesjednocují národy, ale společná
krev, rasa. Neonacismus je ale spíše okrajový.
Nacionalismus má problém s mezinárodní spo
luprací, ale jinak hodně výhod. Je srozumitelný,
čitelný, snadno pochopitelný. Lidé si ho na
rozdíl od jiných ideologií dokážou spojit s tím,
co znají.
Národní symboly se učili ve škole...
Ano,znajívlajku,hymnu...Jetojednoduché a dá se s tím snadno ztotožnit.
ZA CO VDĚČÍME ŠVEJKOVI
Ve volební kampani bylo hodně xenofobie, odporu k EU a migrantům, Jana Volfová nás strašila v burce. Čím to, že tu nacionalisté neuspěli?
Krajní pravice a euroskepticismus se částečně překrývají, ale opravdu jen částečně. Obecně krajní pravice znamená kombinaci dvou věcí: nacionalismu a autoritářství, tedy odmítnutí rovnosti a představu hierarchické společnosti. Pak záleží na tom, co přidáte. Když přidáte rasismus, dostanete nacismus. Když přidáte totalitní stát, máme fašismus. Když se přidá katolictví, je tu klerofašismus. Když přidáte populismus, dostanete současnou krajní pravici. Tak bych asi definoval to, čemu se říká krajní pravice. Je tu společný základ, ale i jasné odlišnosti. Je to trs, rodina. Zvenčí může vypadat velmi jednotně, ale zevnitř to neplatí. V Česku nemáme tradici krajně pravicové strany, na Sládka nikdo nenavázal. Dělnická strana se snažila, také se dostala do médií patrně víc než jakákoli jiná mimoparlamentní strana, i tak to ale stačilo jen na málo velmi přelétavých voličů.
Čím to?
Jedním z více důvodů je tradice vlažného nacionalismu. Samozřejmě tu nacionalismus existoval, ale v politice se až tolik neobjevuje. I Machovi Svobodní stojí spíš na tržním funda mentalismu. Česká společnost je v některých ohledech autoritářská, omezená, bují v ní rasismus, ale nevolí masově nacionalistické strany. Některá témata nacionalistů se také objevují u velkých stran. Nepřítomností silné krajně pravicové strany je Česko výjimečné. Myslím, že to je druhý pól švejkovství. Nechuť se angažovat, vlastní ná zor na vše, ale zároveň trochu strach se za něj postavit. Jindy to může být nepříjemné, tady to ale má pozitivní důsledky. Euroskepticismus zafungoval u Svobodných. Ti ale oslovují speciální druh voličů. Nepřesvěd čili 5 % občanů, ale zlomek znásobený volební neúčastí. Bude zajímavé sledovat, zda se jedná o českou verzi UKIP. Podobnosti jsou.
LIBERALISMUS K POLITOVÁNÍ
V čem spočívají?
Před pár lety jsem byl pozván na debatu Pirát ské strany. Od jejich tehdejšího předsedy Ivana Bartoše zazněl dotaz, jak je možné, že se Piráti i Svobodní pokládají za liberální strany, když k sobě vůbec nemají blízko, Svobodní třeba pod porují Akci DOST, což je podle Pirátů fašizující uskupení. Často se k té otázce vracím. Tehdy jsem odpověděl, že je více liberalismů – buď jde o co největší svobodu jedince, doplněnou sociální spravedlností, nebo o co nejvolnější prostor jedinců a firem na trhu. Teoreticky by ale skutečně žádní liberálové neměli míts nacionalistickým konzervatismem a autoritářstvím nic společného. A přitom, ačkoli se Svobodní s DOST nakonec spíš rozešli, mezi jejich příznivci je řada lidí s autoritářskými sklony.
To má více příčin. První z nich je nesmírně pokleslá podoba liberalismu v Česku – ten tu ostatně nemá, stejně jako nacionalismus, příliš silnou tradici. Zatímco obecně je liberalismus humanistický, tady dnes znamená především nesmírně primitivní způsob, jak vyjádřit, že pokud je někdo chudý, tak proto, že je idiot a může si za to sám. Paradoxně je právě v tomto prostředí oblíbené komunistické heslo „kdo nepracuje, ať nejí“. Samozřejmě je to původně věta z Bible, ale dnes vyjadřuje přesvědčení o naprostém primátu ekonomiky nad vším, které tito liberálové sdí lejí s Marxem. Je mi vlastně líto liberalismu, že takhle skončil.
Z čeho ty postoje pramení?
Ta strana oslovuje spoustu lidí mojí generace, aspoň jak můžu sledovat na facebooku. Vím, že to je specifické médium, ale u Svobodných, stejně jako u Pirátů výpovědní hodnotu má, na rozdíl třeba od ČSSD či KSČM. Myslím, že dneš ním typickým voličům Svobodných bylo v roce 1989 kolem dvaceti. Stoprocentně uvěřili neo liberální propagandě, že kdo něco umí a bude se snažit, tak se prosadí a bude se mít dobře. Dnes pociťují zklamání. Místo aby se ptali, jestli nebylo něco špatně v teorii, jíž uvěřili, jsou přesvědčeni, že špatně je realita. Odtud ten fundamentalismus. Jsou přesvědčeni, že dělali všechno, co měli, a stejně to nevedlo k úspě chu. Oni neskončili na ulici a z pohledu zvenčí jde o úspěšné lidi, ale nejsou tak úspěšní, jak čekali. Cítí to jako nespravedlnost a hledají vi níka. Často tam vidím hledání nepřítele a s tím spojenou velkou agresivitu.
Když se vrátíme ke krajní pravici, proč
se úspěšnou ultrapravicovou stranu
podařilo založit jen Sládkovi?
Sládek byl první. Byla to novinka, lidé ještě ne
věděli co čekat... Pak se ukázalo, že nedokáže
splnit, co slíbil. Ani s celkem vysokým ziskem
8 % nemohl prosadit vůbec nic. Okoukal se
a také dělal věci, které sám kritizoval. Z teh
dejších průzkumů plyne, že Sládkovi voliči po
žadovali řád a sociální jistoty. Když po polovině
devadesátých let vypukla malá krize, přešli
tam, kde čekali aspoň záchranu sociálních jistot
– ke komunistům a sociálním demokratům.
Proč ale Sládka nikdo nenahradil?
Neobjevila se sjednocující a charismatická osobnost. Zároveň českou společnost odpuzuje aktivismus, takže neonacisté jsou lidem protiv ní i tehdy, když s nimi v řadě názorů souhlasí. Navíc se tu volí spíš velké strany. Slavné výzkumy Adorna a dalších mluví o au toritářské osobnosti – psychologické před poklady fašismu, sklony k autoritářství a kult síly jsou ve společnosti přítomné mnohem víc, než se zdá podle počtu otevřených fašistů. Před deseti lety jsem byl na přednášce dvou německých sociologů, podle nichž kritéria autoritářské osobnosti splňuje možná až 20 % německé společnosti. Jen 1 % ale volí krajní pravici. Ostatní vybírají převážně CDU/CSU, ale i jiné strany.
Čím si vysvětlujete českou nechuť k aktivismu?
Je to už určitá tradice. Souhlasím s autory, kte
ří říkají, že Češi od druhé republiky staví svou
politickou kulturu na zkušenosti, že nejlepší je
jednat pragmaticky a stáhnout se do soukromí.
Vstupovat do veřejného prostoru se nevyplácí.
Podle tohoto, trochu ublíženeckého pohledu,
ho okupují skupiny, do kterých je těžké vstou
pit. Navazuje se i na normalizační pragmatickou
smlouvu: budete mít chatu a auto, ale nebudete
nám mluvit do politiky. Většina to přijala a po
roce 1989 se zas tolik nezměnilo.
Politologie mluví o partitokracii, což je termín
z Itálie popisující veřejný prostor rozparcelo
vaný jen mezi politickými stranami. Můžeme
si vzpomenout na tlak ODS proti občanské
společnosti.
Dohromady to vede k tomu, že když o sobě
někdo řekne, že je aktivista, zní to podezřele.
Navozuje to obraz lidí přivázaných k Temelínu,
a to přece normální člověk nedělá. Normální
člověk chodí do práce, do hospody a má nor
mální starosti.
Má to jedinou výjimku. Lidi v Česku se aktivi
zují, pokud jde o Romy. Ale i tam to platí jen
nárazově a strašně rychle to vyprchá.
ZKLAMÁNÍ V CELE
Co hnutí a subkultury? Jaká byla cesta rasistických skinheads poslouchajících v roce 1990 Orlík k dnešním neonacistům?
Opět to bylo něco nového. Když lidé vzpomínají, říkají: byla svoboda, mohl jsem cokoliv. Mohl jsem říct, co si myslím, třeba „cikáni do plynu“, a nikomu to nevadilo. To většinou už nedodají, ale často to mělo právě tento význam. Souhlasím s tezí, že se Orlíku podařilo vyplnit díru mezi etablovaným rockem a metalovou muzikou. Metal nebo punk byly pro vyhraněné posluchače, standardní rock pro leckoho, ale právě proto se s ním spousta mladých nedokáza la ztotožnit. Orlík mohl poslouchat každý a při tom to bylo vyhraněné. V první fázi to opravdu poslouchali skoro všichni, ostatně já také.
Opravdu?
To, že to někdo tehdy poslouchal, zdaleka neznamená, že běhal po ulici a někoho napadal.
Byla to doba aktivizace. Spousta lidí měla pocit, že teď mohou něco udělat. Většina po stupem zjistila, že jejich možnosti jsou hodně vzdálené původním představám a nakonec od toho odešli, ať už šlo o cokoli.
Rasističtí skinheads se tehdy stavěli do role Rychlých šípů a společnost nebyla připravená reagovat. Ozvalo se několik varování, ale ve směs to byly osamělé hlasy.
Jaký byl další vývoj?
Orlík nad tím ztratil jakoukoliv kontrolu. Vykrystalizovalo to do otevřeného neonacis mu, tak jak ho známe ze západu, uzavřeného do hranic ilegálnosti a subkultury, do které vstupuje jen velice omezený počet lidí. Trajek torie, kterou to hnutí prošlo, není přímočará. Běží dolů, nahoru a zas dolů. Záleželo hlav ně na tom, jestli byla elita tohoto prostředí přesvědčena o tom, že aktivita má směřovat dovnitř do subkultury, nebo ven do společ nosti, jestli dělat pololegální koncerty, nebo se snažit o politickou činnost. Kolem roku 2000 si neonacisté založili jepičí Národně sociální blok, po roce 2006 je zaštítila do té doby bezvýznamná Dělnická strana. I to ale fungovalo krátce. Tohle prostředí stranám nepřeje, je tam příliš mnoho kohoutů na jednom smetišti. Mnoha aktivistům tohoto hnutí jde hlavně o osobní moc, o niž se nehodlají dělit. Posledním vrcho lem byl rok 2008 a masové nepokoje v Janově, boje s policií s podporou místních obyvatel motivovaných protiromskou záští. Pak zase vidíme propad. V současné době je neonacis tická scéna zcela rozložená.
Jak se to projevuje?
Neexistují žádné velké skupiny, které by to prostředí propojovaly. Autonomní nacionalisté se rozpadli, Národní odpor neexistuje. Scéna stagnuje, klesá počet členů...
Jakou roli sehrály antirasistické
demonstrace veřejnosti a represe státu
a policie?
Těžko měřit dopad podobných protestů. Nejsme
v Německu, kde proti neonacistům protestují
desetitisíce lidí.
V posledních letech měl výrazné dopady po
licejní zásah, který ovšem přišel v době, kdy
vývoj scény měl spíš sestupnou tendenci.
Neonacistické hnutí také výrazně poškodila
Antifašistická akce.
Čím?
Víc než násilná konfrontace zafungoval mo nitoring a předávání informací médiím. Sami radikální antifašisté tehdy říkali, že nechtějí dělat demonstrace, protože výsledkem je me diální obraz boje dvou gangů. Místo toho se jim podařilo skandalizovat řadu konkrétních neo nacistů, což je dostalo i pod tlak policie. Ta sice věděla patrně víc než antifašisté, ale některé problémy neřešila, dokud nebyly zveřejněné.
A pak přišel policejní zásah?
Šlo o sérii policejních akcí Power, Power 2 a Lotta. Policejní zásahy se týkaly padesáti až šedesáti lidí, z nichž polovina ani nebyla nijak významná. Ale i to stačilo, aby došlo k rozkla du. Ukázalo se, že hnutí je neumí nahradit, ale ani chránit. Žádali o finanční pomoc z vězení, dostali ji ale jen někteří a ještě mnohem méně, než potřebovali. Řada jich byla propuštěna na kauce, na které si musely jejich rodiny půjčovat. Ukázalo se, že míra solidarity v jejich scéně je mnohem nižší, než očekávali. To pro ně bylo obrovské zklamání. Mnozí se rozhodli, že jim taková aktivita nestojí za to. Je přitom možné, že nebudou odsouzeni, mnohá obvinění jsou dost účelová. I oprav doví organizátoři násilných útoků nejsou vůbec stíhaní za násilí a místo toho mají zástupná obvinění. U některých není jasné, zda je policie prokáže a zda vůbec jde o trestné činy. Zásahy byly jakousi poslední ranou z milosti, která patrně prodlouží období neaktivity. Ani takovou příležitost jako velké protirom ské demonstrace nebyla scéna schopná příliš zužitkovat. Některé demonstrace, které tehdy uspořádali Čeští lvi, dopadly naprosto kata strofálně, například do Krupky od nich přijelo pět demonstrantů a čekalo tam na ně čtyři sta odpůrců.
Zároveň se fašizují lidé z prostředí, kde bychom to ještě před pár lety nečekali. Petr Hájek a Adam B. Bartoš nevycházejí ze žádné subkultury, a přesto hlásají bludy o židovské nadvládě...
Hájek i Bartoš jsou oba spojeni s prostředím konzervativního nacionalismu a fundamen talistického katolicismu. Jsou to skupiny jako Národní myšlenka, Délský potápěč apod., které existují dlouho, ale v podstatě o nich nikdo neví. Každý zná Akci DOST, která prožila svůj hvězdný okamžik při demonstracích na pod poru prezidenta Klause poté, co nepodepsal Lisabonskou smlouvu. Teď jejich místo na chvíli zaujal Adam B. Bartoš. Zároveň to ukazuje na novou a obrovskou sílu konspiračních teorií. Prosazují se v situaci, kdy klesá vzdělanost, což vidím na studen tech, kteří přicházejí z gymnázií – rok od roku to je horší. Nejsou hloupější, jsou ale méně vzdělaní. S nevzdělanými lidmi se přitom snáz manipuluje.
...
Jan Charvát (*1974) je politolog, působí na Univerzitě Karlově v Praze a na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Vydal knihu Současný politický extremismus a radikalismus (2007).