NP č.504 > Téma číslaBabyIvan Adamovič

Považuji za mimořádné štěstí, že jsem členem národa s mimořádně krásnými ženami. Nicméně občasné zašilhání na východ ukazuje, že Slovenky se drží v těsném závěsu a v různých rysech Češky doplňují i předstihují.

Oproti Češkám v sobě mají něco a) víc mužského a b) víc zvířecího. (Ano, budu v tomto příspěvku povětšinou setrvávat u primitivního mužského šovinismu.) Všimněte si třeba těch jejich... brad. I křehká kráska z východu má bradu výraznou, dodávající obličejovému celku zvláštní prvek mužnosti. Ten podtrhují jižanské genetické rysy jako výrazné tmavé oči a neméně výrazné obočí. Dokonce i nosy slovenských krásek jsou nějak sošnější.

 

Svého času mě okouzlovala Jana Kirschner, která možná není magazínová kráska, ale v křivkách jejích rtů je něco tak necudně přidrzlého, až by se člověku chtěl taky zpívat duet. Štafetu podobně osobitých úst nyní převzala Judit Bárdos se svou přitažlivou mezírkou a uhrančivým pohledem nad ní.

 

Bývají také krásně emotivní a iracionální. Ale co si budeme povídat, dobrou polovinu přidané hodnoty Slovenek tvoří jejich jazyk. Myslím ten mluvený, mazlivý, měkký, vzrušující jazyk slovenštiny, včetně posunutých těžišť slov na úplně jiné slabiky. Měl jsem přítelkyni Slovenku a dodnes mi řada jejích slov a vět zní v uších, i když publikovatelná z nich je pouze „Ty si blázon!" Že je francouzština jazykem lásky? Nejsem si jist. Mě rozhodně víc dostane s potlačovaným smíchem zašeptané „Tam som šteklivá..."


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Taláršou / Jan Stern > NP č.504 > Fejeton Za mého mládí bylo možno v televizi spatřit leccos. Třeba jste sáhli do takového rukávu a nahmátli jste tam pračku, ledničku, v ideálním případě všechno. Nebo se házely koule do takového velkého klobouku. Anebo se utkávali zaměstnanci Závodu kuličkových ložisek se zaměstnanci Textilany, aby se ukázalo, kdo má lepší zaměstnance. číst dále Zmrzlina & kozy / Martin Selner > NP č.504 > Jiné čtení Nastupuju s dětmi do autobusu. Probíhá standardní scénář, kdy nás půlka autobusu chce pustit sednout a ta druhá půlka se tváří, že nás nevidí. Beru děti na zvířecí farmu, aby taky viděly, že existují i jiná zvířata než tučňáci z Madagaskaru. číst dále Martina Pauková / Věra Mezuláníková > NP č.504 > Téma čísla S Martinou Paukovou jsem si povídala v Berlíně na festivalu ilustrace. Mrkněte se na její web, dojde vám, že tohle není jen tak. Martina je největší středoevropská ilustrátorská star. Její práce najdete v magazínech jako Wired, Bloomberg nebo Forbes. číst dále Silicon Valley na Dunaji / Darek Šmíd > NP č.504 > Téma čísla V červnu zveřejnil deník The Financial Times zprávu o tom, že na Slovensku vzniká středoevropská varianta Silicon Valley; článek označil Bratislavu za „Danube Valley“, čili Dunajské údolí, zralé na dominanci v oblasti mladého technologického podnikání. číst dále

Nejčtenější články autora

Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále O díře z trychtýře / Ivan Adamovič > NP č.490 > Novinky / Kultura Může fungovat knížka pro děti o postavě, která vlastně není?   číst dále Metry umění / Ivan Adamovič > NP č.498 > Téma čísla Nejnavštěvovanější umělecká galerie v Praze? Přece metro. Podle Pavla Karouse, který mapuje umění v pražském metru, bylo na třech jeho trasách rozmístěno při výstavbě do roku 1990 celkem 126 uměleckých děl, z toho asi čtyřicet se do dnešní doby nedochovalo. V prostorách metra a poblíž jeho výstupů se setkávají zcela tendenční „zasloužilí“ umělci a progresivní díla tehdejší umělecké špičky. Nabízíme pár tipů na uměleckou projížďku Prahou, jak ji znáte i neznáte. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů