NP č.638 > Téma číslaOd stigmatizace k sebevyjádření: Jak vypadala kultura tetování v bývalém Československu?text: Vincenc Novák, foto: Unsplash

Tetování je v naší společnosti již delší dobu vnímáno jako běžná společenská záležitost. Vídáme ho na rukou mladých lidí, seniorů, známých umělců i politiků. Není tomu však tak dávno, co byl tento druh zdobení těla v našich končinách především odsuzován a spojován zejména s negativními jevy.

Historie tetování na území současné České republiky se začala psát až na počátku dvacátého století. Vůbec první českou umělkyní, která se nechala potetovat, byla slavná operní pěvkyně Ema Destinnová, jež měla na své noze zvěčněný obrázek hada. Při svých zahraničních výjezdech se nechával tetovat i následník rakousko-uherského trůnu František Ferdinand d’Este. V roce 1937 vydal český doktor Otakar Nováček knihu Tetování a tetování, v níž popisoval dobové metody, ale i důvody, které lidi ke zdobení kůže vedly. Nováček v knize zmiňuje i některé bizarní případy z té doby. Píše například o ženě, která si nechala na svá záda vytetovat závěť o 500 slovech. Možný vzestup tohoto trendu však zastavila druhá světová válka, během níž se tetování stalo symbolem zla a lidského utrpení, neboť tímto způsobem označovali nacisté vězně v koncentračních táborech.

 

V poválečných letech začala v Evropě popularita tetování jakožto uměleckého projevu rychle stoupat. To však nebyl případ komunistického Československa, kde byl tento obor oficiálně zakázán. Možná i s ohledem na válečné hrůzy se začalo na osoby s „kérkou“ automaticky pohlížet jako na jakýsi cizorodý živel. Prostředí diktatury zároveň obecně nepřálo žádným projevům odlišnosti. V očích lidí se tak tetování stalo spíše symbolem exhibicionismu a duševního onemocnění. To však nezabránilo v seberealizaci tehdejším amatérským tatérům, kteří museli kvůli nedostatku profesionálního vybavení značně improvizovat. Místo dnes běžně používaných strojků a jehel tak často sahali po různých předmětech denní potřeby, jako byly tužky, šicí jehly nebo žiletky. V pozdějších letech se k tetování používaly dokonce i součástky z walkmanů. Ve druhé polovině 20. století se u nás navíc nenacházela žádná oficiální studia, a tatéři tak často pracovali v domácích podmínkách.

Vězeňský trend

 Tetování se však u nás za minulého režimu mezi běžnou populací provádělo spíše zřídka. Mnohem více se tento fenomén týkal skupin obyvatelstva, které byly z většinové společnosti nějakým způsobem vyloučeny. Ve velké míře se tak objevovalo například ve věznicích, kde se postupem času stalo běžnou součástí tamní subkultury. Samotní vězni ho využívali nejen jako estetický prvek, ale také jako metodu vzájemné komunikace, symbol rebelství či prostředek k zastrašení. Na tělech vězňů se v té době objevovaly opakující se motivy, z nichž každý měl svůj pevně daný význam. Například vyobrazení pavouků či pavučin symbolizovalo drogovou závislost, zatímco hvězdami pokrytá ramena dávala najevo, že daný člověk se ve vězeňské hierarchii těší vysokému postavení. Naopak slza pod okem naznačovala, že její nositel v minulosti někoho zabil nebo přišel o blízkou osobu. Vězni však nebyli jediní, u nichž se tetování jakožto projev kultury objevovalo. Oblibu si našlo i mezi Romy, kteří tetovací techniky během totality udržovali při životě. Z romského jazyka navíc také pochází již zlidovělé slovo kérka. Popularitě se tetování těšilo také v řadách armády. 

 

Éra komunistického režimu a jeho represí vedla k tomu, že zejména starší generace dodnes pohlíží na tetování s nelibostí. Změna nastala až na přelomu 80. a 90. let, kdy díky otevřeným hranicím masivně pronikla do Československa západní kultura. S příchodem profesionálních nástrojů postupně vznikala také první tetovací studia. Namísto tradičních vězeňských vzorů se na kůži Čechů a Češek začala objevovat spíše vyobrazení, která odrážela osobní identitu. Obliba tetování v České republice navíc stále roste – podle výzkumu agentury Nielsen Admospherez roku 2020 má na svém těle nějakou formu kresby přibližně 15 procent populace.

 

 

Předplaťte si časopis Nový Prostor a každé nové číslo dostanete elektronicky nebo poštou přímo do schránky! I při objednání přes internet můžete podpořit svého oblíbeného prodejce.


autor / Vincenc Novák VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Rovnost tváří: Odlišnost není handicapem, dokud nás nezačne odsuzovat společnost / Alžběta Ruschková > NP č.638 > Rozhovor Moje tvář je mistrovské dílo. To je heslem již sedmého Mezinárodního týdne rovnocennosti tváří. Cílem květnové kampaně, za jejímž vznikem stojí iniciativa Rovnost tváří, je poukázat na jedinečnost každého z nás a usilovat o lepší svět pro lidi s viditelnými odlišnostmi v obličeji. O projektu, ale i o předsudcích a potřebě osvěty jsme si povídali s jedním z aktivních členů iniciativy, Petrem Ilčíkem z organizace Popálky. číst dále „Někdy je lepší věci dělat než o nich mluvit.“ O hudbě, slaďování se i domácím násilí
Prodejkyně Alena versus kapela Vesna / Mariana Petřáková
> NP č.638 > Prodejci NP S pětičlennou ženskou kapelou Vesna si prodejkyně Alena povídala o tom, jak skloubit turné s malým miminkem, i o jejich závazku k rovnosti, který se propisuje nejen do jejich hudby, ale i každodenní reality. A ačkoliv se nepotkaly tváří v tvář, čeká na vás silný rozhovor o leckdy možná i nečekaných tématech. Přesvědčte se sami.
číst dále
Co těší české terénní sociální pracovníky? / Dagmar Kocmánková > NP č.638 > Socky Každodenně se setkávají s lidmi v krizi – s těmi, kteří ztratili domov, bojují se závislostí nebo žijí na okraji společnosti. I přes svou náročnou práci si však terénní sociální pracovníci snaží zachovat nejen profesionální standardy, ale i osobní pohodu. Jaké faktory jejich well-being ovlivňují, nám ukazuje nový výzkum. číst dále

Nejčtenější články autora

Noblesa a dekadence. Zábava za první republiky / Vincenc Novák > NP č.637 > Téma čísla Éra první republiky je v našich myslích dlouhodobě zakořeněna jako jakési zlaté období českých dějin. Meziválečné Československo, které patřilo k nejbohatším státům světa, se kromě impozantní architektury, kultury či rozvinutého filmového průmyslu vyznačovalo také vysokou úrovní společenského života. Díky filmům pro pamětníky máme prvorepublikovou zábavu často spojenou s orchestrem, tanečními parkety, krásným oblečením a lahvemi šampaňského. Ve skutečnosti však měla tehdejší smetánka ve zvyku trávit čas mnohem divočejším způsobem. číst dále „Včely jsou naše druhé děti,“ říká průkopník střešního včelařství Augustin Uváčik / Vincenc Novák > NP č.636 > Rozhovor Česko můžeme bez nadsázky označit za včelařský ráj. Tento koníček, který kromě samotné přírody prospívá také lidské mysli, u nás získává v posledních letech na popularitě. Zájem o včelaření však nestoupá pouze na venkově, včelí úly najdeme i na mnoha místech po celé Praze. číst dále Od stigmatizace k sebevyjádření: Jak vypadala kultura tetování v bývalém Československu? / Vincenc Novák > NP č.638 > Téma čísla Tetování je v naší společnosti již delší dobu vnímáno jako běžná společenská záležitost. Vídáme ho na rukou mladých lidí, seniorů, známých umělců i politiků. Není tomu však tak dávno, co byl tento druh zdobení těla v našich končinách především odsuzován a spojován zejména s negativními jevy. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů