Brněnští prodejci s ředitelkou Dagmar Kocmánkovou (vpravo)
„Toto je krásné... posedět u jídla a u toho si s ostatními vyměnit všelijaké myšlenky," pochvaluje si paní Helena, která se s dalšími prodejci a pracovníky Nového Prostoru přišla naobědvat do brněnského Lokálu U Caipla. Dnešní jídlo je pro všechny odměnou po náročném čtyřhodinovém školení. „Dneska mám svíčkovou s knedlíkem, polívku bych nesnědla, ale zabalili mi ji s sebou," pochvaluje si Helena a dodává: „jsou tady vstřícní. Když mi zbyly peníze navíc, zašla jsem někdy na jídlo i bez kartičky."
Oběd pro dalšího mohou hosté zakoupit za 90 Kč v kterémkoli pražském a brněnském Lokále, nově také v Café Savoy, Bufetu, v restauracích Pizza Nuova, Eska či v cukrárně Myšák. O úspěšné propojení restauračních podniků a neziskových organizací se v Ambiente stará Lucie Svobodová: „Mojí prací je, aby všichni účastníci projektu byli spokojení. Mám radost, že se do projektu zapojují nové organizace a především že stále přibývá hostů, kterým není osud lidí v nouzi lhostejný." Za to, že zájem o nákup obědových poukazů stoupá, může také nová příležitost pořídit je na E-shopu, potvrzuje Jana Ravi, která se v Ambiente věnuje inovacím: „Díky možnosti online koupě, počet věnovaných obědů prudce vzrostl. Za poslední tři roky se nám podařilo rozdat stejné množství kartiček, jako za předchozích pět let, dohromady je to skoro 4 000 obědů."
Zpátky na začátek
Projekt, který usnadňuje lidem dělat dobré skutky, odstartoval v roce 2015 díky marketingové specialistce Anně Staňkové (tehdy Šprynarové). Právě ona přišla s myšlenkou podpory osob v tíživé situaci: „Zatímco dřív bylo zvykem zvát lidi na jídlo domů, dnes chodíme do restaurací. Dali jsme proto hostům a štamgastům možnost koupit v Lokále oběd někomu, kdo ho potřebuje a za běžných okolností by si ho dovolit nemohl."
vlevo: Prodejkyně Helena, vpravo: Anna Staňková, která navrhla projekt Oběd pro dalšího
REPORTÁŽ ČT 1: OBĚD PRO DALŠÍHO
Mnohem víc než jídlo zdarma
Pro prodejce Nového Prostoru znamenají poukázky daleko víc než pouhé naplnění žaludku, upozorňuje ředitelka organizace Dagmar Kocmánková: „Lidé na ulici jsou odsouzeni k neplnohodnotné stravě. Díky spolupráci s Ambiente se dostanou k teplému jídlu s dobrými výživovými hodnotami," pokračuje: „velmi důležité je ale i bourání bariér mezi lidmi bez domova a většinovou společností. Všichni naši prodejci prochází sociální rehabilitací a pocit sounáležitosti, který jim Oběd pro dalšího přináší, je pro ně jedním ze zásadních impulsů, co je pohání vpřed.
Ředitelka Dagmar Kocmánková s prodejcem Oldřichem
Nejlepší motivace
Pro prodejce slouží poukazy na oběd jako motivace. Podle jakého klíče se v Novém Prostoru rozdělují, vysvětluje brněnská sociální pracovnice Simona Kabourková: „Kartičky do Lokálu rozdáváme především jako motivaci. Když vidíme, že prodejci fungují na svých prodejních místech a dodržují pravidla, mohou dostat poukázku," k tomu dodává: „je ale jasné, že ne každému jde prodej hned od začátku, takže poukazy předáváme i těm, kteří v Novém Prostoru teprve začínají. Právě nováčky, u kterých je vždy nejisté, jak dlouho u nás vydrží, pak takový oběd může přesvědčit, že snaha se vyplatí."
Detail poukázkové kartičky