NP č.493 > Téma číslaBudoucnost hledej v detailuJan Štěpánek

„O budoucí podobě města už je do velké míry dávno rozhodnuto,“ říká Martin Barry, krajinný architekt a zakladatel reSITE, společnosti zabývající se možnostmi budoucího rozvoje měst. „Klíčem je infrastruktura, neviditelné město, něco, co jsme zdědili od předků. Takže pokud hledáte budoucnost města, hledejte v minulosti.“

Město budoucnosti jako město minulosti, to je pěkný bonmot. Co si pod tím přesně představit?
Je třeba si uvědomit, že to, jak vypadají města současnosti, zcela zásadně vychází z infrastruktury, která vznikla často před mnoha generacemi, u některých měst i několik set let zpátky. Tehdy nikdo nepřemýšlel nad tím, že v tom městě bude za dlouhou dobu žít mnohonásobně více lidí, kteří budou třeba jezdit nějakými auty. Stejně tak ani my dnes – bohužel – často při plánování nové infrastruktury nepřemýšlíme, co bude s městem za dalších sto let. Přitom právě infrastruktura města, něco, co nevidíme, je jednou z nejnákladnějších položek každodenního provozu města. Vemte si vodovodní rozvody, ty jsou pravděpodobně nejdůležitější složkou technologické infrastruktury města a je to něco, o čem se příliš nemluví. Pitná voda bude dost možná za pár desítek let důvodem k válkám mezi zeměmi, takže je třeba dobře porozumět tomu, jak vodovodní infrastrukturu spravovat a rozvíjet.


Takže klíčem k budoucnosti města je najít způsob, jak zkombinovat starou infrastrukturu s tou nově budovanou?
Samozřejmě. Komerční i rezidenční rozvoj města naráží na takovýto problém v podstatě neustále. To je případ třeba New Yorku. Stejně tak Prahy. Naopak třeba v Singapuru a Tokiu je velmi snadné budovat vedle sebe zcela odlišné nové části města se zcela odlišnými principy infrastruktury.

Ve městě budoucnosti budou sdílená auta součástí širší sítě hromadné dopravy.

 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jan Štěpánek VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

To nechápu… / Oldřich Villner > NP č.493 > Fejeton „Nedávno se mi staly dvě příhody, obě ve stejný den a obě tak nějak stejně nechápu,“ píše na úvod svého fejetonu prodejce Oldřich, kterého denně potkáváte při prodeji na stanici metra Vltavská. Olda rád věcem přichází na kloub a také rád píše a obojí mu jde, takže z toho máme další hloubavý fejeton pražského prodejce. číst dále Města podle Bati / Libor Hruška > NP č.493 > Téma čísla Maďarsko, Jugoslávie, Polsko, Francie, Švýcarsko, Nizozemsko, Německo, Anglie. Tam všude koncern Baťa pronikal nejen svými výrobky, ale od 30. let 20. století i zakládáním továren a „ideálních průmyslových měst budoucnosti“. Vzorné tovární obce byly symbolickým štítem pro obchodní expanzi firmy, říká historik Ondřej Ševeček, který je spoluautorem nové knihy Tovární města Baťova koncernu, mapující projekty baťovských měst na evropském kontinentu. číst dále Holky z ulice, Patricie Solaříková versus prodejkyně Martina Svatošová / Martina Svatošová > NP č.493 > VIP Rozhovor Martina miluje zvířata, Patricie miluje zvířata. Obě se starají o pejsky z útulku. Téma rozhovoru tak bylo předem jasné. Také dotazy na hereččino působení v Ulici dokázala Martina vždy bravurně stočit zase ke zvířatům. Vznikl z toho text, který spíše než novinový rozhovor připomíná přátelské povídání. A to je skvělé. číst dále Cross Atlantic: Dave vs Realene / INSP > NP č.493 > English page At first glance Dave and Raelene have very little in common. But something that bonds them is their experiences of homelessness – which led to them selling Big Issue North and Denver Voice magazines respectively. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů