NP č.531 > Téma číslaExistuje pravda na jevišti?Redakce

To, co se odehrává na jevišti, nikdy není pravda. Je to dohoda několika dokonale smluvených lidí, kteří šest až osm týdnů zkoušeli najít, uchopit a zapamatovat si takovou sestavu jevištních úkonů, aby přetvořili abstraktní pojmy jako láska, lež, touha, zrada, spravedlnost či pravda ve smyslový zážitek diváka.

Pro zjednodušení si představte, že váš mozek sestává ze dvou částí. První je aktivní většinu bdělého času, dokáže odhalit lež i lháře, pomáhá vám neustále se orientovat ve světě kolem vás. Tu druhou část aktivujete při četbě knihy, sledování filmu či divadelního představení. Funguje pouze v případě, že jí to ta první část dovolí, dá si pohov a umožní vám věřit něčemu, co není pravdivé. Třeba tomu, že dva herci na jevišti na sebe vytasí dýky, protože se nemají rádi a jeden druhého chce zabít.


Co se ale stane, vloudí-li se na jeviště pravda? Například i v tak nicotné podobě, jako je zakopnutí představitele hlavní role, způsobí, že se mozek okamžitě zorientuje a vyšle vám signál, že toto do nazkoušeného představení nepatří a že nezakopl Hamlet, nýbrž nervózní herec Vomáčka.


Pokud se na jeviště vetře pravda, divák vždy zpozorní. Je-li nepravděpodobně dlouhá pauza mezi replikami, hned nastane mezi herci na jevišti, ale i mezi diváky v hledišti, velmi zjitřená situace. Něco totiž není v pořádku. I tři vteřiny takového napětí mohou být silnější, autentičtější, a tedy pravdivější zážitek než sebebrilantnější divadelní konstrukce.


Mezi diváky jsou pak oblíbené ty momenty, které jsou něčím živé, něčím jedinečné, něčím vpravdě pravdivé, a zlatý fond divadelních vzpomínek často tvoří vzpomínky právě na to, co do představení nepatřilo.


Stejně tak herci po představení si v šatně nebo klubu nepovídají o tom, jak nesmrtelné věty Hamlet pronáší a jak dobře odrážejí člověka, ale i oni se vracejí k momentům, kdy je zaskočila na jevišti pravda. Třeba:

 

1. herec: „Tys mi tam stál blbě!"
2. herec: „Kde?"
1. herec: „No před tím bodnutím!"
2. herec: „Ne, mám tam značku, stál jsem na ní!"
1. herec: „Nekecej, stál jsi blbě, kryl jsi mě, já jsem to tam musel jak debil vobcházet!"
2. herec: „Hele, nemel, když tě bodli, tak ses pak ještě drbal na noze."


To je totiž pravda, která tvoří příběh ne o Hamletovi, ale příběh o představení Hamleta. Velká dramata obyčejných herců, kteří leží bodnuti v louži červeného barviva a snaží se podrbat se na noze.


Osobně mám rád divadlo, které balancuje na hraně nečekaného, pravdivého. Divadlo, které nenechá mozek v klidu, které nutí diváka být stále ve střehu. Protože pouze tehdy, když si mozek neodpočine, přichází skutečný zážitek.


autor / Redakce VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Jak se tiskne divadlo / Štěpán Materna > NP č.531 > DIY Od stanice metra Želivského je to co by kamenem dohodil. Průmyslový areál sevřený mezi Olšanské hřbitovy a nákladové nádraží ale působí ponuře, jako by se nacházel na dohled od konce světa. K tomu tma a sněhové vločky a bloudící slečna, která se u brány ptá vyjíždějícího řidiče, kde že je ten FutLab. Přidávám se k ní a společně se nám podaří najít nenápadné správné dveře. Ujistím se, že mám v kapse plastové držátko, které se mi utrhlo z moka konvičky a těším se, že se mi dnes večer podaří vytisknout si podle něj nové. číst dále Krvavý Vilém a Franz Josef aneb Loutky na frontě / Libor Hruška > NP č.531 > Téma čísla Za americkými vojáky přijela do Koreje Marilyn Monroe, hrdinové první světové války museli být rádi i za Kašpárka se Škrholou. Na frontě, v zajateckých táborech i v lazaretech, tam všude zvedali morálku mužstva čeští loutkáři. Působili na obou stranách barikády – v rakousko-uherské armádě i v řadách československých legionářů. O tom, jak bylo pro vojáky divadlo důležité, jsme si povídali s Richardem Matulou, autorem výstavy Loutky na frontě, která je nyní k vidění v Chrudimi. číst dále Jste se svým životem spokojená? / Mariana Petřáková > NP č.531 > VIP Rozhovor Pro prodejkyni Zdenu ze Strašnické byl rozhovor s herečkou Marthou Issovou první reportérská zkušenost. Nakonec mluvila hlavně o sobě, protože s tak empatickou partnerkou, jako je Martha, povídat o sobě prostě musíte... číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále

Nejčtenější články autora

Sexuální praktiky pozemšťanů / Redakce > NP č.474 > Téma čísla Zachrání sex deštné pralesy, kudy vedou křivolaké cesty současné pornografie a jak se do lidského sexuálního chování promítá technologie? číst dále Ach, ty hračky / Redakce > NP č.492 > Téma čísla Známý povzdech. Ty hračky! Je jich moc. Jsou divné. Jsou drahé. Děti z nich hloupnou. Celý hračkářský průmysl stojí na pozoruhodném paradoxu. Zatímco jedni rodiče hračky vymýšlejí a vyrábějí a prodávají, jiní rodiče se z té stále mohutnější nabídky hraček hroutí. A vítězi jsou děti. číst dále A je to ghetto / Redakce > NP č.491 > Téma čísla Kateřina Šedá v souvislosti s brněnským Bronxem nerada mluví o ghettu. To slovo pro ni má příliš negativní nádech. Raději mluví o vesnici uprostřed města. Strávila tu několik let, chodila dům od domu, byt od bytu a mapovala život zdejších obyvatel. Na jednu výpravu nás vzala s sebou. číst dále Běh. Odkud a kam? / Redakce > NP č.499 > Téma čísla Že se míra civilizovanosti člověka čas od času překlopí do poněkud paradoxních rovin, je docela dobře vidět na běhání. Dříve, hodně, hodně dříve, když někdo běžel, či spíše utíkal, značilo to nějaký problém. Ať už proto, že utíkající se od problému snaží co nejrychleji dostat, anebo že se k problému snaží přiblížit, třeba proto, aby jej vyřešil. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů