Jack je sériový vrah. Jaký je ale jeho charakter?
Já byl vždycky blázen do Patricie Highsmithové (americká spisovatelka proslulá svými psycho thrillery s násilným obsahem a prvky černého humoru, pozn. red.), která měla psychopata snad v každé své knize. Hodně jsem v jejích knížkách, ale i jinde studoval, jak psychopaté reagují, a zjistil jsem, že o sobě jen zřídka vědí, že jsou psychopaté, protože mají sklon neustále obviňovat někoho druhého. Já ale chtěl, aby moje postava věděla, že je psychopat, aby toho mohla využívat. To je jeho základní charakter.
Takže jsi při psaní zažil spoustu legrace...
No, je to nejvíc „hitchcock" film, jaký jsem kdy udělal. Obsahuje mnoho jeho prvků, třeba jedna z posledních scén, kdy Jack visí na zdi jenom za nehty. Hodně mě při psaní bavilo krmit Jacka tím, co říká, bavil jsem se u toho a poukrýval na mnoha místech malé vtipné narážky a odkazy, ale ty budu asi chápat jenom já, málokdo to podle mě díky kontextu bude tak brát. I když možná...
jack je psychopat a já chtěl, aby to o sobě věděl. to je jeho základní charakter.
Jack je příšerný člověk, který dělá příšerné věci, jež divákovi velice explicitně ukazuješ. Jsou to ty nejpříšernější scény, jaké jsem v tvých filmech kdy viděl. Proč tyhle scény musíme vidět? Je to nezbytné?
Myslím si, že to nezbytné je. Když vidíš jen oči muže, který je bodnut nožem, jako by ses omlouval, že je to příliš hrozné, než abys to divákovi mohl ukázat. Já si ale myslím, že by se žádný film neměl za nic omlouvat. Je důležité natáčet a pouštět lidem filmy, které zkoumají zákoutí, praskliny a škvíry, kam se ještě nikdy nikdo nepodíval. Jak už jsem řekl mnohokrát: dělám filmy, které tu chybějí. Nebo se o to aspoň snažím.
V tomhle filmu používáš něco, co jsi ještě nikdy neudělal – v jakési montáži cituješ svá předchozí díla. Cítím to jako určitý druh závěti, bilance, jako bys říkal „jsem hotov". Rozumím tomu správně?
Především to z mojí strany chápej jako určitou troufalost. Potřeboval jsem tam dostat souhrn nějakých kulturních významů a prostřednictvím scén z mých minulých filmů jsem toho dosáhl, i když si můžeš říkat, že je trochu pompézní používat vlastní práci. Ale přinejmenším je to levnější, než kdybych použil záběry z E. T. mimozemšťana. A navíc mě to bavilo.
Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.
Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.
Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.