Nejočividnějším vysvětlením je samozřejmě skutečná (ač dnes přeceňovaná) hrozba, kterou šelmy pro člověka v minulosti představovaly. Pohádky mohly nenásilnou formou dětem toto nebezpečí vysvětlit a sloužit jako varování před touláním se v divočině. Existují ale i teorie, které jdou o poznání hlouběji.
Divocí a neznalí etikety
Ač se zejména právě liška, medvěd a případně i lev v pohádkách v negativním světle objevují poměrně často, pomyslné prvenství v tomto ohledu jednoznačně drží vlk. Podle zakladatele Western Wildlife Conservancy, doktoraKirka Robinsona, je hlavním důvodem to, že jsou si vlci a lidé jednoduše podobní. Stejně jako my jsou společenští a žijí ve skupinách, kde má každý jedinec svou danou roli. Naši předci měli s vlky podle archeologických nálezů až symbiotický vztah. Lovci díky vlkům věděli, kde najít lovnou zvěř. Když ji ulovili a zpracovali, nechali množství odřezků a zbytků, které zase pro vlky představovaly kořist, jež jim nikam neuteče. Jak se však člověk dále vyvíjel a stával se v dnešním slova smyslu civilizovanějším, začala se jeho zvířecí, divoká stránka, často personifikovaná právě v podobě vlka, stávat něčím nechtěným. Reprezentovala těžko potlačitelné pudy a tendence, které stály proti nově vzniklým společenským konvencím, uvádí Robinson na webových stránkách instituce. Tuto myšlenku ve svém díle rozvádí řada myslitelů napříč filozofickými směry. Nietzsche mluví o vnitřním konfliktu mezi dionýským chaosem a apollonskou racionalitou, Freud zase o utlačovaném idu (složce lidské psychiky reprezentované vitálními pudy). Barry Lopez ve své knize O vlcích a lidech přímopopisuje vlka jako zrcadlo člověka a náš strach z něj jako strach z vlastní divokosti. Možná proto tak milujeme psy, ta chlupatá ztělesnění vítězství nad divokostí, která se řídí našimi pokyny a své pudy ovládají pomalu lépe než my.

Ztělesněné zlo
Další střípek skládačky můžeme najít i v Bibli. V té je vlk nejčastěji vykreslován nejen jako dravé zvíře, ale také jako úhlavní nepřítel beránka, samotného symbolu nevinnosti. Pouze v mesiášském věku mohou být podle proroka Izajáše smířeni: „Vlk bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat; tele, lvíče i žírný dobytek budou spolu a malé dítě je bude vodit.“ V pohádkách k tomuto smíření dojde zřídkakdy. Pohádkové šelmy totiž často nejsou jen hladové, ale ze své podstaty zlé. Svým způsobem jsou v pohádkách ony těmi „obětními beránky“, do kterých vypravěč může vložit všechny ty špatné vlastnosti, aniž se musí zabývat komplexitou osobnosti, která je vlastní lidem. Často se tak stávají přímo ztělesněním nenávisti nebo úskoku, kupříkladu v již zmiňovaných Ezopových bajkách. V nich je vlk ekvivalentem zrady a útisku slabších, liška zase mazanosti a manipulativnosti. Pro čtenáře, a zejména toho dětského, je toto archetypální pojetí čitelnější a jednodušší na pochopení.
Pohádkové šelmy často nejsou jen hladové, ale ze své podstaty zlé. Problém může nastat, když tyto předsudky zůstávají v hlavě čtenáře i po zavření knihy.
Problém může nastat, když tyto předsudky zůstávají v hlavě čtenáře i po zavření knihy. Podle Institutu pro výzkum a vzdělávání v oblasti životního prostředí (IERE) hraje podstatně větší roli ve špatné pověsti vlků jejich mytologické a náboženské zobrazení než racionální důvody, jako je ohrožení dobytka. Výzkumníci z biologické stanice ve španělské Doñaně zase dokázali, že 74 procent úmrtí vlků v Evropě a Severní Americe je způsobeno lidmi. Vyvstává tedy otázka, jestli i vlčice vyprávějí svým vlčatům pohádky o zlých lovcích, kteří je zastřelí a stáhnou z kůže, pokud se zatoulají příliš daleko do civilizace.
Dnes už status šelmy pohádkovou postavu k roli záporáka nutně neodsuzuje. Medvídek Paddington místo lidí svačí sendviče s marmeládou, pan Lišák z novely Roalda Dahla je gentleman v obleku a lev Simba si získal srdce diváků po celém světě. Stačí však, aby člověk přešel do vedlejšího kinosálu třeba na nejnovějšího Kocoura v botách, aby věděl, že archetyp zlého vlka nikam nezmizel. A vzhledem k jeho tradici pravděpodobně ani jen tak nezmizí.
Předplaťte si časopis Nový Prostor a každé nové číslo dostanete elektronicky nebo poštou přímo do schránky! I při objednání přes internet můžete podpořit svého oblíbeného prodejce.



