NP č.509 > KulturaMindhunter Hledání neutrální pozice uvnitř chaosuBenjamin Slavík

První řada seriálu Mindhunter režiséra Davida Finchera patří ke kriticky nejlépe hodnoceným televizním dílům loňského roku. Následující text se pak pokusí odhalit, proč byste mu měli, třeba ještě zpětně, propadnout. Ačkoliv pouze na vlastní nebezpečí.

Svůdnost seriálu Mindhunter by se dala popsat použitím a skloňováním slova iluze. Projekt, který podepsal prestižní režisér David Fincher, nejen efektním, ale rovněž efektivním způsobem dokáže své diváky mást a plést. Rámec a provedení celého díla totiž úspěšně dokáže tomu, kdo jej sleduje, vložit do mysli obraz toho, čím je, nebo čím by měl být; kriminálkou, svého druhu analýzou historické situace, nebo dramatem o mezilidských a institucionálních vztazích. Tato žánrová vymezení, kterým divák uvěří, však nakonec sehrají pouze roli určité clony, masky, jež tvůrcům umožní vyprávět o něčem mnohem temnějším. Hra, kterou tedy seriál Mindhunter se svým publikem hraje, je hrou o mysl samotnou. Tento motiv je pak uváděn do pohybu ve dvojí účinnosti; nejen že funguje ve vztahu k divákovi, ale zároveň je také tématem, který celé dílo svazuje do pevného celku.


Neutrální pozice v boji o moc
Mindhunter zastihuje FBI v atraktivním historickém okamžiku; v momentu, ve kterém se začnou zvolna proměňovat metody, které tato instituce využívala při šetření nejen neobyčejně násilných vražd. Jednoho mladého agenta totiž napadne: Co kdybychom začali s vrahy mluvit? Co kdybychom se začali zajímat o ně? O to, proč to vůbec dělají? Co přitom cítí? Co tím sledují? Co kdybychom začali sledovat jejich mysl? Tato pro danou dobu končících sedmdesátých let odvážná vize ustavuje základní dějovou linii díla samotného: založení výzkumné behaviorální jednotky při FBI. Divák sleduje nejen odpor ve vedení instituce k prosazení nových pracovních postupů, ale zároveň také postupné krystalizovaní metod a způsobů hovoření s vrahy. Jak těmto lidem čelit tváří v tvář? Jak s nimi vůbec mluvit, abychom nelegitimizovali jejich činy, ale zároveň abychom je donutili se nám otevřít, abychom tzv. „ulovili jejich mysl"?


Etická témata, která prostupují celým dějem seriálu Mindhunter, jsou pak příznačná rovněž pro vztah díla samotného k jeho publiku, případně vyprávění samotnému. Jako by se tvůrci ptali: Jak můžeme konzervativnímu, či většinovému publiku vyprávět o perverzích, úchylkách, násilí, temnotě v člověku, aniž bychom se na jednu stranu odhalili jako ti, které tato temná strana fascinuje, nebo se jim naopak hnusí? Na tom, že děj nějakého díla, nebo přístup nějakého tvůrce hledá cestu, kterou lze bez většího odporu projít mezi dvěma extrémy, vlastně není nic pozoruhodného; mainstreamové produkce jsou totiž na hledání těchto kompromisů vlastně založené. V případě seriálu Mindhunter ovšem dochází ke zcela zásadní změně. Toto dílo nehledá kompromis, nehledá cestu, jak natočit temný seriál způsobem, který bude snesitelný pro většinové publikum; seriál Mindhunter hledá spíše pravdu, hledá určitou metodu, určitou „neutrální" pozici uvnitř dvojice neusmiřitelných extrémů. Tento bod, do kterého se snaží situovat nejen své hrdiny, ale také diváky je charakterizován tím, že ani jednomu z krajních pólů neubírá nic z jeho intenzity, ale naopak stojí přímo mezi nimi, aby se pokusil ten „temný chaos" analyticky utřídit. Na dějové úrovni pak tento princip představuje už samotné rozvržení jednotlivých postav. Nad dvěma agenty, již vedou výslechy s vrahy, pak dozoruje profesionální akademička, která dané rozhovory nejen analyzuje, ale také reflektuje způsob, jakým daní agenti své rozhovory vedou, hlídá jejich tzv. „neutrální pozici uvnitř chaosu". Aby se nenechali trestancem svést, nebo naopak vyprovokovat. Protože vše je jen hra o moc. Čímž seriál stvrzuje myšlenky „vládců mysli", třeba Michela Foucaulta.

Žánrová vymezení, kterým divák uvěří, jsou jen masky nečeho temnějšího.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Vydechněte si! / Ivan Adamovič > NP č.509 > Kultura Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému. číst dále Spěte sladce! / Michaela Rozšafná > NP č.509 > Téma čísla Spánek, to není jen nějakých zhruba sedm hodin denně, kdy ležíme bezvládně v posteli. Jak důležitý je kvalitní spánek pro lidskou mysl, a především pohybový aparát, jak správně spát a jak se na spánek připravit, o tom všem jsme hovořili se specialistou přes funkční pohyb Danielem Müllerem. číst dále Mám prý magnetické oči prodejkyně Kamila z nádraží Smíchov v Praze / Štěpán Materna > NP č.509 > Život prodejce Když nějaký ten pátek den co den prodáváte na tom samém prodejním místě, časem si kolem sebe vytvoříte síť vztahů a známostí, vytvoříte si svůj vlastní malý ekosystém. Prodej Nového Prostoru není jen možností, jak si v nouzi přivydělat peníze. Pro drtivou část prodejců jde o způsob, jak se vrátit do společnosti, navazovat a pěstovat mezilidské vztahy. Podívejte se s námi na skryté příběhy míst, kolem kterých třeba každý den chodíte. číst dále Když čas někam zmizí / Michaela Rozšafná > NP č.509 > Téma čísla Život v noci, spánek ve dne. I to je součástí práce letušky. Po třech dnech v oblacích si pětadvacetiletá Monika pravidelně ordinuje „day off“ s jediným cílem – vyspat se. „Téměř každý rok v listopadu jsem po skončení sezony nemocná,“ říká. číst dále

Nejčtenější články autora

Fever Ray – Zvuk tvojí migrény / Benjamin Slavík > NP č.512 > Kultura Druhé album Fever Ray kopíruje zvuk vaší migrény. Zpěvačka ceněné švédské skupiny The Knife na něm proti sobě staví dvojí tendenci: snahu vyzpívat se „sama ze sebe“ a animální pud oddání se fyzickému rituálnímu zážitku. číst dále Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále