NP č.498 > StartérPtačí zastávkyLibor Hruška

Bezpečné zastávky, tak se jmenuje projekt, který vloni rozjeli čeští ornitologové. Lidé na komunitní mapu zakreslují prosklené zastávky, na nichž umírají ptáci. Dobrovolníci pak tato místa upravují.

Kde jinde si dát se Zbyňkem Janoškou z České ornitologické společnosti sraz. Autobusová zastávka na pražské Santošce je typickým příkladem místa, které dřív bylo pro ptáky extrémně nebezpečné. Hned za velkou prosklenou stěnou je park, a tak tu zvířata umírala víc než na jiných pražských zastávkách. „Největší nebezpečí to představovalo pro kosy černé, kteří se pohybují při zemi. Pták chce rychle přeletět z jednoho křoví do druhého a při rychlosti dvacet třicet kilometrů v hodině nemá šanci skleněnou plochu zaregistrovat," popisuje Janoška. Odhaduje se, že ročně kvůli srážce s prosklenými stěnami zemře na celém světě asi miliarda ptáků. U českých zastávek lze hovořit o tisících kusů. Často jde i o vzácnější druhy, třeba do zastávky v blízkosti řeky může narazit ledňáček říční.


Od loňského roku lidé na webových stránkách zastavky.birdlife.cz popsali zhruba 7500 zastávek z celého Česka. Ornitologové je pak rozčlenili do tří kategorií: bezpečné, rizikové a nebezpečné. „Nebezpečná je asi každá osmá, to jsou zastávky, na kterých se opravdu zabíjejí ptáci. Rizikových je zhruba stejně tolik, takže dohromady je problematická nějaká jedna čtvrtina," vypočítává Janoška. Do první kategorie dříve spadala i pražská Santoška, ujali se jí ale učitelé a děti z nedaleké školky a polepili ji barevnými samolepkami.

 

Kos se snaží rychle přeletět do křoví. nemá šanci sklo zaregistrovat.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Libor Hruška VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Příští stanice: Petržalka / Libor Hruška > NP č.498 > Téma čísla I Bratislava měla mít své metro, budovat se začalo v roce 1988, ale po pádu režimu se práce zastavily. Stopy projektu jsou dodnes k vidění na sídlišti Petržalka. „Bratislava si na svoji druhou šanci mít metro bude muset ještě dost dlouho počkat. V nejbližších 15 letech to určitě nebude,“ říká Peter Martinko, odborník na historii i současnost bratislavské hromadné dopravy. číst dále Metro podle psychologa / Michaela Rozšafná > NP č.498 > Téma čísla Podle dopravního psychologa Radka Stehlíka se u nás ve veřejné dopravě sociální světy pouze dotýkají, ale neprolínají, což je dané naší mentalitou. číst dále Pasivista / Jan Stern > NP č.498 > Fejeton Jsou věci, na které nejsem zrovna hrdý. Třeba že jsem viděl všechny díly seriálu Dva a půl chlapa. Ale pak jsou věci, za které se nestydím, ač mi leckdo naznačuje, že bych měl. Třeba za to, že jsem pasivista. číst dále Prosíme, nastupte! A neopírejte se o dveře. / Redakce > NP č.498 > Téma čísla Symbol pokroku. Atomový kryt. Velkolepá galerie. Umělá noc. To vše může být metropolitní železnice, zkráceně METRO. Když do labyrintu tunelů, nástupišť, eskalátorů a vestibulů vstoupíte poprvé v životě, nevstoupíte jen do nějaké dopravní stavby, vkročíte do podzemního království, do zhmotněné představy Julese Verna. Přesně tahle jsme se na metro chtěli podívat i my. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů