NP č.345 > Pošli to dálNáš komunistický pianistaTomáš Havlín

Příběh Wladyslava Szpilmana znají díky filmu Pianista i na americkém středozápadě. Ani Češi sami ale nevědí, že jeden podobný, ale méně šťastný osud mají také pod vlastní střechou.

 

Roku 1894 se v pražské buržoazní rodině narodil Erwin Schulhoff. Odmala vynikal ve hře na klavír, kterou pak odešel studovat do Vídně. Po válce, ve které bojoval po boku italských legionářů, zůstal v Německu a vnímal vše, co mu jen výmarská republika mohla nabídnout. Vstřebával jazz i dodekafonii, dopisoval si s Albanem Bergem i Tristanem Tzarou a zařadil se do berlínského dadaistického hnutí. Doma je ale doma. Pět let po válce Schulhoff balí kufry a nastupuje do vlaku do Prahy. V příštích letech se stane nejen klavíristou Československého rozhlasu, ale i členem orchestru Osvobozeného divadla. Bude komponovat a stane se známým. Je ale Žid a nástup fašismu v Německu ho přivádí k idejím komunismu. V Sovětském svazu přijme čestné občanství. To ho ale před Hitlerem neuchrání. Policie ho v roce 1941 zatýká s vízy do Ruska v kapse a dál je to už příběh tragický. Skladatel a pianista umírá o rok později v bavorském koncentračním táboře na tuberkulózu. Berlínský jazzový festival Jazzwerkstatt nyní uvedl Schulhoffovu skladbu – a světe div se, jmenuje se Komunistický manifest. Orchestr dechových nástrojů sice zastoupil v této třináctihlasé kantátě prostý klavír, podle jednoho z blogujících účastníků to ale nevadilo. Němci jsou prý od dob Pruska na chudobu zvyklí a jerišské polnice si proto dovedou k mohutným sborům snadno přimyslet. Zejména, pokud se libreto skládá z výrazných vět manifestu, jako třeba „Evropou obchází strašidlo komunismu“ nebo „Proletáři všech zemí, spojte se!“. Snaha Němců je i přes materiální podmínky hudební produkce sympatická. Zato v Česku je Schulhoff polozapomenutý a o uvedení jeho díla z politického období nemůže být řeč. Před časem se Prahou mihli němečtí divadelníci s Marxovým Kapitálem – a lidé přišli. Tentokrát by mile překvapilo, kdyby se „našeho” pianisty zhostil některý odvážnější místní orchestr. Nebo se k němu raději nechceme znát?


Tomáš Havlín autor / Tomáš Havlín VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Život v garáži / Tomáš Malík, Tomáš Havlín > NP č.397 > Téma čísla Bydlet v garáži je v lecčems krajní podobou chudoby. Cynicky řečeno, na chudobu by stačilo i méně. Na dvou pražských místech ale také vidíme, že ani v garáži nemohou být lidé šťastní. Pokud by snad byli, stejně budou muset za svým štěstím odejít.   číst dále Škody po výbuchu / Martina Křížková, Tomáš Havlín > NP č.340 > Téma čísla Známá věta o médiích říká: "média nemohou ovlivnit, co si máme myslet, ale říkají nám, o čem máme přemýšlet." Jejich schopnost vytvářet povědomí a vyvolávat veřejný zájem nenechává klidně spát ty, kteří by rádi prosadili svá témata, ani ty, kteří by se jim naopak rádi vyhnuli.   číst dále Baví mě, jak se lidé oblékají / Zuzana Brodilová, Tomáš Havlín > NP č.342 > Rozhovor Ludmila Kybalová napsala o dějinách módy více knih, než má leckdo dohromady v knihovně. Učarovala jí upjatá španělská móda i nedbalá elegance s dírou na patě. Do oblékání ale nikomu mluvit nechce. "Recept na módu neexistuje," říká. číst dále Všechno je to imaginární / Zuzana Brodilová, Tomáš Havlín > NP č.404 > Rozhovor Lenka a Tereza střídají umělecké pseudonymy jako ponožky. Jednou jsou MC Hydra a MC Hyena, podruhé MC Hogofogo a MC Pupupidu a občas se objeví i s třetí MC, Bárou. Společně ale vystupují jako Fakné a v Česku představují výjimečný úkaz.   číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů