„Každý z nás má nějakou superschopnost," konstatuje úvodní videoklip na webových stránkách projektu Hero Clan a dodává, že taková superschopnost se dá využít na pomoc neziskovkám v nouzi. Člověk vážně nemusí umět dýchat pod vodou, aby byl někomu k užitku – schopnosti komiksových supermanů jsou značně přeceňovány a zatímco do fiktivních Avengers vás přiberou, jen pokud umíte přinejmenším střílet laserové paprsky z uší, ke členství v iniciativě Hero Clan stačí prostě jen pořádně umět třeba fotit nebo účtovat – a chtít tím někomu pomoct.
Jsme neziskovka pro neziskovky
Hero Clan je taková virtuální klubovna profesionálních Rychlých šípů: databáze, která propojuje neziskové organizace s profíky ve všemožných oborech, kteří mohou nabídnout neziskovkám své služby. Je-li člověk kovaným borcem přes organizování událostí, správu sociálních sítí nebo tvorbu internetových stránek a má touhu dát své schopnosti do služeb dobré věci, zapíše se do Hero Clanu jako hrdina k dispozici; z druhé strany pak Hero Clan oslovují neziskové organizace s požadavky na specifické zakázky – a dva centrální mozky Hero Clanu na to konto vyberou jednoho ze svých hrdinů a vyšlou ho na velké dobrodružství, které se může týkat jak fotografování benefičních běžeckých závodů, tak třeba předtančení na plese pro lidi postižené Downovým syndromem. O to, aby tanečník nevyrazil fotografovat a fotograf nevyrazil tančit, se v útrobách projektu starají jeho dvě zakladatelky Veronika Kovářová a Kateřina Vondráková, které Hero Clan odstartovaly v březnu 2017 a už za něj stačily vyfasovat ocenění v akceleračním programu Social Impact Award. Jejich vynález je o to zajímavější, že funguje na zcela dobrovolné, stoprocentně neziskové bázi: v žádném bodu rovnice profík + neziskovka = hrdinství není finanční zisk. „Netečou tudy žádné kačky," říká Veronika. „Dobrovolník neplatí za to, že je v databázi, a neziskovka neplatí nám za zprostředkování služeb ani dobrovolníkovi za práci." „Jsme neziskovka pro neziskovky," dodává Kateřina, „na což lidé ani potenciální sponzoři vůbec nejsou zvyklí – nezapadáme tedy do běžných kolonek."
V současné chvíli je v databázi Hero Clanu nějakých 550 hrdinů, nabízejících své služby přibližně čtyřem desítkám neziskovek
Nápad jako Pikaču
Dvojice „herohunterek" čili lovkyní hrdinů nápad na neziskovou neziskovku pro neziskovky podle svých slov nikde neokoukala. „Byla to spíš inkubace duševních pochodů, kdy jsme si někdy v prosinci 2016 řekly: pojďme spolu dělat něco, co má přesah, protože už nás občas úplně nenaplňuje, že natočíme třeba reklamu," říká Veronika. Nápad měl – tak jako jiný fiktivní hrdina, Pokémon Pikaču – různá vývojová stadia, zahrnující firemní dobrovolnické dny i společnost s ručením omezeným, aby se nakonec vyprofiloval v projekt, v němž se platí pouze „karma body". Kateřina s Veronikou přitom nezískaly tendence pomáhat lidem z čista jasna ve chvíli, kdy by je pokousal radioaktivní dobrosrdečný pavouk; v souvislosti s dobrými skutky vzpomínají na svou spolupráci už od chvíle, kdy se z nich v první třídě základní školy staly kamarádky. „My měly tenhle vnitřní pocit vždycky," vzpomíná Veronika na hrdinské začátky.
Nábor pokračuje
„Když třeba jeden kluk šikanoval naši postiženou spolužačku, která se nemohla bránit, popraly jsme se s Veronikou za ni," dodává Kateřina. Nepředstavujte si je ale hned jako kreslené postavičky Batgirl a Catwoman, které vyrážejí konat spravedlnost jen pod rouškou noci – dívky se kupříkladu účastnily dobrovolných programů pro postižené a chodily na kroužek první pomoci, odkud vědí, jak se postavit i k výrazně nedigitálním a neinternetovým výzvám, jakými jsou kupříkladu z těla vyhřezlá střeva. (Správně, hlavně je netlačit zpátky do těla.) V současné chvíli je v databázi Hero Clanu nějakých 550 hrdinů, nabízejících své jednorázové (v některých případech ovšem pro velký úspěch i opakované) služby přibližně čtyřem desítkám neziskových organizací. Ačkoli mezi jejich hrdiny převažují lidé, kteří už jsou ve svém oboru zabydlení a mohou si dovolit udělat sem tam něco pro čiré dobro, najdou se mezi členy Hero Clanu i mladí aspiranti na hrdinskou slávu, kteří mohou záznamem o vydařeném projektu pro neziskovku zaplnit první stránky svého vznikajícího profesního portfolia. Zdaleka přitom není vyčerpána ještě plná hrdinská kapacita; zatímco například dobrovolníků, schopných organizovat kdeco, je v klanu hrdinů dostatek, lovkyně hrdinů nadále pokračují v náboru grafiků, specialistů na sociální sítě, webdesignérů, fundraiserů i účetních, kteří se orientují v neziskové sféře.
Pokud bude pokračovat tempo růstu, jaký Hero Clan zaznamenává za rok své činnosti (korunovaný osmi desítkami zprostředkovaných spoluprací), dostane se na pořad dne i nábor nových členů samotného jádra databáze. Prozatím se totiž vše sbíhá ke dvěma zakladatelkám, které tráví lovem hrdinů a jejich propojováním s potřebnými alespoň den ze svých běžných pracovních týdnů.