Varovat před zhoubnými vlivy facebookových sociálních bublin a závislostmi na „lajcích" už tak nějak patří k bontonu; ovšem když se do Facebooku opře sám jeden z jeho otců zakladatelů, je namístě našpicovat informační filtry a poslechnout si, co má ten dobrý muž na srdci.
Jakým způsobem můžeme zkonzumovat co nejvíce vašeho času a vaší vědomé pozornosti?
Řeč je o Seanu Parkerovi, který býval zakládajícím prezidentem Facebooku (a ještě dříve vynalezl někdejší nástroj na stahování digitalizované hudby Napster). Ten už dnes sice dělá něco úplně jiného (konkrétně vede svůj institut zaměřený na léčbu rakoviny imunoterapií), nicméně se nedávno u příležitosti konference mediální společnosti Axios ve Filadelfii po letech vyjádřil k sociální síti, kterou kdysi pomohl uvést do pohybu – a nevyjádřil se k ní zrovna se sentimentální slzičkou v oku. „Bez přehánění mění váš vztah ke společnosti i jednoho ke druhému," řekl o Facebooku. „Pravděpodobně velmi zvláštními způsoby ovlivňuje produktivitu; a jen pánbůh ví, co provádí s mozky našich dětí." Parker přitom neopomněl dát k dobru pár informací ze zákulisí z doby, kdy teprve vznikal plán frontálního útoku sociální sítě na lidskou pozornost; podle jeho slov zněla primární otázka facebookových inženýrů následovně: „Jakým způsobem můžeme zkonzumovat co nejvíce vašeho času a vědomé pozornosti?" Odpověď zná dnes každý, kdo si prošel obluzením facebookových lajků; Parker přímo jmenoval zamýšlený postup spočívající v tom, že uživatelům Facebooku je každou chvíli naordinována jedna „dopaminová dávka" v podobě „olajkované" fotky nebo nového komentáře u nějakého bohapustého nesmyslu, který zrovna vypustili z úst v podobě příspěvku. Tyto „dopaminové dávky" nám dělají dobře; jsou úplně zadarmo; a člověk podle nich začne velmi rychle posuzovat jak sám sebe, tak okolní svět (nazíraný čočkou své sociální bubliny). „Je to neustále se opakující smyčka sociální validace; přesně to, s čím by přišel hacker jako já, protože jde o mechanismus zneužívající zranitelnost lidské psychologie," vysvětlil Parker a dodal, že tvůrci Facebooku tohle všechno velmi dobře věděli – „a přesto jsme to udělali".