NP č.531 > KulturaŽeny v hororuBenjamin Slavík

Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní.

Sledovaný kurz se ovšem jeví jako více než pozitivní. Horor pro širší divácké, tedy nejen komunitní publikum už nutně nepředstavuje pouze přefiltrovaný-žánrový-film, nýbrž nabízí rafinovanější transformaci. Hororový prvek totiž již není pouze atrakcí, jejímž záměrem je, aby svého diváka vyděsila; místo toho je prostor hororového filmu nástrojem pro plnohodnotné dramatické vyprávění.


Před časem uvedené Tiché místo, stejně jako aktuální netflixový film využívají poměrně typické hororové narativy k rozvinutí mnohem dráždivějšího příběhu o na jedné straně mateřském daru, na té druhé ale také náročném břemeni, které musí žena ve stereotypy řízené společnosti nést. Současné horory se tak na jednu stranu staví na stranu žen; už tím, že je posouvají do rolí protagonistek, s nimiž vše stojí a padá. Na tu druhou jim ale nedávají prostor dýchat; jejich funkce je totiž přísně taková, jakou od nich konzervativní diskurz žádá. Důsledkem pak je, že takto vyjadřovaný „popkulturní feminismus" zůstává naplněn pouze na půl cesty. Tak, aby vyhověl „mužskému zadání". Postavil ženy do popředí, ale stále je nenechal disponovat skutečnou silou a mocí rozhodovat.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Jak se tiskne divadlo / Štěpán Materna > NP č.531 > DIY Od stanice metra Želivského je to co by kamenem dohodil. Průmyslový areál sevřený mezi Olšanské hřbitovy a nákladové nádraží ale působí ponuře, jako by se nacházel na dohled od konce světa. K tomu tma a sněhové vločky a bloudící slečna, která se u brány ptá vyjíždějícího řidiče, kde že je ten FutLab. Přidávám se k ní a společně se nám podaří najít nenápadné správné dveře. Ujistím se, že mám v kapse plastové držátko, které se mi utrhlo z moka konvičky a těším se, že se mi dnes večer podaří vytisknout si podle něj nové. číst dále Existuje pravda na jevišti? / Redakce > NP č.531 > Téma čísla To, co se odehrává na jevišti, nikdy není pravda. Je to dohoda několika dokonale smluvených lidí, kteří šest až osm týdnů zkoušeli najít, uchopit a zapamatovat si takovou sestavu jevištních úkonů, aby přetvořili abstraktní pojmy jako láska, lež, touha, zrada, spravedlnost či pravda ve smyslový zážitek diváka. číst dále Takovej ostřejší dramaťák / Jakub Yellen, Jan Štěpánek > NP č.531 > Téma čísla Ostré, kruté, brutální, pravdivé, očišťující. Takové umí být divadlo, když ho uchopíte jako rituál, což je jeho prapůvodní funkce. Ideální nástroj pro terapii. S Lízou Urbanovou o divadle utlačovaných, metodě brazilského režiséra Augusta Boala, která pomáhá opravovat i hodně rozhašené duše. číst dále Česnek viničný / Jana Vlková > NP č.531 > Herbárium Allium vineale - Jídlo, léčivo i amulet. číst dále

Nejčtenější články autora

Netflix oživil Orsona Wellese / Benjamin Slavík > NP č.529 > Novinky / Kultura Společnosti Netflix se povedlo, aby se pro velké množství lidí stala ztělesněním kvalitní soudobé seriálové produkce; když je na nějaký seriál (nebo celovečerní film) nalepen její label, vždy to už něco znamenaná. Nutně se ovšem nemusí jednat pouze o dobře vybudované povědomí o brandu. číst dále Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Mindhunter Hledání neutrální pozice uvnitř chaosu / Benjamin Slavík > NP č.509 > Kultura První řada seriálu Mindhunter režiséra Davida Finchera patří ke kriticky nejlépe hodnoceným televizním dílům loňského roku. Následující text se pak pokusí odhalit, proč byste mu měli, třeba ještě zpětně, propadnout. Ačkoliv pouze na vlastní nebezpečí. číst dále Seriál The End of  the F****ng World: Od cynismu k citu / Benjamin Slavík > NP č.519 > Kultura Jedním z nejzajímavějších seriálů poslední doby je dílo The End of the F****ng World. Nechte se tvůrci vlákat do pasti, ve které se vám bude náramně líbit. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů