NP č.531 > PříběhJiná ObživaŠtěpán Materna

Michaela Křivková vzpomíná, jak se dostala k projektu spolkového obchodu Obživa

To, co dělám, jsem chtěla dělat vždycky. Takže mě vlastně vůbec nepřekvapilo, když mě Honza Veleška s Jaroslavem Lenhartem oslovili, abych s nimi pracovala na projektu Obživa.


Honza s Jaroslavem mluvili o založení spolku sdružujícího pod jednou střechou zemědělce (Živitele) a konzumenty (Obživníky) už dlouho. Inspirací jim byla nejen fungující družstva v zahraničí, ale i vlastní zkušenost s bio zemědělstvím. Věci se začaly hýbat v roce 2016, kdy jsme jeli na exkurzi do drážďanského družstva a dali dohromady první pracovní skupinu. Na konec letošního ledna jsme na oplátku pozvali členy družstva do Prahy, aby byli u otevření našeho prvního odběrného místa.


Řešili jsme, že získávání obživy je pro řadu lidí samozřejmost. kterou si jen málo uvědomují. Vydělávají peníze, aby mohli financovat zisky lidí, kteří obživu obstarávají za ně. Přitom obživa je jedna z nejdůležitějších věcí a její kvalita má přímý vliv i na naše zdraví. My bychom rádi z obstarávání obživy udělali něco, na čem nám záleží. Máme rádi bio zemědělství, ale věříme, že to není nic zvláštního, nic radikálního. Že bio je normální stav. Máme rádi komunitou podporované zemědělství (KPZ), kdy zemědělec má jistotu odbytu a komunita do něj vkládá svou důvěru. Chtěli bychom ale věci posunout ještě kousek dál. Chtěli bychom transformovat obchod, prolnout více producenty se spotřebiteli. V běžném obchodě jsou proti sobě dvě strany, které spolu soupeří o cenu. Ve výsledku nevyhrává nikdo nebo každý jen krátkodobě. My bychom chtěli obnovit spolkovou tradici, kdy obě strany – zemědělci i spotřebitelé – jsou součástí toho obchodu a mají zájem navzájem se naslouchat a spolupracovat.


Původně jsme měli v plánu počkat, až nás bude dvě stě a otevřít velký obchod v pražských Kobylisích. Pak ale přišla nabídka menšího prostoru na Florenci, v budově nazvané Bar/ák. Prostor je menší, proto nám stačilo na začátek osmdesát členů a mohli jsme otevřít již prvního února. Kdo chce, může se za námi přijít podívat a zjistit, jak spolek obŽIVA funguje. Odebírat zde však mohou pouze členové spolku, protože ceny nezahrnují žádné marže a jsou určeny pro lidi, kteří se na chodu spolku podílejí finančně a dobrovolnou prací.


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Jak se tiskne divadlo / Štěpán Materna > NP č.531 > DIY Od stanice metra Želivského je to co by kamenem dohodil. Průmyslový areál sevřený mezi Olšanské hřbitovy a nákladové nádraží ale působí ponuře, jako by se nacházel na dohled od konce světa. K tomu tma a sněhové vločky a bloudící slečna, která se u brány ptá vyjíždějícího řidiče, kde že je ten FutLab. Přidávám se k ní a společně se nám podaří najít nenápadné správné dveře. Ujistím se, že mám v kapse plastové držátko, které se mi utrhlo z moka konvičky a těším se, že se mi dnes večer podaří vytisknout si podle něj nové. číst dále Krvavý Vilém a Franz Josef aneb Loutky na frontě / Libor Hruška > NP č.531 > Téma čísla Za americkými vojáky přijela do Koreje Marilyn Monroe, hrdinové první světové války museli být rádi i za Kašpárka se Škrholou. Na frontě, v zajateckých táborech i v lazaretech, tam všude zvedali morálku mužstva čeští loutkáři. Působili na obou stranách barikády – v rakousko-uherské armádě i v řadách československých legionářů. O tom, jak bylo pro vojáky divadlo důležité, jsme si povídali s Richardem Matulou, autorem výstavy Loutky na frontě, která je nyní k vidění v Chrudimi. číst dále Jste se svým životem spokojená? / Mariana Petřáková > NP č.531 > VIP Rozhovor Pro prodejkyni Zdenu ze Strašnické byl rozhovor s herečkou Marthou Issovou první reportérská zkušenost. Nakonec mluvila hlavně o sobě, protože s tak empatickou partnerkou, jako je Martha, povídat o sobě prostě musíte... číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále

Nejčtenější články autora

Jak se tiskne divadlo / Štěpán Materna > NP č.531 > DIY Od stanice metra Želivského je to co by kamenem dohodil. Průmyslový areál sevřený mezi Olšanské hřbitovy a nákladové nádraží ale působí ponuře, jako by se nacházel na dohled od konce světa. K tomu tma a sněhové vločky a bloudící slečna, která se u brány ptá vyjíždějícího řidiče, kde že je ten FutLab. Přidávám se k ní a společně se nám podaří najít nenápadné správné dveře. Ujistím se, že mám v kapse plastové držátko, které se mi utrhlo z moka konvičky a těším se, že se mi dnes večer podaří vytisknout si podle něj nové. číst dále Nejdřív střecha / Štěpán Materna > NP č.516 > Startér Vojtěch Sedláček v rámci svých firem ProVás a Obslužná zprostředkovává práci osobám se zdravotním omezením. „Když jsem ale zkoušel zaměstnávat lidi bez domova, zjistil jsem, že to nejde. Hledal jsem tedy jiné způsoby, jak jim pomoci, a narazil na koncept Housing First,“ popisuje začátky projektu Nejdřív střecha. číst dále Pět věcí, které jsem se naučil o práci se dřevem / Štěpán Materna > NP č.533 > DIY Kurz Základy práce se dřevem pražského spolku Z pokoje do pokoje není moc o teorii. Nedozvíte se tam o tvrdosti různých dřev nebo obecných zásadách pro práci se dřevem. Tedy pokud se nezeptáte. Na kurz chodí návštěvníci s vlastními projekty, se kterými si nevědí rady a potřebují kromě dílenského zázemí i slovo odborníka. Na tříhodinovém večerním kurzu není na dlouhé povídání kdy, protože i práce se dřevem chce svůj čas. číst dále Autismus v divadle / Štěpán Materna > NP č.505 > Téma čísla Důkazem, že autismus a kreativita si nejsou cizí, je nejen podoba tohoto čísla NP. Při Národním ústavu pro autismus (NAUTIS, z. ú.) funguje divadelní soubor Dr.amAS, složený z herců s poruchou autistického spektra. O bezbřehé fantazii i hvězdných manýrech jsme si povídali se zakladatelkou souboru Dominikou Hejzlarovou. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů