NP č.522 > Téma číslaVšichni žijeme v hospoděRedakce

Je vlastně úplně jedno, jestli štamgast, co do sebe denně leje litry piva, a nebo zapřisáhlý abstinent, a nebo vlastně cokoliv mezi těmito dvěma extrémy. Ať už je váš vztah k hospodě jakýkoliv, možná ani netušíte, jak moc tahle společenská instituce ovlivňuje naše životy.

Jak v rozhovoru s Janou Hessovou říká sociolog Jiří Vinopal, hospody byly vždy centry nějakých sociálních hnutí. V Čechách v hospodě začínaly jak kulturní, politické, tak sportovní organizace. Sokolovny začaly vznikat buď u hospod, nebo si sokolové postavili sokolovnu zároveň s hospodou, kde se pak scházeli. A na to navazuje v rozhovoru s Liborem Hruškou historik Jiří Rak, když říká, že všechny revoluce vždy začínají v hospodách a že noční můrou každé vrchnosti je brblající lid u piva. A zároveň chmurně dodává, že současný útlum hospod je špatný pro občanskou společnost. Protože společnosti lidí, kteří sedí doma – jak hezky říká – „je tak trochu jako návrat do biedermeieru. Nechte politiku politikům, mají větší hlavu, vy se skromně radujte z malých radostí. Atomizovaní jedinci jsou snem politiků".


Že to nemusí být s budoucností české hospody tak zlé – byť stát skutečně hostinským pořádně zatápí – dokazuje reportáž o spolku Dubáci. Parta mladých lidí se pustila do rekonstrukce roubenky a přivádí znovu k životu sto let starou vesnickou hospodu –se vším všudy. Včetně společenského života, sektávání a konunitního prožívání tak, jak to instituce hospody před sto lety dělávala.


Hospody a to, jak to v nich funguje, nabízejí úžasný pohled na to, jak se která dějinná epocha vypořádává se svými svébytnými jedinečnostmi. Jsou skvělým indikátorem dobových nálad a kulturních a společenských zvyklostí. A tak se na dalších stránkách dočtete mimo jiné i o tom, jak ještě pár generací zpět, když šel muž do hospody, žena jej doprovodila, šla do biografu a pak jej zase vyzvedla. Protože slušné ženy přece do hospody nechodí. A nebo jak současná generace mladých lidí objevila kouzlo hospod v on-line hrách ve virtuální realitě. Zkusili jste si někdy poklábosit v hospodě s avatary mystických bojovníků, abyste se pak dohodli, že si v realitě zajdete do hospody skutečné?


Že je česká hospoda i skvělým podhoubím a inspirací literární nebo hudební, to asi netřeba připomínat. Je ale také svébytným prostorem pro umění malířské. Ivan Adamovič se pustil do studia hospodských nástěnných maleb a ve svém textu se ptá: „Budou uměnovědci budoucnosti odkrývat vrstvu po vrstvě přemalbu dnešních hospodských zařízení v hledání autentického umění 21. století?"


Ať chceme nebo ne, v určitém smyslu všichni žijeme v hospodě. Instituci, která odráží naši kulturu a dějiny možná i více, než si chceme připustit. Pokud se na to podíváme takto, pak z toho vychází jediné – můžeme se rozhodnout, jestli chceme žít v hospodě, kde se lidé potkávají a baví a inspirují, a nebo jestli budeme žít v té naší malé, začouzené, špinavé IV. cenové skupině, smířeni s podmíráky.


autor / Redakce VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Že prý nepracuju a jen tu tak stojím / Michaela Fialová > NP č.522 > Prodejci NP Prodejce Petr Kuda před Františkánským klášterem v centru Plzně - Když nějaký ten pátek den co den prodáváte na tom samém prodejním místě, časem si kolem sebe vytvoříte síť vztahů a známostí, vytvoříte si svůj vlastní malý ekosystém. Prodej Nového Prostoru není jen možností, jak si v nouzi přivydělat peníze. Pro drtivou část prodejců jde o způsob, jak se vrátit do společnosti, navazovat a pěstovat mezilidské vztahy. Podívejte se s námi na skryté příběhy míst, kolem kterých třeba každý den chodíte. číst dále Spláchnutí / Stanislav Komárek > NP č.522 > Jiné čtení Většina velkých světových náboženství mluví o nutnosti odpouštět, nejen Bůh křesťanů, ale i muslimů má atributy „milosrdný", „slitovný". číst dále ... a pivo se zase točí / Libor Hruška > NP č.522 > Téma čísla Beranův hostinec se po zhruba sto letech znova probudil k životu. Zničené roubenky, která byla dříve klasickou vesnickou hospodou, se ujala parta mladých lidí, kteří hostinec rekonstruují do původní podoby. číst dále Lidi už spolu v hospodě nemluvěj / Libor Hruška > NP č.522 > Téma čísla Libor Hruška (40) vyrazil za historikem Jiřím Rakem (71) na jeho letní byt v Lužických horách. V kytlické hospodě U Duhy probrali, zda jsou jejich oblíbené čtyřky ohroženým druhem a jestli by tu dřív turista z vnitrozemí mohl dostat přes ústa. číst dále

Nejčtenější články autora

Sexuální praktiky pozemšťanů / Redakce > NP č.474 > Téma čísla Zachrání sex deštné pralesy, kudy vedou křivolaké cesty současné pornografie a jak se do lidského sexuálního chování promítá technologie? číst dále Ach, ty hračky / Redakce > NP č.492 > Téma čísla Známý povzdech. Ty hračky! Je jich moc. Jsou divné. Jsou drahé. Děti z nich hloupnou. Celý hračkářský průmysl stojí na pozoruhodném paradoxu. Zatímco jedni rodiče hračky vymýšlejí a vyrábějí a prodávají, jiní rodiče se z té stále mohutnější nabídky hraček hroutí. A vítězi jsou děti. číst dále A je to ghetto / Redakce > NP č.491 > Téma čísla Kateřina Šedá v souvislosti s brněnským Bronxem nerada mluví o ghettu. To slovo pro ni má příliš negativní nádech. Raději mluví o vesnici uprostřed města. Strávila tu několik let, chodila dům od domu, byt od bytu a mapovala život zdejších obyvatel. Na jednu výpravu nás vzala s sebou. číst dále Běh. Odkud a kam? / Redakce > NP č.499 > Téma čísla Že se míra civilizovanosti člověka čas od času překlopí do poněkud paradoxních rovin, je docela dobře vidět na běhání. Dříve, hodně, hodně dříve, když někdo běžel, či spíše utíkal, značilo to nějaký problém. Ať už proto, že utíkající se od problému snaží co nejrychleji dostat, anebo že se k problému snaží přiblížit, třeba proto, aby jej vyřešil. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů