NP č.531 > KulturaŽeny v hororuBenjamin Slavík

Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní.

Sledovaný kurz se ovšem jeví jako více než pozitivní. Horor pro širší divácké, tedy nejen komunitní publikum už nutně nepředstavuje pouze přefiltrovaný-žánrový-film, nýbrž nabízí rafinovanější transformaci. Hororový prvek totiž již není pouze atrakcí, jejímž záměrem je, aby svého diváka vyděsila; místo toho je prostor hororového filmu nástrojem pro plnohodnotné dramatické vyprávění.


Před časem uvedené Tiché místo, stejně jako aktuální netflixový film využívají poměrně typické hororové narativy k rozvinutí mnohem dráždivějšího příběhu o na jedné straně mateřském daru, na té druhé ale také náročném břemeni, které musí žena ve stereotypy řízené společnosti nést. Současné horory se tak na jednu stranu staví na stranu žen; už tím, že je posouvají do rolí protagonistek, s nimiž vše stojí a padá. Na tu druhou jim ale nedávají prostor dýchat; jejich funkce je totiž přísně taková, jakou od nich konzervativní diskurz žádá. Důsledkem pak je, že takto vyjadřovaný „popkulturní feminismus" zůstává naplněn pouze na půl cesty. Tak, aby vyhověl „mužskému zadání". Postavil ženy do popředí, ale stále je nenechal disponovat skutečnou silou a mocí rozhodovat.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Česnek viničný / Jana Vlková > NP č.531 > Herbárium Allium vineale - Jídlo, léčivo i amulet. číst dále Divadlo se musí zkoušet těly / Veronika Štefanová > NP č.531 > Téma čísla Jiří Havelka, osmatřicetiletý divadelní režisér, herec a dramatik s tváří seriálového idola říká o divadelní zkoušce, že „je to jako tvořit Golema, přičemž divák je šémem, který ho oživí". Že divadlo boří vrstvy známého, je to průrva v časoprostoru, nepřetržité páchání tělesného hříchu. číst dále Madona s Ježíškem / Jan Stern > NP č.531 > Fejeton Mám jednu známou. Vy máte stejnou, nezapírejte. Chodí na jógu, konzumuje raw stravu, ví, co jsou čakry, a má je všechny aktivované, čte knihy o osobním rozvoji a je plně rozvinutá. číst dále Krvavý Vilém a Franz Josef aneb Loutky na frontě / Libor Hruška > NP č.531 > Téma čísla Za americkými vojáky přijela do Koreje Marilyn Monroe, hrdinové první světové války museli být rádi i za Kašpárka se Škrholou. Na frontě, v zajateckých táborech i v lazaretech, tam všude zvedali morálku mužstva čeští loutkáři. Působili na obou stranách barikády – v rakousko-uherské armádě i v řadách československých legionářů. O tom, jak bylo pro vojáky divadlo důležité, jsme si povídali s Richardem Matulou, autorem výstavy Loutky na frontě, která je nyní k vidění v Chrudimi. číst dále

Nejčtenější články autora

Vyprávění o světě, který nechcete zažít / Benjamin Slavík > NP č.511 > Kultura Ruský snímek režiséra Andreje Zvjaginceva, oceněný Zlatou palmou z Cannes, bývá popisován jako hodně temná alegorie současného Ruska. Benjamin Slavík vás ale v interpretaci filmu Nemilovaní vezme o pořádný kus dál. číst dále Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále O mužích, zakázaných pudech a odložených ženách / Benjamin Slavík > NP č.515 > Kultura Italský režisér Luca Guadagnino natočil jeden z nejoceňovanějších filmů. Nahlédnete-li jej zblízka, zjistíte, že je víc, než by se mohlo zdát. Následující esej otevírá vzájemně provázané prostory filmu Dej mi své jméno. číst dále Domácí kino nové generace / Benjamin Slavík > NP č.530 > Novinky / Kultura Ze skutečnosti, že se společnost Netflix podepsala pod snímek Roma, zřejmě nejvýrazněji medializované audiovizuální dílo konce loňského roku, lze vyvodit několik důsledků. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů