NP č.489 > Novinky / KulturaPohádka bez andělů!Ivan Adamovič

Bývá zvykem ke konci roku chystat výtvarné výstavy, které mají lidový či pohádkový ráz. Letos se tohoto úkolu chopila Galerie Smečky s výstavou Pohádka – Motivy českého symbolismu a secese.

Částečně připomene nedávnou velkou výstavu českého symbolismu Tajemné dálky, zastoupeného zejména malíři Maxmiliánem Pirnerem a Janem Preislerem. Nejen na jejich plátnech si všimneme, že výtvarníci z přelomu 19. a 20. století neměli valný zájem formálně napodobovat pohádkové ilustrace v knihách. Pohádkové motivy jim byly způsobem, jak vyjadřovat něco obecnějšího o stavu lidské existence. Málokteré plátno nabídne širší záběr do krajiny na fantazijní svět. Malíři se většinou drží studií postav, v jejichž výrazech jsou zapsány odvěké archetypy milosti, lakomství, zášti či čekání. Nenajdeme tu ani moc kladných pohádkových tvorů, andělé tady nebydlí. Zato v nejrůznějších osamělých existencích se současníci dekadentního hnutí vysloveně vyžívali. Nejčastěji je zde zobrazen vodník jakožto bytost stojící na okraji společnosti, děsivá a melancholická zároveň. Kurátor Adam Hnojil upozorňuje i na občasné semitské rysy, které někteří vodníci nesou. Dobře je to vidět na trojrozměrných objektech – plastikách Ladislava Šalouna a Quida Kociana, naopak vodník ilustrátora Hanuše Schwaigera pokukující po dvou růžolících dětech evokuje ze všeho nejspíše provinilého pedofila. Pohádky symbolistů tedy byly vším možným, jen ne konejšivým světem, do kterého byste s klidným svědomím vypustili svoje děti.

Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, Praha 1. Do 28. 1. 2017


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Máme FACEBOOK! A na něm krátké filmy s prodejci. Jak to vzniká? / Jakub Yellen > NP č.489 > FB deník Tohle je už druhá verze textu pro tuhle rubriku. Tu první mi šéfredaktor hodil na hlavu. „To má být deník ze zákulisí! O tom, jaký to je v první linii Novýho Prostoru. Co zažíváš při natáčení s prodeci! Musí to bejt víc osobní, živelný!“ křičel na mě do telefonu. Je to tyran, takže jsem se s ním radši moc nehádal a sednul k tomu znova. číst dále Antropolog odpadu / Libor Hruška > NP č.489 > Téma čísla Antropolog Daniel Sosna ze Západočeské univerzity v Plzni se posledních pět let věnuje garbologii, společenskovědní disciplíně zabývající se studiem odpadu. Analýza odpadu může prozradit mnohé o stavu současné společnosti, zároveň ale Sosna objevil a začal zkoumat i fascinující svět ohroženého „kmene“ zaměstnanců skládek. číst dále Úvod do sociologie / Jan Stern > NP č.489 > Fejeton Sociologie bývala nudnou vědou. Ale nudit už si dnes nemůže dovolit ani ona. Jeden z nejslavnějších sociologů našich časů naše časy kupříkladu popisuje tak, že v nich všichni sloužíme bůžkovi pohybu a že jsme se za tím účelem všichni proměnili v a) zevlouny, b) tuláky, c) turisty a d) hráče. číst dále Neberte nám pokladní v obchoďáku / Darek Šmíd > NP č.489 > Novinky / Technoskop V budoucnosti si všechno oddřete sami – a zadarmo. Velký ohlas získalo na Facebooku hojně sdílené video o obchoďáku budoucnosti. V klipu jsou k vidění zákazníci, kteří s očima navrch hlavy bloumají mezi regály, zboží si házejí rovnou do kabelky a odcházejí zdánlivě bez placení. Nejde o halucinaci – ve videoklipu je k vidění prototyp skutečného obchodu Amazon Go. číst dále

Nejčtenější články autora

Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále Zakládání kyberkultury v Čechách / Ivan Adamovič > NP č.515 > Téma čísla První číslo časopisu Živel vznikalo v rámci debat snad šest let, v reálu snad rok a grafičce Kláře Kvízové posloužilo jako součást diplomky v ateliéru písma. Živel se pro grafiky stal pískovištěm, kde si mohli zkoušet nová písma - ke zděšení čtenářů odkojených Times New Romanem. číst dále Antifeministická antiutopie / Ivan Adamovič > NP č.517 > Kultura Na počátku 80. let natočil Tomáš Vorel studentský film To můj Láďa. Pro pamětníky se rázem stal klasikou. Eva Holubová tam ve své první roli kráčí ulicemi Prahy a v hlavě jí jede neustávající vnitřní hlas, záznam rojících se myšlenek podtržených hereččiným svébytným hlasovým projevem. Tragikomická momentka o marnosti do sebe uzavřených a donekonečna bloudících myšlenkových světů, iluzí, do kterých se tak rádi uzavíráme. číst dále Sebrané prasárny / Ivan Adamovič > NP č.510 > Kultura Na sklonku loňského roku vyšly dvě knihy zaobírající se zajímavým způsobem erotikou ve veřejném prostoru. Vedle průvodce Praha erotická se na trhu objevil i závěrečný svazek třídílné reedice jedné z největších knižních kuriozit – souboru Kryptadia od K. J. Obrátila. Kniha vyšla již jednou v nakladatelství Paseka, ale vydání v nakladatelství Lege Artis, přejmenované na První a Druhá kytice národních prasáren, je unikátní i nebývalou péčí vydavatele o „dokonalý“ reprint. Detaily ohledně vydání Kryptadia nám osvětlil vydavatel a bibliofil Jan Hýsek. číst dále