Ve světle šluknovských událostí, které nesly znaky pogromů 30. let (viz NP 383), se kapitánský můstek zjevně rozhodl přitvrdit. Po dlouhém zkoumání příznačně nahlédl příčinu všech potíží v „příliš štedrém“ sociálním státu a tady vláda ví, co má dělat. Už od ledna 2009, kdy byl Petr Nečas ministrem práce a sociálních věcí, je jasné, že i kdyby loď měla luxusní patra a motorový pohon, v římské galéře se bude za každou cenu veslovat. Tehdy byl zaveden institut veřejné služby, jímž si dnes dlouhodobě nezaměstnaní opatřují alespoň životní minimum (3126 Kč), nechtějí-li klesnout na minimum existenční (2020 Kč). Teď jde však Nečasův nástupce Jaromír Drábek (TOP 09) o krok dál a na leden 2012 připravil další změnu. Kdo se od tohoto termínu nechopí veřejné služby, nebo pro něj prostě žádná nebude, ten může třeba zemřít, ale nárok nebude mít vůbec na nic. Krajně paradoxní, jak napovídá novela z dílny poslankyň Ivany Řápkové a Lenky Kohoutové (obě ODS), pak bude postavení těch, kdo do podpalubí zamíří s dluhem. Bude-li pro ně vůbec práce, mohou pracovat, ale vydělají si jen tak, aby mohli existovat (2020 Kč) – zbytek jim zabaví exekutor. Jak se vypořádat s tak náročným úkolem?
Chtělo by se říct, že tohle je zatím jen jedna část opatření. Je zřejmé, že nad podpalubím, které je tlačeno až na dno samotného kýlu lodi, je třeba také ustavit patřičný dohled. Premiér vlády ČR Petr Nečas navýšil rozpočet policie o 700 milionů korun. Ve Varnsdorfu vzniká nová služebna se sedmi strážníky a kamerovým systémem za další miliony. V jednání je vytvoření Centrálního registru přestupků a současné zavedení možnosti překvalifikovat opakovaný přestupek na trestný čin. Ivana Řápková prosazuje, aby opakovaní přestupkáři mohli být vykázáni za brány měst. A ve více obcích panuje přesvědčení, že když už tady chudí jsou, nemají být aspoň ve veřejném prostoru vidět. Tak proč nenapsat vyhlášku.
Je to řešení? Svého druhu jistě. Spíš si však představuji absurditu situace. Premiér Nečas přijde na varnsdorfskou ubytovnu a říká: „Váš osud je ve vašich rukách.“ Lidem, kteří by mohli mít všechny důvody váhat, jestli raději neexistovat. Co si o sobě asi tak myslí?