NP č.597 > Téma číslaDětské štěstíAnna Sochorová

Co si představujete pod pojmem štěstí? Pevné zdraví, dobrou práci, spokojenou rodinu? A shoduje se vaše dnešní představa s tou, kterou mělo vaše dětské já? Abychom vám osvěžili paměť, zeptali jsme se dětí od 8 do 17 let, co pro ně znamená být šťastný.

Matěj, 13 let

Štěstí je podle mě chvíle, za kterou je člověk rád, také na ni bude rád vzpomínat a zároveň je plný energie. Pro mě osobně je štěstí trávení času s lidmi, ke kterým mám dobrý vztah. Nejšťastnějším mě udělá odpoledne, kdy se nemusím stresovat z povinností, zítřejších testů a úkolů do školy a můžu být jenom s kamarády někde venku v parku a celou dobu si s nimi povídat.

Mařenka, 10 let

Štěstí je, když člověk něco hezkého zažije. Usmívá se, má ze všeho radost. Já mám ráda, když jdu se psem ven a hrajeme si. Také jsem šťastná, když si čtu a když dostávám dárky.

Bára, 14 let

Myslím si, že štěstí je to, co nás dělá šťastnými. Může to být pozitivní náhoda anebo pozitivní stav naší mysli. Určitě si nemyslím, že pokaždé, když je někdo šťastný, to jde na dotyčném jednoduše vidět. Může se usmívat nebo smát, ale zároveň může i mlčky přemýšlet o svých pocitech, záleží hlavně na povaze. Ať má člověk povahu jakoukoliv, vše jde poznat na očích. Když je člověk šťastný, oči se usmívají jakoby za něj. Každý máme něco, co nás dělá šťastnými. Mě osobně dělá šťastnou, když vím, že má blízká rodina a přátelé jsou spokojení a nic nám nehrozí. Baví mě zpěv, už od mala zpívám a s nástupem do první třídy jsem začala zpívat ve sboru. Teď mám zkoušky několikrát týdně, jak sólově, tak ve sboru, a samozřejmě si zpívám i opravdu často sama pro sebe. Zpěv už je pro mě součást života a vždy mě naplňuje radostí. Také si užívám čas s kamarády, hlavně když nikam nespěcháme, můžeme si povídat nebo dělat něco, co nás všechny baví.

Filip, 17 let

Myslím si, že štěstí má dva významy. Ten, který se většině lidi vybaví jako první, je štěstí, když ho vezmeme jako dobrou náhodu. Například když se mince obrátí na naši stranu, nebo když vyhrajeme v loterii. Druhý význam slova se pojí s určitými „vlastnostmi štěstí“. V dnešní době se to bohužel spojuje hlavně s vlastněním něčeho, což si nemyslím, že je dobře. Lidé by měli být šťastní, když tráví kvalitní čas s rodinou nebo když se jim povede něco tak, jak má. Myslím si, že lidé by se měli tímto řídit a neupřednostňovat materiální štěstí před tím opravdovým. Poznat, jestli je člověk šťastný, může být obtížné. Hlavním indikátorem podle mě je, zda se člověk směje, nebo ne, ale i to může být velmi zavádějící, protože úsměv dokáže každý udělat jen naoko. Proto si myslím, že poznat štěstí dokážeme nejlépe sami na sobě. Jen a pouze já vím nejlépe, zdali jsem šťastný, nebo ne. Mě dělá nejvíce šťastným sport. Dokážu se při něm nejlépe uvolnit, zapomenout na všechno kolem a soustředit se jenom na sportování s mými přáteli. Nejvíce hraju fotbal, ale rad dělám i jiné sporty. S tím se pojí to, ze šťastným mě dělá také čas, který mohu trávit s přáteli nebo rodinou.

 

 

Odpovídají děti z druhé třídy základní školy

 

Co je podle tebe štěstí? Kdy jsi šťastný/á?

Bětka: Pro mě jsou štěstí moje kočičky. Jsem šťastná, když se s nimi můžu mazlit a když mi lezou po ramenech.

Sára: Pro mě je štěstí, když můžu sedět ve škole vedle Lindy. Jsme totiž kamarádky. A doma jsou mým štěstím moji dva psi a králík, se kterými se ráda mazlím.

Stela: Nám umíralo kotě a maminka ho nějak zachránila. Takže štěstí je pro mě to, že je to koťátko pořád naživu. A já jsem šťastná, když si s tím koťátkem můžu hrát. Ono mě sice kouše, ale i tak.

Sebík: Já jsem šťastný, že se nemusím odstěhovat a že můžu pořád chodit do té stejné třídy se svými kamarády.

Matěj: Když dám třeba při nájezdu gól, to je pro mě štěstí. A pak když mě pochválí pan trenér, to je štěstí.

Linda: Já jsem šťastná, když jsme všichni spolu a že se máme furt rádi a že nejsme nemocní. A taky když je s námi taťka. Ten totiž jezdí často pryč.

Tonda: Pro mě je štěstí to, že už nejsem nemocný a můžu chodit zase do školy. Byl jsem totiž měsíc doma, nesměl jsem běhat, držel jsem dietu a teď už zase můžu dělat všechno.

Apolenka: Já jsem šťastná, když si můžu hrát se svou malou sestřenicí.

Štěpánek: Já jsem šťastný, když přijdu domů a tam mě přivítá můj pejsek Mery. A ona je taky šťastná, že mě vidí. Vrtí ocáskem, líže mě, skáče a když ji hladím na bříšku, tak se občas i štěstím počůrá.

Matěj: Já jsem šťastný, když vyhraje AC Sparta Praha, protože jsem její velký fanoušek.

Tobík: Já jsem zase šťastný, když se Slávii podaří dát gól.

Josífek: Já mám radost, když přijedeme domů z výletu a Sid, můj pejsek, na mě skáče nebo když třeba dostanu jedničku a rodiče pak mají radost.

Nikol: Já jsem šťastná, když jsem s babičkou.

Kryštof: Já jsem šťastný, když mi třeba babička přiveze nějaký dárek. Třeba nějaký pěkný auto.

Kubík: Když si můžu hrát s bráchou, někdy možná se i trochu prát, to jsem šťastný.

Tobík: Já jsem šťastný, když jsem doma a můžu si hrát s pejskama a mojí kočkou. A taky jsem šťastný, když už můžu jít na oběd. Včera jsem měl třeba tři porce těstovin.

Amálka: Já byla šťastná, když mě rodiče vzali na pirátskou loď.

Štěpánek: Já jsem šťastný, když je víkend a já jdu za mými nejlepšími kamarády Filípkem a Ájou a vždycky si dlouho hrajeme, třeba na honěnou, anebo si dlouho povídáme o našich oblíbených hrách, jako je například Minecraft. A taky na chalupu jezdím rád. Tam jsme všichni pohromadě, nemusím chodit do školy a psát úkoly. To je štěstí.

Mia: Já jsem šťastná, když mi tatínek přinese nějakou hračku. Tatínek mi nosí štěstí.

Sebík: Já mám štěstí, když někomu něco dám a jsem z toho rád.

Nikča: Já jsem šťastná, když se s mamkou nebo s tátou objímám a taky když nikdo u nás doma není nemocný.

Bětka: Já jsem byla šťastná, když jsem dostala věci po mojí kamarádce Denisce, která umřela. Mám po ní panenku a nějaké korálky, a tak na ni při hraní můžu myslet.

Šimon: Mně štěstí nosí štěňátka a lego.

Paní učitelka: Já jsem šťastná, když jsou děti hodné, když se k sobě hezky chovají a neubližují si.

 

Jak vypadá šťastný člověk? (skupinová odpověď)

Poznám to tak, že se ten člověk usmívá a je rád. Je milý na ostatní, není na nikoho ošklivý a zlý, protože on sám je šťastný. Šťastný člověk dělá také dobré skutky. Sám od sebe. Třeba mamince nebo tatínkovi nebo svému kamarádovi. Je na ostatní hodný. Usmívá se. Nikomu nedělá nic zlého.

 

S kým jste nejčastěji šťastní?

Bětka: S rodiči a našimi koťátky

Kryštof: S mýma zvířátkama, mám ptáčka, hada, psa a šneky!

Šimon: S mámou, mamka mě dělá šťastného tím, že se se mnou mazlí, koupí mi hračku, povídá si se mnou.

Apolenka: Já jsem nejčastěji šťastná, když jsem s taťkou. Protože si hrajeme, bere mě na výlet, lechtá mě a mazlí.

Amálka: Já jsem šťastná s mýma ještěrkama. Mám je asi čtrnáct dní.

 

Kdyby bylo štěstí postavička, jak by asi vypadalo? (skupinová odpověď)

Třeba by to mohl být nějaký kouzelný skřítek nebo Ježíšek. Byl by to skřítek nebo třeba víla. A byla by krásná, protože štěstí je krásné. Bylo by zlaté, fialové a růžové. Měla by štíhlý nos. Nebo by to mohla být zlatá rybka nebo třeba kouzelný los nebo kouzelná kočka.

 

 

 

Předplaťte si časopis v elektronické nebo tištěné podobě. I při nákupu online můžete přispět polovinu svému oblíbenému prodejci.


Anna Sochorová autor / Anna Sochorová VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Češi na druhé straně světa / Anna Sochorová > NP č.596 > Téma čísla V brazilském státě Mato Grosso do Sul, 12 hodin autobusem od největšího města Latinské Ameriky São Paula, se nachází nenápadná vesnička Batayporã. Ptáte se, co je na brazilské vesničce zajímavého? Překvapivě se v ní mluví česky. číst dále V azylech se z hospodářských zvířat stávají domácí mazlíčci, říká veganský aktivista / Anna Sochorová > NP č.595 > Téma čísla Lukáš Vincour je aktivista za osvobození zvířat, vegan a otec. S manželkou Michaelou založili neziskovou organizaci Zvířata nejíme, spolek aktivně bojující za osvobození hospodářských zvířat a zvyšující osvětu o chovech v české společnosti. O nich také natočili dokument Svědectví. číst dále Náhody, které změnily lidstvo / Anna Sochorová > NP č.615 > Téma čísla Některé z objevů, které pomohly přetvořit svět do takové podoby, jak ho známe dnes, nejsou dílem snahy, ale náhody. A to i takové, které od doby svého vzniku zachránily nepočítaně životů, jako je penicilin nebo detektor kouře. My vám přinášíme jejich příběhy. číst dále Dětské štěstí / Anna Sochorová > NP č.597 > Téma čísla Co si představujete pod pojmem štěstí? Pevné zdraví, dobrou práci, spokojenou rodinu? A shoduje se vaše dnešní představa s tou, kterou mělo vaše dětské já? Abychom vám osvěžili paměť, zeptali jsme se dětí od 8 do 17 let, co pro ně znamená být šťastný. číst dále