Pořádající hnutí Auto*Mat totiž vyjednalo na 20. září uzavření Londýnské, Jugoslávské a náměstí Míru a dalo je k dispozici šedesáti autorům a kolektivům. Část Vinohrad se tak na den promění v koncertní plochy, kavárny, galerie a divadla. Zažít město jinak nebude jen planý slib. Tenhle model městského korza známe už od roku 2006, kdy Auto*Mat udělal něco podobného s podporou magistrátu na Smetanově nábřeží. „Politici se tehdy chtěli před volbami ukázat,“ vzpomíná jeho člen Michal Křivohlávek. Magistrát ovšem převzal v dalších dvou letech nad akcí kontrolu a cykloaktivisté se přesunuli z role pořadatelů do pozice statistů či doplňkového programu. Den bez aut začal jevit známky duševní impotence. Na nábřeží se prodávaly „staročeské“ frgály a magistrátní dramaturg se jal doprovázet v zásadě uměřenou měšťanskou touhu po klidných ulicích ukázkami dovedností pohybových extremistů: lezlo se po umělé stěně (úlitba Bémům) a u Rudolfina se nešlo vyhnout hochům, podle kterých nepatří kolo do ulic, ale někam vysoko nad hranu U-rampy. Možná šlo o kouzlo nechtěného a radní tehdy mlčky uznali, že městská cyklistika je adrenalinový sport. Auto*Mat je třeba pochválit, že se letos partnerství s magistrátem, proti jehož dopravní (ne)politice trvale bojuje, konečně vzdal. Nic mu nepřinášelo a cyklojízda aspoň nebude muset startovat ze sousedství zoufalé podiové estrády a pivního stanu á la Oktoberfest, u kterého se rožní prase. Bylo nám trapně. Na druhou stranu je ale potřeba připomenout, že nově nabytá svoboda není zadarmo. Cykloaktivisté mají pro tento rok nového generálního partnera – Vodafone – jehož rukopis je patrný i ze samotných plakátů akce, tedy z její tváře. Křivohlávek argumentuje, že bez velkého sponzora by událost podobných rozměrů nešlo uspořádat a připouští, že se Auto*Mat do budoucna podobných projektů možná vzdá úplně. To by nebylo nutné. Předpokladem je, nechápat aktivismus jako zaměstnání, ale jako něco, co člověk dělá i zadarmo.