NP č.533 > KulturaTemný případ v temných dobáchBenjamin Slavík

Žánr takzvané falešné kriminálky se stal v posledních letech velmi oblíbeným. Série, které využívají motiv „neprůhledného a temného" detektivního vyšetřování jako pozadí pro spíše psychologické vyprávění, představují typ produkce, který je na jedné straně stále závislý na ověřených vzorcích, ale na druhé straně tyto vzorce dokáže efektivním způsobem variovat, kombinovat a rozkládat. Sérii HBO Temný případ (True Detective) pak lze považovat za transparentní příklad takto se svými diváky komunikující seriálové tvorby.

Třetí řada této série pak do popředí, tedy do prostoru před proces samotného detektivního pátrání, staví otázku etického rozměru policejního vyšetřování. Novou řadu tak lze sledovat především jako svého druhu institucionální kritiku. Na diváka by nemělo zapůsobit ani tak pátrání po původci zločinu; stejný divák by měl být stimulován především pozorováním důsledků samotného vyšetřování, toho, jakým způsobem se daný detektivní proces otiskne do života všech zainteresovaných postav, tedy figur detektivů, jejich rodin a dalších osob z řad pozůstalých.


Takto eticky orientovaný narativ se pak jeví jako poměrně důležitý v kontextu současné společensko-politické situace. Pokud žijeme v době, ve které instituce stále méně zvažují morální rozměr svého jednání, je cenné, že vznikl seriál, který tuto otázku zpětně vrací do hry. Když tak neučiní popkultura, tak zřejmě ani nikdo jiný.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Fever Ray – Zvuk tvojí migrény / Benjamin Slavík > NP č.512 > Kultura Druhé album Fever Ray kopíruje zvuk vaší migrény. Zpěvačka ceněné švédské skupiny The Knife na něm proti sobě staví dvojí tendenci: snahu vyzpívat se „sama ze sebe“ a animální pud oddání se fyzickému rituálnímu zážitku. číst dále Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále