NP č.523 > KulturaJulien Baker. Písně silnější než pravdaBenjamin Slavík

Mladá, teprve dvaadvacetiletá písničkářka Julien Baker patnáctého září vystoupí v pražské kavárně NoD. O tom, že přijíždí jedna z nejdůležitějších současných nezávislých umělkyň, pojednává následující esej.

Příběh, který zastíní tvorbu
Vyprávět příběh Julien Baker by bylo chybným, nebo minimálně neproduktivním rozhodnutím. Přestože by tak byl vyprávěný narativ chytlavý, zároveň by nutně vyzněl jako klišé žánru, či jemněji řečeno: jako mnoho jiných podobných vyprávění o mnoha jiných písničkářkách, jejichž hudební smutek se stává autentickým vyjádřením jejich nelehkého životního osudu či existence samotné. Julien Baker totiž určitě není první písničkářkou z menšího města, v jejím případě z amerického Memphisu, která se v dětství poflakovala po lokálních skateparcích, ale také každou neděli chodila do kostela, v němž ji okouzlila nejen pravidelná setkávání s vírou, ale rovněž strhující a „hluboká" gospelová hudba. Dokonce není ani první písničkářkou, která někdy brala drogy či jí život změnil první a další poslech alb Elliotta Smithe nebo Jeffa Buckleyho.

V případě Julien Baker – ženy věřící v Boha – pak lze mluvit o hudbě vyvěrající z niterně prožívané spirituality

V žádném případě ale rozhodně není první písničkářkou, která, prostřednictvím psaní smutných písní, našla tzv. sebe samu, tedy která prostřednictvím vlastní tvorby objevila osvobozující útěk ze svého osobního chaosu, tj. duševní stabilitu. Zda je první písničkářkou, která miluje latinskoamerickou beletrii nebo zaníceně čte filozofii Sørena Kierkegaarda, ještě stále ověřeno nebylo, ale rovněž také o tom lze pochybovat. Zde jde vlastně pouze o to, aby její životní příběh, který z hlediska vzorce opakuje mnoho jiných životních příběhů, v konečném důsledku nezakryl magickou sílu jejích alb, která se, minimálně v současnosti a pro současnost, jeví neopakovatelně, výjimečně a nezastupitelně. Pouze proto je vhodnější nemluvit o jejím životě, nýbrž o její hudbě samotné.

 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále Sexuální výchova na Netflixu / Benjamin Slavík > NP č.532 > Kultura Navzdory tomu, že se seriál Sex Education při pohledu z prvního plánu jeví jako pouhý produkt pro rychlé pobavení teenagerů, tak mu lze přiznat větší význam. číst dále