NP č.531 > PříběhTrochu jsem se trápilaDavid Háva

Kostýmní výtvarnice, krejčová Simona Drábová

Šití mě bavilo odmalička, šila jsem na panenky a tak. Za komunistů jsem si šila na sebe. Potom přišla rodina, děti a s tím i dlouhá pauza. Když jsem před deseti lety dostala od kamarádky dárek, starší šicí stroj Veritas po babičce, došlo mi to – já mám vlastně šít! A tak jsem začala."


Povídáme si se Simonou ve fundusu divadla La Putyka, kde dělá garderobiérku.


„Já jsem na začátku vůbec nevěděla, jak to šití uchopit. Modely, barvy a střihy jsem si dělala čistě podle sebe, měla jsem pak nějaké věci v Kuráži (letenský obchod s módou, pozn. red.), něco se sice prodalo, ale ta holka mi říkala: Jak to vlastně myslíte? Pro koho to je? Je to totiž strašně divoký...


Trochu jsem se trápila, nevěděla jsem, jak to celý definovat, jestli chci prodávat v buticích, nebo oslovovat divadla. Bála jsem se, že se neuživím."


Během povídání se mi Simona průběžně ztrácí v lese štendrů, pere a uklízí kostýmy po představení na své místo.


„A když pak před šesti lety dcera Zuzka spolu s kamarády založili novocirkusovou skupinu Cink Cink Cirk, hned od začátku jsem pro ně šila kostýmy. Taky občas dělám absolventská představení pro studenty HAMU, kde to vzniká ve spolupráci s týmem lidí, tam se musí sladit požadavky režiséra, scénografa i herců a charakter kostýmů musí zapadnout do celkového pojetí.


Pak mi přišla tahle práce v La Putyce, a tím jsem dostala určitou profesní i existenční jistotu. A vlastně jsem teď zpětně zjistila, že už jsem celé to svoje směřování přestala řešit. Dělám pořád ty své bláznivé cirkusácké modely a práce se řetězí. Nejlepší reference je, že si to lidi řeknou. Teď už je to tak, že můžu některým lide otevřeně říct, že pro ně nemůžu šít prostě proto, že se na podobě modelů neshodneme."


autor / David Háva VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Hynais, Mucha i malíři pokojů / Libor Hruška > NP č.531 > Téma čísla Opona, monumentální obraz i jeden z hlavních atributů divadla. O tom, jak složité je dostat opony pod střechu galerie, ví své pionýr české „oponologie“ Milan Kreuzzieger. číst dále Divadlo je záležitost domluvená a mysteriózní / Kateřina Papežová > NP č.531 > Téma čísla V ateliérech Národního divadla na Floře nás na vrátnici vyzvedává Miloš Koutecký, vedoucí skladu rekvizit. Míjíme zábradlí pokryté plameňákem, netopýry a lidskými torzy, vcházíme mezi přehledně zaplněné regály plné nepopsatelných zvláštností. číst dále Divadlo se musí zkoušet těly / Veronika Štefanová > NP č.531 > Téma čísla Jiří Havelka, osmatřicetiletý divadelní režisér, herec a dramatik s tváří seriálového idola říká o divadelní zkoušce, že „je to jako tvořit Golema, přičemž divák je šémem, který ho oživí". Že divadlo boří vrstvy známého, je to průrva v časoprostoru, nepřetržité páchání tělesného hříchu. číst dále Jste se svým životem spokojená? / Mariana Petřáková > NP č.531 > VIP Rozhovor Pro prodejkyni Zdenu ze Strašnické byl rozhovor s herečkou Marthou Issovou první reportérská zkušenost. Nakonec mluvila hlavně o sobě, protože s tak empatickou partnerkou, jako je Martha, povídat o sobě prostě musíte... číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů