NP č.525 > KulturaJack staví důmJakub Yellen

Od Larse von Triera nelze čekat nic standardního, jeho filmografie už nikoho nesplete. Když jsem viděl upoutávku na jeho nový film, začal jsem volat o pomoc. Tuhle recenzi jsem ale slíbil, a tak jsem si to celé vyžral do nejhlubšího dna.

Recenze se píšou proto, aby lidem pomohly najít cestu do kina. V tomhle případě snad bude lepší, když se po cestě ztratíte a skončíte v nějaké hospodě. Přesto byl pro mě nový film Larse von Triera nakonec především uměleckým zážitkem, který se ve mně už několik týdnů plazí a ne a ne se odporoučet pryč.


Na cestě do pekla
Hlavní hrdina Jack (Matt Dillon) přijíždí do děje ve své dodávce a podle všeho se píšou sedmdesátá léta. Dodávka Jackovi vydrží dvanáct let, po které vraždí desítky lidí a vozí si je do obřího mrazáku, kde z nich modeluje obskurně groteskní loutky, se kterými se pak fotí. Příběh je rozdělen do pěti kapitol (vražd), ve kterých nám Trier stupňuje Jackovu posedlost po dokonalém zabití a zároveň se v promluvách mimo obraz zpovídá svému průvodci Vergiliovi (Bruno Ganz), který ho má z očistce doprovodit do pekla. Jack v přestávkách mezi zabíjením staví dům. Chtěl by být velkým architektem a postavit dokonalý dům, což se mu nedaří a každou naznačenou konstrukci nakonec nechá zbořit buldozerem. O to vášnivěji vraždí a je ve svém počínání čím dál drzejší a radikálnější.

Při epilogu vám totiž spadne brada a takhle blbě spadlá zůstane i několik dlouhých hodin

Proboha, ať už to skončí...
Pokud o filmu, tak jako já, dopředu nevíte nic, je velmi ubíjející, když se po dvou hodinách objeví pátá kapitola a vy se znovu jdete vrhnout do nového kola brutálně šíleného násilí. Byť už v tu dobu chápete, že je to celé nadsázka, že Trier Jacka nechává zabíjet jen hloupé ženy, že Jack je vlastně Trier sám, ve své geniálně šílené bilanční zpovědi. Po dvou hodinách už zoufale nechcete rozjíždět další noční můru. Jenže Trier to chce a vlastně to chce správně, protože na to, co následuje po páté kapitole, musíte být náležitě nalomení. Při epilogu vám totiž spadne brada a zůstane takhle blbě spadlá i několik hodin. Jackovi se totiž konečně podaří postavit svůj dům a pak se s ním Trier ve finále náležitě vypořádá. A na to jste prostě zvědaví. A Trier to moc dobře ví.


Konec jednoho žánru
Trier sáhnul na všechno, co na téhle planetě stojí za to, co dává smysl a naprosto explicitně, s nejvyšší mírou obrazové otevřenosti to také ukázal. Ve znázornění brutality je tenhle film koncem jednoho žánru. Pokud začínáme naplňovat umělecké žánry, ať už to Trier myslel jakkoli, je čas na tu velkou společenskou změnu, kterou všichni cítíme v kostech, na resetování všech škatulek a v konečném důsledku všeho, co tvoří naši realitu. Abychom mohli začít znovu. Jinak. Třeba pomaleji. Normálněji. Jakkoli.


autor / Jakub Yellen VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Sešit od slova „sešít“ / Štěpán Materna > NP č.525 > DIY Mezi všemi těmi 3D tiskárnami a digitálními kutily 21. století působí hlouček lidí s barevnými papíry a tiskátky jako návštěva ze století předminulého. Nacházíme se na pražském Výstavišti na festivalu Maker fair. U stánku autorského papírnictví Papírna stojí menší stůl, kolem něj sedí šest lidí a soustředí se na krátký výklad instruktora Ondřeje. Začíná workshop zaměřený na ruční výrobu sešitů, kterého jsme se přijeli zúčastnit. číst dále Maceška, dáma s neobyčejnou pověstí / Jana Vlková > NP č.525 > Herbárium Viola × wittrockiana - Květina, kterou mnoho lidí spojuje výhradně se hřbitovní výsadbou, se prodrala do nejlepších hipsterských restaurací. Tak rozporuplnou rostlinu potkáte málokdy. číst dále Podivné dědictví / Stanislav Komárek > NP č.525 > Jiné čtení Člověk je mezi všemi bytostmi jistě nejchudší na pevná vrozená schémata pro jednání a nejpřístupnější výchovným a kulturním vlivům, ale to zdaleka neznamená, že naše vrozené dispozice jsou nicotné a lze je zanedbat – při bližším pohledu naopak vidíme velice jasně, že mnoho našich reakcí a přání patří spíše do východoafrické savany úsvitu lidstva nežli mezi kompjútry a šanony. číst dále Život na dluh / Stanislav Komárek > NP č.525 > Téma čísla Celá ekonomická kultura, tažená ve starobylém 19. století kultem spořivosti a vyprávěnkami o šetrné Anežce, která si postupně „nasyslila“ na fabriku, se postupně změnila ve svůj pravý opak – všichni žijí na dluh. To, co se dříve pokládalo za symptom úpadku dekadentní šlechty, předcházející bezprostředně pádu, se stává normou. číst dále

Nejčtenější články autora

Kam chodí vlaky na záchod / Jakub Yellen > NP č.506 > Téma čísla Při cestách po železnici nám vždycky vrtalo hlavou, kam všechny ty vlaky chodí na záchod, když se jim naplní jejich vakuová bříška. Zašli jsme se na to přeptat do depa kolejových vozidel v pražské Michli. číst dále Nejsem tak naivní / Jakub Yellen > NP č.500 > HappyEndi Na fotce vidíte Američana Petera v dobách, kdy mu nezbývalo než v Praze prodávat NP. Dnes je tenhle nomád zase na cestách, vypátrali jsme ho po e-mailu. číst dále Armáda nechce psychopaty / Jakub Yellen > NP č.494 > Téma čísla Vojenský psycholog Daniel Štrobl zkoumal chování lidí v zátěžových situacích a s posttraumatickým syndromem. Byl také u výběru personálu vyššího vojenského managementu. „Armáda psychopaty nechce!“ řekl nám na úvod, jen co uvařil kafe. číst dále Ode dneška už napořád! / Jakub Yellen > NP č.496 > Téma čísla Za spisovatelem Josefem Formánkem jsem přijel do Ústí nad Labem jako přepracovaný, uhoněný pes, který by se tak rád šel koupat do řeky, tak rád by se proběhl lesem, tak rád by vyvalil břicho na slunce, ale nemůže, protože zrovna musí dělat něco jiného. „Jakube, podívej se na mě,“ řekl Josef, natáhl ruku k mému čelu a luskl prsty. „Od teď máš prázdniny. Už nic nemusíš. Jen si užívej...“ Debordelizace mého nitra se po tomhle rozhovoru rozjela jako nákladní vlak z kopce. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů