NP č.521 > Novinky / TechnoskopFalešní uživatelé zmírají, falešné zprávy žijí dálDarek Šmíd

Boj sociálních sítí proti falešným uživatelům a ještě falešnějším zprávám se vede na mnoha frontách; víte, kdo patří k vašim „sledujícím“ a „přátelům“ na Twitteru či na Facebooku?

Sociální síť Twitter rázně zatočila s falešnými a jinak podezřelými účty na své platformě a několik desítek milionů (6 % celkově) jich zlikvidovala. Digitální čistka se projevila ponejvíce na počtech fanoušků nejpopulárnějších osobností sítě; papež František přišel o 100 tisíc „sledujících", americký prezident Donald Trump o 340 tisíc, jeho předchůdce Barack Obama zaznamenal úbytek věrných o tři miliony za jediný den. Počet twitterových účtů sledujících účet herce Ashtona Kutchera poklesl o šest procent z 19,1 milionů na 18 milionů, Oprah Winfreyová je kratší o 1,4 milionu sledujících. S nonšalantní slzou v oku se ke zredukování počtu svých následovníků na Twitteru postavil spisovatel a komiksový scenárista Warren Ellis: „Velká čistka právě udeřila a 40 tisíc ‚sledujících' zmizelo v obláčku digitálních pixelů... ALE JÁ MYSLEL, ŽE MĚ DUCHOVÉ MAJÍ RÁDI." Od Twitteru jde o důležitý krok v době, kdy se spekuluje o závažných dopadech falešných a robotických účtů na sociálních sítích i na nejhlubší volební popudy jejich uživatelů.

PO WHATSAPPU SE ŠÍŘÍ ZPRÁVA O ÚNOSCÍCH DĚTÍ, KTEŘÍ NEEXISTUJÍ

V příbuzné oblasti nyní zklamal Facebook, když oznámil, že když se v jeho digitálním vesmíru objeví příspěvek prokazatelně kategorizovaný jako falešná, zavádějící zpráva z oblasti fake news, tak ji sice sestřelí v důležitosti, jakou jí přikládá jeho digitální zeď –
ovšem nebude ji mazat. Facebook má nyní pořádnou hromadu másla na hlavě kvůli fake news šířícím se po jeho komunikační periferii WhatsApp, které už v Indii způsobily násilnou smrt mnoha lidí (zpráva, která se po Whats-Appu šíří, varuje před únosci dětí, kteří přitom vůbec neexistují – přes tucet lidí už byl ale v různých částech Indie ubit davem k smrti s podezřením, že k imaginárním únoscům dětí patří). Proti fake news na Whats-Appu nyní Facebook bojuje celostránkovými reklamami v indickém tisku, ale na samotném Facebooku budou žít potenciálně devastující fake news evidentně nadále. Facebook sice hlásá, že jejich čtenost klesne o 80 %, odmítá je však likvidovat s odkazem na svobodu projevu.


Neznamená to ale, že Facebook je i nekontrolovanou líhní falešných uživatelů; obzvláště pod tlakem zpráv o tom, nakolik jeho periferii podle všeho použily k manipulaci s americkou veřejností ruské tajné služby, zlikvidoval jen v prvním čtvrtletí letošního roku 583 milionů falešných účtů, což je více než čtvrtina jeho 2,2 miliard aktivních měsíčních uživatelů. Dobrá práce; ale kdyby si každý z nich dal majzla na to, koho si bere do „přátel", ušetřil by tím nejen Facebooku spoustu starostí.


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Loudání / Jan Stern > NP č.521 > Fejeton Marketéři dělí lidi do pěti kategorií, které se liší podle toho, kdy a proč si osvojí nějakou novinku, třeba mobilní telefon. První jsou novátoři, pak „early adopters", pak příslušníci „první většiny", pak příslušníci „druhé většiny" a nakonec jsou loudalové, kteří si mobilní telefon pořídí až ve chvíli, kdy už se pomalu přestává vyrábět. číst dále Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Řebříček obecný / Jana Vlková > NP č.521 > Herbárium Achillea millefolium - Roste prakticky všude – na lukách i v pangejtech. Znají ho skoro všichni, ale mnozí mu přezdívají žebříček. číst dále Lokání pro dobrou věc / Darek Šmíd > NP č.521 > Startér Z každé lahve piva značky Frajer jde pár korun na podporu lokálních projektů se sociálním zaměřením. Jestli to nějaké pivo myslí s lidmi dobře, vsaďte boty, že je to právě tohle. číst dále
celý archiv