NP č.489 > Novinky / KulturaPohádka bez andělů!Ivan Adamovič

Bývá zvykem ke konci roku chystat výtvarné výstavy, které mají lidový či pohádkový ráz. Letos se tohoto úkolu chopila Galerie Smečky s výstavou Pohádka – Motivy českého symbolismu a secese.

Částečně připomene nedávnou velkou výstavu českého symbolismu Tajemné dálky, zastoupeného zejména malíři Maxmiliánem Pirnerem a Janem Preislerem. Nejen na jejich plátnech si všimneme, že výtvarníci z přelomu 19. a 20. století neměli valný zájem formálně napodobovat pohádkové ilustrace v knihách. Pohádkové motivy jim byly způsobem, jak vyjadřovat něco obecnějšího o stavu lidské existence. Málokteré plátno nabídne širší záběr do krajiny na fantazijní svět. Malíři se většinou drží studií postav, v jejichž výrazech jsou zapsány odvěké archetypy milosti, lakomství, zášti či čekání. Nenajdeme tu ani moc kladných pohádkových tvorů, andělé tady nebydlí. Zato v nejrůznějších osamělých existencích se současníci dekadentního hnutí vysloveně vyžívali. Nejčastěji je zde zobrazen vodník jakožto bytost stojící na okraji společnosti, děsivá a melancholická zároveň. Kurátor Adam Hnojil upozorňuje i na občasné semitské rysy, které někteří vodníci nesou. Dobře je to vidět na trojrozměrných objektech – plastikách Ladislava Šalouna a Quida Kociana, naopak vodník ilustrátora Hanuše Schwaigera pokukující po dvou růžolících dětech evokuje ze všeho nejspíše provinilého pedofila. Pohádky symbolistů tedy byly vším možným, jen ne konejšivým světem, do kterého byste s klidným svědomím vypustili svoje děti.

Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, Praha 1. Do 28. 1. 2017


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Odpady v koši nekončí / Jan Kalous > NP č.489 > Téma čísla Odpad má hodně blízko k odpadku, k něčemu, co vzbuzuje nelibost. Zkuste se ale zamyslet. Neskrývají se v odpadech hodnoty, které jen čekají na své docenění? Podívejme se na pár příkladů. číst dále Oprava / Redakce > NP č.489 > Novinky z ulice Prodejce Radek Tamók nebyl spokojen s tím, jak vyšel jeho neautoriovaný rozhovor v minulém čísle. Sepsali jsme s společně dlouhé prohlášení všech omylů a nepřesností, které v rozhovoru zazněly, ale protože samotný seznam je příliš dlouhý a život příliš krátký a NP nemá dost stran, publikujeme tímto Radkovi jménem redakce velkou omluvu a celý text omluvy a oprav jeho rozhovoru zveřejňujeme na Facebookových stránkách Nového Prostoru. číst dále Máme FACEBOOK! A na něm krátké filmy s prodejci. Jak to vzniká? / Jakub Yellen > NP č.489 > FB deník Tohle je už druhá verze textu pro tuhle rubriku. Tu první mi šéfredaktor hodil na hlavu. „To má být deník ze zákulisí! O tom, jaký to je v první linii Novýho Prostoru. Co zažíváš při natáčení s prodeci! Musí to bejt víc osobní, živelný!“ křičel na mě do telefonu. Je to tyran, takže jsem se s ním radši moc nehádal a sednul k tomu znova. číst dále Malé dějinné mystifikace / Jan Vorlíček > NP č.489 > Výročí Rok 2016 byl jubilejním rokem cimrmanologů, ten letošní bude patřit Václavu Hankovi, který před dvěma sty lety objevil (či spíše „objevil“) slavný Rukopis královédvorský. Svěrák, Smoljak, Šebánek a spol. se k mystifikaci vždy hrdě hlásili, to „démon Hanka“ byl z pochopitelných důvodů mnohem skromnější. Literární mystifikace samozřejmě není českým vynálezem, v klamání a v nechávání se oklamat jsme ale zatraceně dobří. číst dále

Nejčtenější články autora

Vydechněte si! / Ivan Adamovič > NP č.509 > Kultura Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému. číst dále Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále WTF Ivana Adamoviče: Zobali vrabci zobali / Ivan Adamovič > NP č.511 > Novinky / Kultura Ptáci a popkultura jdou dlouhodobě ruku v ruce, či snad křídlo v křídle. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále