NP č.533 > Téma číslaJe to jednoduché, ale není to snadnéJan Štěpánek, Jakub Yellen

„Lidé mohou začít meditovat z velmi blbých důvodů. Třeba se jim líbí, jak hezky to vypadá. To opravdu důležité přichází později“, říká kněz a ředitel kolínského kláštera Petr Vacík. Do Kolína se na jeho meditační kurzy sjíždějí lidé z celé země, bez ohledu na vyznání.

Může netrpělivý člověk meditovat?
Zvládl jsem to já, takže může. Je to těžší. Trpělivost při meditaci znamená, že pořád dokola trpělivě opakuju jeden úkon – a tím je návrat k sobě, do svého středu. Jak se to dělá? Řeknete si, že vaší meditací bude sedět a pozorovat svůj dech. Celý nádech, celý výdech, celý ten tělesný proces pozoruju. Když přitom budete mít pocit, že vás pozornost odvádí jinam, můžete si dechy počítat, od jedničky do desítky. Ale moc lidí se do tý desítky nedopočítá. Někdy mezi trojkou a sedmičkou se jim objeví jejich šéf, švagrová nebo Zeman, a je konec. A teď nevědí, kde byli, naštvou se a zůstanou několik minut tím, že se zaobírají tím svým tématem, tím svým šéfem, švagrovou, zkrátka hodí tam tu svou ohranou desku a jedou si svou. Důležité je, pokud se přistihneme, že při meditaci myslíme na něco jiného než to, co jsme si vytyčili, abychom se hned, a hlavně bez sebehodnocení vrátili do meditačního procesu. Pokud se začnete hodnotit, jste z toho frustrovaný, říkáte si tyjo, to už je asi podvacátý, já to vím, že na mě tohle není, já prostě nejsem trpělivej...! Ta vaše trpělivost spočívá v tom, že se znovu a znovu vracíte – trpělivě – do procesu meditace. Je to jednoduché, ale není to snadné. I když se budete muset vrátit tisíckrát, tak to pro tu meditaci vůbec není problém. Problém je ve chvíli, kdy se k meditaci nevracíme, a ještě se za to odsuzujeme. I takový dalajláma se v meditacích znovu musí vracet k sobě, do středu, od rozptýlení. Jako člověk, který je ve vyhnanství, kterému tam masakrujou jeho příbuzný a ničí jeho kulturu, tak asi těžko bude při meditaci v úplný pohodě. Zvlášť je-li vtělením soucitu, je to otevřený a empatický člověk, který navíc není introvert – není možné, aby při tý meditaci byl úplně v pohodě. Ale trpělivě to snáší.


Takže meditace je trpělivé vracení se zpět k sobě?
Meditací v křesťanském starověku bylo myšleno „stare in medio", tedy spočívat ve svém středu. Přirovnal bych to ke gramofonové desce. Většině z nás ta naše deska hraje tak, jako by nebyla naražená uprostřed, na takovém tom kolíčku. Ano, ona nějak hraje, ale to ramínko s jehlou tam všelijak poletuje a podle toho to s námi i vypadá. Kolík, na který bychom desku nasadili, je upilovaný. Takže to není tak, že byste tu desku jednou nasadili a od té doby viděli svět v harmonii, tak jak je. To místo na kolík tam někde je, takže to musíte pořád odhadovat. Meditace je o vracení se do středu, a jakmile v tom středu jsme, tak odtamtud začne znít smysluplně realita té naší desky. Existuje meditace s úsilím zaměřit svou pozornost na nějaký obsah, předmět. A pak existuje bezpředmětná meditace, kdy prostě zůstávám ve svém středu, který jsem našel, a koukám odtamtud na cokoli. Na svoje myšlenky, na svoje pocity, na svoje tělo, ale i třeba že vedle mě někdo chrápe a nebo mlaská... Meditace je snaha osvobodit se od roztříštěnosti. Mnohost, pestrost je dobrá věc, ale roztříštěnost, ta mě rozcupuje na kousky a vlastně mě zeslabí.

Meditace, to je snaha osvobodit se od mnohosti. Mnohost, pestrost je dobrá věc, ale roztříštěnost, ta mě rozcupuje na kousky a vlastně mě zeslabí.

Dá se trpělivost považovat za jednoznačně pozitivní věc? Nebo naopak – je netrpělivost nectností?
Trpělivostí je asi hodně druhů a je jich celá škála. Mít s někým trpělivost v tom nejpozitivnějším slova smyslu, kdy vnímáme trpělivost jako ctnost, bych viděl v tom, že neodsoudím a neodepíšu člověka jenom kvůli tomu, že je třeba pomalý, netrpělivý, zabedněný a omezený pokrytec. Budu s ním mít trpělivost, strpím to. Dovolím, aby se tu na mně chvíli štípalo dříví, vidím, že ze mě dělá vola, ale to neznamená, že se budu hned bránit. Proč? Co s ním? Asi má nějakou potřebu, konečně našel někoho, na kom si vyleje vztek, no tak ho nechám. Trpělivost ale může být i mnohem prostší – třeba že pořád nejede to metro, to je ta nejobyčejnější trpělivost.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jan Štěpánek VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA autor / Jakub Yellen VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Pes je zvíře. Nesmíme mu přičítat lidské emoce / Jan Štěpánek > NP č.527 > Téma čísla To, jak se pes chová a projevuje, je odrazem duševního stavu jeho majitele. S Kristýnou Sedlákovou (psikouc.cz) jsme si povídali o svébytné dynamice mezi člověkem a jeho psím kamarádem. Kristýna je psí psycholožka. „Občas si ale připadám víc jako psycholog lidí,“ říká. číst dále Dluhy nezmizí. Je to tvrdé, ale je třeba umět s nimi žít. / Jan Štěpánek > NP č.510 > Život prodejce Předluženost a exekuce, to je mezi prodejci to nejožehavější téma. Jak si trochu ulehčit život s exekutory za zády, přišli prodejcům poradit specialisté na dluhové poradenství Václav Kučera a Eliška Korencová ze společnosti Člověk v tísni. číst dále Je to jednoduché, ale není to snadné / Jan Štěpánek, Jakub Yellen > NP č.533 > Téma čísla „Lidé mohou začít meditovat z velmi blbých důvodů. Třeba se jim líbí, jak hezky to vypadá. To opravdu důležité přichází později“, říká kněz a ředitel kolínského kláštera Petr Vacík. Do Kolína se na jeho meditační kurzy sjíždějí lidé z celé země, bez ohledu na vyznání. číst dále Svět by se bez lži zhroutil / Jan Štěpánek > NP č.503 > Téma čísla Umět si vymýšlet se naučíme ještě jako malé děti. A jak rosteme, drobné lhaní, manipulace a zamlčování se stanou součástí našich sociálních dovedností. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů