NP č.637 > RozhovorBohyně jara Vesna je romantický mýtus. Co opravdu víme o slovanské spiritualitě?text: Mariana Petřáková, foto: archiv Jiřího Dyndy

Jak Slované vítali příchod jara? A nakolik se jejich rituály odrážejí v dnešních velikonočních tradicích? O symbolice jarních svátků, mytologických postavách i o tom, jak se historické představy o pohanství utvářely a přetvářely v průběhu staletí, jsme hovořili s religionistou Jiřím Dyndou ze Slovanského ústavu AV ČR.

Ve své akademické práci i publikační činnosti se věnujete primárně Slovanům a pohanství, ovlivňuje to nějak třeba to, jak osobně slavíte a prožíváte příchod jara?

Pro mě je to především téma výzkumu a práce, v osobním životě se slovanskou spiritualitou nezabývám. Ale od té doby, co mám děti, vnímám tyto tradice intenzivněji. Často narážím na staré zvyky a rituály, které se dříve dodržovaly, ale dnes už téměř vymizely. Takže s dětmi pak rekonstruujeme některé kalendářní obyčeje, jako například vyrábění svatojánských postýlek nebo různé vánoční věštění. Co se týče Velikonoc, snažím se jim ukazovat jejich mírnější podobu – bez alkoholu a násilí, které jsou s nimi dnes často spojovány.

 

Víme, jestli Slované věřili, že jaro přichází samo, nebo ho bylo nutné nějakým rituálem „přivolat“?

Jedna věc je rozlišit, co skutečně víme a co je jen dědictvím bádání 19. století, které tyto slavnosti a sezónní rituály často romantizovalo. To ovlivňuje i způsob, jak o nich mluvíme dnes. Víme, že archaické společnosti vnímaly roční vegetační cyklus jako samovolný proces – v jedné polovině nebezpečný, ve druhé příznivější, zkrátka se svými pro a proti. Někdy bylo potřeba mu pomoci a přivolat štěstí rituálem, například aby kroupy neponičily úrodu. Přesto jej nelze plně ovládnout – lze však hledat soulad s jeho rytmem, vnímat kalendářní mezníky a slavit důležité přechody.

 

Jaké známe rituály, které se pojí s jarem? Jak probíhaly?

Třeba masopustní průvody jsou spojené s počátkem vegetačního období – symbolicky se při nich loučíme se zimou a nepříznivými silami. Děje se tak i prostřednictvím masek démonů, které je třeba rituálně vyhnat a poslat zpět jinam, protože zima končí. Jde o tradici na pomezí křesťanství a pohanství, protože víme, že některé motivy byly převzaty z předkřesťanských dob, ale nově začleněny do křesťanského vidění světa. K tomu se pojí také rituály vynášení smrti či zimy, které se běžně prováděly až do 20. století a dnes se znovu oživují jako komunitní tradice označující začátek vegetačního cyklu – nebo konec jiného cyklu, jako například vynášení Moreny v podobě Miloše Zemana v roce 2023. Tento rituál zároveň symbolicky pomáhá jarnímu znovuzrození. Zosobnění zimy, často nazývané Smrt, Smrtka nebo Morena (nikoli Morana, jak mylně zavedl národní buditel a falzátor Václav Hanka), je naplněno negativními aspekty odcházejícího období a následně vhozeno do řeky, spáleno na ohni či utopeno v bažinách. Tím se otevírá cesta příchodu jara a příznivého období.

 

Mě by zajímalo, k jakému prostoru se vztahujeme, protože Slované jsou roztroušeni všude po Evropě. Nejedná se o homogenní etnickou a jazykovou skupinu. Jak se ty rituály a oslavy liší v závislosti na geografické lokalitě?

Řekla jste to trefně – nejde o homogenní prostor. Přesto v 19. století převládala tendence tvrdit opak – že Slované tvoří jednotný celek, spojený společnými kořeny, a proto musí mít i stejné nebo alespoň podobné zvyky a tradice.

 

Což se, předpokládám, pojí s vlivem národního obrození, kde tahle představa prosakovala i do literatury, kultury a tak dále…

Určitě, mělo to mnoho projevů. Ve svém oboru to nejvíce pozoruji ve způsobu srovnávání a zobecňování, kdy se slovanský folklor často vnímal jako jednotný celek bez většího rozlišování. Přitom je znakem solidního přístupu rozlišovat mezi západoslovanskými zvyky a třeba východoslovanskými tradicemi, které mají svá vlastní specifika. Východní Slované častěji personifikují jednotlivé svátky do podoby figurín, s nimiž se pak rituálně manipuluje. Nejde jen o postavu symbolizující zimu, ale také o Maslenicu, která ztělesňuje půst, nebo Rusalku, Kostromu a Kupala spojené se svatojánskými obřady. Jihoslovanský folklor zase zná třeba Zeleného Juraje, který se v Chorvatsku a Slovinsku slaví 23.–24. dubna v rámci svátku svatého Jiří a který přináší a symbolizuje jaro.

 

Pohané jsou známí tím, že byli polyteisté. Vy připravujete i knihu, která se bude slovanským mnohobožstvím zabývat. Co všechno v ní najdeme?

Ano, letos na podzim ji budeme vydávat snad pod názvem Bohové a bohyně slovanského pohanství. Kniha každopádně vyjde v nakladatelství Vyšehrad a zaměří se na to, co víme o raných Slovanech před christianizací a o jejich božstvech.

 

Z jakých pramenů se čerpá, když se píše taková kniha?

Pro toto nejstarší období máme pouze prameny, které sepsali příslušníci jiných náboženství, především křesťané. Ti však psali s ideologickým předsudkem vůči pohanství, což je klíčový aspekt při studiu slovanského náboženství. Nejdříve je nutné tyto předsudky pochopit a teprve pak hledat v textech střípky skutečnosti – tedy co nejbližší obraz toho, jak to mohlo vypadat. Následně přichází ke slovu metoda srovnávání těchto středověkých pramenů třeba s pozdějším folklorem, abychom zjistili, do jaké míry lze vystopovat kontinuitu a podobnosti.

Vejce a pomlázka jsou doložené od 14. století. To znamená, že mají už svůj nepochybný křesťanský kontext.

Chápu to správně, že všechno, co víme o raných Slovanech, napsali křesťané?

V podstatě ano. Někdy se stávalo, že o nich psali i muslimští obchodníci, ale ti se zajímali spíše o obchodní příležitosti s daným kmenem, a nezabývali se příliš jejich náboženskými praktikami. Křesťané o nich psali jako o potenciálním nebezpečí, o divokých kmenech mimo jejich říši, které praktikovaly polyteismus… Postupem času se z pohanů stal přežitý historický problém, který nějaký světec vyřešil vykácením posvátných hájů, stavbou kostelů a tak dále…

 

Nejznámější bohyní spojenou s jarem je asi Vesna, i když se vedou dohady o tom, jestli vůbec pohanům byla známá a neobjevila se až v pozdějším folkloru. Co o Vesně víme a čím byla zajímavá?

Ano, v téhle souvislosti se o ní často mluví, ale v mé knize se téměř neobjevuje, protože jde opravdu o novověký konstrukt. Je to zpětné promítnutí folkloru a novodobého jazyka do minulosti – ve skutečnosti pro ni neexistují žádné prameny z dob, kdy bylo slovanské náboženství živé. O slovanských bohyních obecně víme jen velmi málo. Jménem známe pouze Mokoš z východoslovanského prostoru. Před christianizací středověké Rusi kníže Vladimír uctíval několik bohů a mezi nimi byla právě Mokoš, nejspíš bohyně plodnosti a země, která se později prolínala s mariánským kultem. Z pramenů také víme, že polabští Slované na území dnešního východního Německa uctívali bohyně spojené s válečnictvím. Jejich jména neznáme, ale v některých zmínkách se objevuje jméno Siva, které pozdější romantici přepsali na Živa – protože si nedokázali představit, že by mohla existovat bohyně války, ačkoliv dochované prameny nemluví o ničem jiném. Romantici také vytvořili bohyni Ladu. Nejstarší dochovaný pramen z 15. století však zmiňuje boha války jménem Lado, což mohlo souviset i s výrazem pro ženicha ve svatebních písních. Postupem času se z této postavy stala bohyně Lada, přičemž Václav Hanka ji ještě dodatečně dopisoval do středověkého slovníku Mater verborum, aby podpořil její domnělou autenticitu.

 

Bohyně Lada 

A podobný příběh má tedy i Vesna?

Ano. Zdá se, že zde došlo k personifikaci jara do postavy jménem Vesna. Nejspíš jde o romantické nepochopení folklorních písňových oslovení typu: „Vesno, vítej!“ Ale když říkáme, že venku je zima, taky tím nemyslíme, že tam stojí nějaká mytická postava Zimy, natož bohyně. Slovanští badatelé v 19. století se ale nechali inspirovat folklorem, tento zosobnělý koncept převzali a udělali z Vesny bohyni.

 

I dochované staré prameny jsou ale často značně zkreslené. Máme převážně zprávy o elitním náboženství, tedy o kmenových kultovních strukturách řízených muži, kteří uctívali bohy spojené s válkou, úrodou a hospodářstvím. Kvůli tomu nám chybí informace o náboženských představách běžných lidí, zejména žen. Tyto představy se však více odrážejí ve folkloru, který ukazuje, jak moc byly středověké prameny selektivní – zatímco zmiňují téměř výhradně mužské bohy, folklor je mnohem pestřejší a genderově vyváženější. Navíc i raní etnografové, kteří zaznamenávali folklor, byli téměř výhradně muži. Když přijeli do vesnice, šli do hospody, kde si povídali s místními muži a zapisovali epické písně o bojích s Tatary. Naopak k ženské tradiční slovesnosti neměli přístup – nemohli například spatřit ženské přechodové rituály nebo sedět při draní peří, kde si ženy a dívky předávaly příběhy a magická zaklínadla. Kvůli tomu máme velmi zkreslený obraz, ale to neznamená, že ženská náboženská symbolika neexistovala – pouze nezajímala muže tehdejších elit ani křesťanské kronikáře, kteří tyto dějiny zaznamenávali, a vlastně ani rané etnografy, byť ti už za to tolik nemohli.

 

Existuje vůbec ještě nějaká vazba mezi tím, jak slavily příchod jara rané slovanské společnosti a jak ho slavíme my skrze Velikonoce nyní?

Možná jenom to, že tyto rituály probíhají na jaře a ve stejný čas. Nicméně třeba vejce a pomlázka jsou doložené od 14. století. To znamená, že mají už svůj nepochybný křesťanský kontext – o tom píše například Tomáš Štítný ze Štítného. Spekuluje se sice, že mají pohanské kořeny, ale jelikož se udržely hlavně v Polsku, na Slovensku a u nás, může to být pozdější inovace. Symbolika proutků, které omlazují a očišťují, je sice zdánlivě velmi starobylá, stejně jako symbolika vajec, která je doložená archeologickými nálezy z 11. století, kdy se vejce například ukládala do hrobů. Ale tyto tradice klidně mohly vzniknout v raném křesťanství a nemusí mít přímou souvislost s pohanstvím, byť vyloučit to nejde.

 

Kdybych chtěla dnes oslavit jaro v duchu starých Slovanů, jak by to mohlo vypadat? S ohledem na to, že bydlím v centru Prahy…

Když pomineme tu často kritizovanou alkoholově-násilnickou stránku, kterou sám nemám moc rád, musím říct, že Velikonoce jsou v tomto ohledu zajímavým lakmusovým papírkem zdraví společnosti a sousedské komunity. Lidé se – navíc mimo rámec rodiny – navštěvují ve svých domácnostech, zouvají se, převlékají do bačkor, nalévají si štamprlata, honí se po obýváku… a tohle v Praze moc nefunguje. Myšlenka sousedství a vzájemného navštěvování tu je často neuskutečnitelná – nefunguje ani u Mikuláše. Sousedskost potkáte možná u pálení čarodějnic nebo trochu na vánočních trzích, ale Velikonoce jsou v tomhle specifické. Pokud bychom je chtěli oslavit opravdu „tradičně“ (ale ne nutně „slovansky“), mohlo by mít snad smysl obnovit právě tento zvyk – vzájemné návštěvy a pohoštění, třeba i s tím, že by se každý rok střídalo, kdo bude hostitelem. Ta sousedská stránka je na Velikonocích cenná a jedinečná, protože u žádného jiného svátku se to v takové míře neděje.

 

 

Předplaťte si časopis Nový Prostor a každé nové číslo dostanete elektronicky nebo poštou přímo do schránky! I při objednání přes internet můžete podpořit svého oblíbeného prodejce.


Mariana Petřáková autor / Mariana Petřáková VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Bohyně jara Vesna je romantický mýtus. Co opravdu víme o slovanské spiritualitě? / Mariana Petřáková > NP č.637 > Rozhovor Jak Slované vítali příchod jara? A nakolik se jejich rituály odrážejí v dnešních velikonočních tradicích? O symbolice jarních svátků, mytologických postavách i o tom, jak se historické představy o pohanství utvářely a přetvářely v průběhu staletí, jsme hovořili s religionistou Jiřím Dyndou ze Slovanského ústavu AV ČR. číst dále Důstojná menstruace není v Čechách samozřejmostí / Mariana Petřáková > NP č.601 > Rozhovor Podle studie společnosti Thinx z roku 2020 měla někdy každá čtvrtá žena v USA problém s nedostatkem financí na nákup menstruačních pomůcek. V Čechách statistická data o menstruační chudobě neexistují, i přestože se pravděpodobně dotýká velkého množství lidí, a čísla tak mohou být velmi podobná. Dlouholeté kamarádky Anna a Lucie z iniciativy SOLA se rozhodly dodávat menstruační pomůcky tam, kde je to potřeba. číst dále Změněné stavy vědomí, já a vše ostatní / Mariana Petřáková > NP č.629 > Téma čísla Motá se mi hlava. Vzduch kolem mě se vlní, barevné obrazce mi tančí před očima, mám pocit, jako bych se na okolní svět dívala skrz kaleidoskop. Zvuky jsou podivně tlumené a cítím se, jako bych byla pod vodou. Nepoznávám místo, kde jsem, i když je mi známé, cítím se jako ve snu. Ale vím, že bdím. číst dále Co ví naše kosti? / Mariana Petřáková > NP č.635 > Téma čísla Naše vzpomínky nesídlí jen v našich myslích, ale i tělech. Trauma se může zarýt hluboko do svalů, do nervové soustavy, určovat rychlost průtoku krve. Reakce, které nechápeme – náhlá úzkost, strach, podvědomá gesta –, mohou být otisky minulých zkušeností, které jsme dávno vytěsnili. Kde všude v těle můžeme hledat minulost? A co nám to říká o nás samých? číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů