NP č.489 > Novinky / KulturaPohádka bez andělů!Ivan Adamovič

Bývá zvykem ke konci roku chystat výtvarné výstavy, které mají lidový či pohádkový ráz. Letos se tohoto úkolu chopila Galerie Smečky s výstavou Pohádka – Motivy českého symbolismu a secese.

Částečně připomene nedávnou velkou výstavu českého symbolismu Tajemné dálky, zastoupeného zejména malíři Maxmiliánem Pirnerem a Janem Preislerem. Nejen na jejich plátnech si všimneme, že výtvarníci z přelomu 19. a 20. století neměli valný zájem formálně napodobovat pohádkové ilustrace v knihách. Pohádkové motivy jim byly způsobem, jak vyjadřovat něco obecnějšího o stavu lidské existence. Málokteré plátno nabídne širší záběr do krajiny na fantazijní svět. Malíři se většinou drží studií postav, v jejichž výrazech jsou zapsány odvěké archetypy milosti, lakomství, zášti či čekání. Nenajdeme tu ani moc kladných pohádkových tvorů, andělé tady nebydlí. Zato v nejrůznějších osamělých existencích se současníci dekadentního hnutí vysloveně vyžívali. Nejčastěji je zde zobrazen vodník jakožto bytost stojící na okraji společnosti, děsivá a melancholická zároveň. Kurátor Adam Hnojil upozorňuje i na občasné semitské rysy, které někteří vodníci nesou. Dobře je to vidět na trojrozměrných objektech – plastikách Ladislava Šalouna a Quida Kociana, naopak vodník ilustrátora Hanuše Schwaigera pokukující po dvou růžolících dětech evokuje ze všeho nejspíše provinilého pedofila. Pohádky symbolistů tedy byly vším možným, jen ne konejšivým světem, do kterého byste s klidným svědomím vypustili svoje děti.

Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, Praha 1. Do 28. 1. 2017


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Máme FACEBOOK! A na něm krátké filmy s prodejci. Jak to vzniká? / Jakub Yellen > NP č.489 > FB deník Tohle je už druhá verze textu pro tuhle rubriku. Tu první mi šéfredaktor hodil na hlavu. „To má být deník ze zákulisí! O tom, jaký to je v první linii Novýho Prostoru. Co zažíváš při natáčení s prodeci! Musí to bejt víc osobní, živelný!“ křičel na mě do telefonu. Je to tyran, takže jsem se s ním radši moc nehádal a sednul k tomu znova. číst dále Žena v parku a stín / Jan Kalous > NP č.489 > Poradna první pomoci Kde končí sprosté pokřikování a začíná trestný čin? Co dělat, když se stanete terčem neslušných návrhů od neznámého člověka? Může si každý říkat, co chce? Zašli jsme se informovat na příslušné oddělení kriminální policie od lidí, kteří mají řešení podobných případů v popisu práce. číst dále Odpadkoví Stalkeři / Libor Hruška > NP č.489 > Téma čísla S analýzou odpadu pracují nejenom antropologové a archeologové, ale i vyšetřovatelé, bulvární novináři nebo političtí aktivisté. číst dále Opravárna / Libor Hruška > NP č.489 > Startér „Je to výzva pro mladé lidi, kteří mohou něco podobného založit u nás.“ Takhle před lety zakončil novinář Jan Charvát svůj článek o nizozemském komunitním projektu Repair Café, který od roku 2009 dává dohromady majitele porouchaných výrobků s kutily i profesionálními opraváři z okolí. Pak se ale nad posledním souvětím zamyslel, smazal ho a rozhodl se „něco podobného“ založit sám. číst dále

Nejčtenější články autora

Vydechněte si! / Ivan Adamovič > NP č.509 > Kultura Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému. číst dále Zakládání kyberkultury v Čechách / Ivan Adamovič > NP č.515 > Téma čísla První číslo časopisu Živel vznikalo v rámci debat snad šest let, v reálu snad rok a grafičce Kláře Kvízové posloužilo jako součást diplomky v ateliéru písma. Živel se pro grafiky stal pískovištěm, kde si mohli zkoušet nová písma - ke zděšení čtenářů odkojených Times New Romanem. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů