NP č.523 > KulturaJulien Baker. Písně silnější než pravdaBenjamin Slavík

Mladá, teprve dvaadvacetiletá písničkářka Julien Baker patnáctého září vystoupí v pražské kavárně NoD. O tom, že přijíždí jedna z nejdůležitějších současných nezávislých umělkyň, pojednává následující esej.

Příběh, který zastíní tvorbu
Vyprávět příběh Julien Baker by bylo chybným, nebo minimálně neproduktivním rozhodnutím. Přestože by tak byl vyprávěný narativ chytlavý, zároveň by nutně vyzněl jako klišé žánru, či jemněji řečeno: jako mnoho jiných podobných vyprávění o mnoha jiných písničkářkách, jejichž hudební smutek se stává autentickým vyjádřením jejich nelehkého životního osudu či existence samotné. Julien Baker totiž určitě není první písničkářkou z menšího města, v jejím případě z amerického Memphisu, která se v dětství poflakovala po lokálních skateparcích, ale také každou neděli chodila do kostela, v němž ji okouzlila nejen pravidelná setkávání s vírou, ale rovněž strhující a „hluboká" gospelová hudba. Dokonce není ani první písničkářkou, která někdy brala drogy či jí život změnil první a další poslech alb Elliotta Smithe nebo Jeffa Buckleyho.

V případě Julien Baker – ženy věřící v Boha – pak lze mluvit o hudbě vyvěrající z niterně prožívané spirituality

V žádném případě ale rozhodně není první písničkářkou, která, prostřednictvím psaní smutných písní, našla tzv. sebe samu, tedy která prostřednictvím vlastní tvorby objevila osvobozující útěk ze svého osobního chaosu, tj. duševní stabilitu. Zda je první písničkářkou, která miluje latinskoamerickou beletrii nebo zaníceně čte filozofii Sørena Kierkegaarda, ještě stále ověřeno nebylo, ale rovněž také o tom lze pochybovat. Zde jde vlastně pouze o to, aby její životní příběh, který z hlediska vzorce opakuje mnoho jiných životních příběhů, v konečném důsledku nezakryl magickou sílu jejích alb, která se, minimálně v současnosti a pro současnost, jeví neopakovatelně, výjimečně a nezastupitelně. Pouze proto je vhodnější nemluvit o jejím životě, nýbrž o její hudbě samotné.

 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Slunečnice roční / Jana Vlková > NP č.523 > Herbárium Helianthus annuus - Květy slunečnic patří k těm nejfotogeničtějším. Jako příklad heliotropismu nechybějí v žádné učebnici botaniky. Za sluncem se otáčejí ale pouze tehdy, dokud plně nerozkvetou. Mají na tisíce odrůd. číst dále Přežil jsem svou revoltu / Jana Hessová > NP č.523 > Prodejci NP Richard třicet let frčel na opiátech, má na to vysvědčení od Karla Nešpora a rozhodně ne z legrace. Před dvěma lety tuhle „kariéru“ ukončil, a začínáte tak právě číst tzv. háelpéčko neboli hluboký lidský příběh. číst dále Zůstat aktivní / Štěpán Materna > NP č.523 > Startér Ať už si o společenské, politické nebo jakékoli jiné situaci v Česku myslíte cokoli, asi budete souhlasit, že více aktivních mladých lidí nemůže uškodit. Společnost Člověk v tísni jim jde naproti a rozhodla se je sama vyhledávat. V rámci projektu Jeden svět na školách uspořádala letos už třetí ročník soutěže Hledá se LEADr. číst dále Mistr Jan / Ivan Adamovič > NP č.523 > Kultura Palachův čin je pro řadu Čechů jakýmsi absolutním aktem, jemuž se buď snaží marně porozumět, nebo s ním poměřují svoje vlastní životy. Režisér Robert Sedláček, který se rád zabývá těmi největšími a nejsilnějšími tématy české společnosti, natočil k padesátému výročí vpádu vojsk Varšavské smlouvy do ČSSR film Jan Palach. číst dále

Nejčtenější články autora

Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále Je Klusákův Daliborek ještě dokument? A nebo není? A není to vlastně úplně jedno? / Benjamin Slavík > NP č.501 > Kultura Benjamin Slavík a jeho úvaha o nepotřebnosti jistot a koncepcí slibujících jasné řešení. Jsou metody práce Víta Klusáka legitimním filmařským postupem? A co výsledek říká o Klusákovi, o jeho Daliborkovi a také o nás, divácích? číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů