NP č.531 > KulturaŽeny v hororuBenjamin Slavík

Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní.

Sledovaný kurz se ovšem jeví jako více než pozitivní. Horor pro širší divácké, tedy nejen komunitní publikum už nutně nepředstavuje pouze přefiltrovaný-žánrový-film, nýbrž nabízí rafinovanější transformaci. Hororový prvek totiž již není pouze atrakcí, jejímž záměrem je, aby svého diváka vyděsila; místo toho je prostor hororového filmu nástrojem pro plnohodnotné dramatické vyprávění.


Před časem uvedené Tiché místo, stejně jako aktuální netflixový film využívají poměrně typické hororové narativy k rozvinutí mnohem dráždivějšího příběhu o na jedné straně mateřském daru, na té druhé ale také náročném břemeni, které musí žena ve stereotypy řízené společnosti nést. Současné horory se tak na jednu stranu staví na stranu žen; už tím, že je posouvají do rolí protagonistek, s nimiž vše stojí a padá. Na tu druhou jim ale nedávají prostor dýchat; jejich funkce je totiž přísně taková, jakou od nich konzervativní diskurz žádá. Důsledkem pak je, že takto vyjadřovaný „popkulturní feminismus" zůstává naplněn pouze na půl cesty. Tak, aby vyhověl „mužskému zadání". Postavil ženy do popředí, ale stále je nenechal disponovat skutečnou silou a mocí rozhodovat.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále Sexuální výchova na Netflixu / Benjamin Slavík > NP č.532 > Kultura Navzdory tomu, že se seriál Sex Education při pohledu z prvního plánu jeví jako pouhý produkt pro rychlé pobavení teenagerů, tak mu lze přiznat větší význam. číst dále Vyprávění o světě, který nechcete zažít / Benjamin Slavík > NP č.511 > Kultura Ruský snímek režiséra Andreje Zvjaginceva, oceněný Zlatou palmou z Cannes, bývá popisován jako hodně temná alegorie současného Ruska. Benjamin Slavík vás ale v interpretaci filmu Nemilovaní vezme o pořádný kus dál. číst dále O mužích, zakázaných pudech a odložených ženách / Benjamin Slavík > NP č.515 > Kultura Italský režisér Luca Guadagnino natočil jeden z nejoceňovanějších filmů. Nahlédnete-li jej zblízka, zjistíte, že je víc, než by se mohlo zdát. Následující esej otevírá vzájemně provázané prostory filmu Dej mi své jméno. číst dále