NP č.511 > KulturaVyprávění o světě, který nechcete zažítBenjamin Slavík

Ruský snímek režiséra Andreje Zvjaginceva, oceněný Zlatou palmou z Cannes, bývá popisován jako hodně temná alegorie současného Ruska. Benjamin Slavík vás ale v interpretaci filmu Nemilovaní vezme o pořádný kus dál.

Film Nemilovaní je portrétem světa, ve kterém láska a vřelost ztratily své místo. Naopak se z nich stává přežitek minulosti, archaismus či pouhá stopa po dávném fenoménu. Snímek režiséra Andreje Zvjaginceva vypráví o světě, který je pustý, vyprahlý, vykořeněný, dost možná také vyrabovaný či vykradený. Bylo by jednoduché, ale zároveň rovněž plně adekvátní jej číst jako svědectví o současném Rusku. Statečnějším divákům ale lze doporučit nebezpečnější dobrodružství; nahlédnout tento film coby obraz něčeho, co se v blízké budoucnosti, pokud nebudou obnoveny dávné hodnoty, dost možná bude týkat nás všech.

 

Dítě jako daň za dávnou vášeň, kterou je nutné zaplatit
Nemilovaní. Jenom málokdy do sebe jedno slovo tak dobře absorbuje veškeré fenomény, pohyby, významy, smysly a vzruchy celého uměleckého díla; ne že by se to v případě nového snímku ruského režiséra Andreje Zvjaginceva povedlo plně, protože něco takového je vlastně utopické, ale více než transparentní zkratku dané slovo nabízí. Jeho film totiž ukazuje, do jaké morální a existenciální prázdnoty může jakéhokoli člověka zahnat život, ve kterém chybí láska a vášeň či krev a pot.

Děsivé svědectví současnosti,
nebo hrůza budoucnosti?

Snímků o rozpadu vztahového pouta je moderní kinematografie plná. Tak jako je běžné, že se lidi přestávají milovat, je samozřejmé, že se o tom točí filmy. Přestože by se to nemuselo zdát, taková díla běžně ústí v happy end. Rozpad jednoho vztahu totiž může znamenat začátek vztahu jiného, jeho vyhlídku, nebo alespoň kýžené získání svobody, vyvázání se z pout, které předchozí svazek představoval. Nemilovaní jsou jiní. Nevyprávějí o procesu zániku vztahu. Naopak sledují pustinu, která vznikne ve chvíli, kdy se dané pouto rozpadne; daň, která musí být zaplacena.

 

Svým způsobem je pak příznačné, že ona „daň k zaplacení" je projektována do dvanáctiletého chlapce, o kterého ani jeden z rozvádějících se rodičů nestojí. Ti jsou postaveni do nelehké situace: vědí, že se o něj musejí postarat, přestože si oba zařídili jiný život, do kterého tento mladý člověk vlastně žádným způsobem nezapadá. Ať by šel s kterýmkoli z nich, pokaždé by představoval přebytečný prvek, něco navíc. Když ovšem dítě uteče z domova, situaci najednou řešit musejí. Těžká bezútěšnost daného snímku je pak vystavena okolo depresivní, a proto velice působivé otázky: jaký pocit nabízí vyčerpávající hledání něčeho, co ani nechcete najít?

Filmy o rozpadu vztahu pořád mohou mít happy end.
nemilovaní jsou jiní.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Aronofského fyzický zážitek / Benjamin Slavík > NP č.507 > Kultura Režisér Darren Aronofsky do hlavních rolí snímku Matka! obsadil populární herce Jennifer Lawrence a Javiera Bardema. Na půdorysu subžánru „mateřského hororu“ se v něm pokouší rekonstruovat archetypální bolest zrození života a nalezení identické jednoty se sebou samým. číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále Björk a její sebepoznání / Benjamin Slavík > NP č.510 > Kultura Tajemná Islanďanka Björk je už více než dvacet let jednou z nejzajímavějších, ale zároveň nejnáročněji uchopitelných umělkyň na hudební scéně. Její deváté album Utopia pak představuje její dost možná nejvíce spirituální nahrávku. číst dále Duchovní anarchie / Benjamin Slavík > NP č.518 > Kultura Trpitelka Jana z Arku jako rozpustilá dívka? Duchovní film coby muzikál, ve kterém zazní metalové kytary? Taneční film, v němž se netančí? Film o dětství naplněný spiritualitou a tělesným utrpením dětí? Máte-li dost strnulých stereotypů v myšlení a kinematografii, podívejte se na film Janička. Následující esej se vám pokusí vysvětlit, proč není pouhým anarchistickým gestem. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů