NP č.522 > Téma číslaZáchodový TwitterDarek Šmíd

Nápisy, čmárané po stěnách veřejných a hospodských záchodků, bývají označovány jako latrinálie. A kromě haldy srandy nabízejí jednu z nejfantastičtějších otázek lidského pokolení.

Jedna z dosud nezodpovězených otázek lidstva zní: proč má homo sapiens sedící na toaletní míse nutkavou potřebu komunikovat prostřednictvím textu s jinými lidskými bytostmi? Zeptejte se někoho (kdo vám na to bude ochoten odpovědět), čím si krátí chvilku při královském trůnění na kusu erárního vybavení vyrobeném z porcelánu, a on vám patrně odpoví, že během nejsoukromější chvilky na WC křečovitě svírá oběma rukama chytrý mobilní telefon a zuřivě projíždí příspěvky na facebookové zdi. Jenže – proč?


Těžko říct.


Ale rozhodně to do repertoáru moderního člověka nepřinesly mobilní telefony. Komunikační text byl nedílnou součástí záchodků už dávno před první Nokií; není tu řeč o tom, že by si někdo na záchodě četl noviny, ani tu neřešíme luštění křížovek při vykonávání potřeby, ale potřebu vykonati komunikaci s druhou lidskou bytostí právě a jen v blaženém momentu vyprazdňování střev. Médiem, které jsme my sami volili v ohrádce veřejné toalety ještě před vynálezem smartphonu, byly – a ve vybraných podnicích nadále zůstávají – tzv. latrinálie čili nápisy, umisťované zpravidla na stěny veřejných toalet.


Je to věda
Latrinálie jsou výrazem tradovaným od publikování knihy Here I Sit – A Study of American Latrinalia od kalifornského folkloristy Alana Dundese, který slovem složeným z výrazů pro latrínu a „bezcenné seskupení čehokoli" -alia, jak praví Wikipedie, označoval právě nápisy na záchodcích; nejde přitom o jediného moudrého muže, jehož pozornost zaujala lidová tvořivost na stěnách strmících nad toaletami všemožných podniků či veřejných prostor – v knize Klíč je ve výčepu shrnul své poznatky „z folkloru WC" i proslulý český autor Patrik Ouředník.


Uchovat to pro další generace
Když se na nápisy na záchodcích podíváte hodně zblízka (čuchat k nim ale nemusíte), možná v nich najdete prapůvodní Twitter, ba co více, možná i prapůvodní internet. Sociální síť Twitter je soustavou osobních slovních výkřiků, které se vztahují či nevztahují k výkřikům jiných lidí, všemožně na ně odkazují a reagují, stejně jako je kopírují, morfují a v nové formě sdílejí. Jako je nový tweet výstřelem do prázdna, tak je obdobným výstřelem i nápis na stěně veřejného záchodku. Kdo si jej přečte? Kdo na něj odpoví? Přepíše jej někdo, upraví nebo odnese v paměti a z ní pak jej přesdílí o kabinku dále, s drobnou úpravou či mohutným autorským vkladem?

V knize Klíč je ve výčepu shrnul své poznatky z folkloru WC i proslulý český autor Patrik Ouředník

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Nová šance pro kapelu Gang Gang Dance aneb chill letošního léta / Benjamin Slavík > NP č.522 > Kultura Co budou letos v létě poslouchat hipsteři, když se se sluchátky na uších vydají do přírody? Co se stane nejlepším chillem stejného období? Nepřišla právě nyní doba, kdy by se každý měl povinně zamilovat do americké kapely Gang Gang Dance? číst dále Snad nedopadnu jako Johanka z Arku / prodejkyně Leona, Prodejce Pavel > NP č.522 > VIP Rozhovor Prodejci Nového Prostoru a zároveň partneři Leona a Pavel jsou jedněmi z nejmladších prodejců. Do Prahy a k prodeji NP se dostali teprve nedávno a společně tu hledají nové šance a životní příležitosti. Od YouTubera Kovyho je věkově dělí vlastně jen pár let, přesto žijí ve zcela odlišných světech. Tedy na první pohled. Když dojde na povídání o životě, ukáže se, že si dobře rozumějí. číst dále Všichni žijeme v hospodě / Redakce > NP č.522 > Téma čísla Je vlastně úplně jedno, jestli štamgast, co do sebe denně leje litry piva, a nebo zapřisáhlý abstinent, a nebo vlastně cokoliv mezi těmito dvěma extrémy. Ať už je váš vztah k hospodě jakýkoliv, možná ani netušíte, jak moc tahle společenská instituce ovlivňuje naše životy. číst dále Pivoženky / Jana Hessová > NP č.522 > Téma čísla Hospoda je čistě mužský fenomén. Ale vztah žen k hospodám a pivu se proměnuje. „Ženy sice dodnes preferují cukrárny, kavárny a vinárny, ale pomalu se i tohle mění,“ říká sociolog Jiří Vinopal. číst dále