NP č.493 > Novinky / TechnoskopZ Londýna se stává město, kde se dá zase volně dýchatDarek Šmíd

Co by měl dělat starosta velkého města?

Když se podíváte na Kancelář Blaník nebo na pověst, kterou si vybudoval pražský magistrát za primátora Béma, pak je pracovní náplní starosty nahrnout si co nejvíce „malých domů" a vyvrtat co nejvíc tunelů. Pohled na nového starostu Londýna Sadiqa Khana však člověka naplňuje nadějí; londýnský starosta maká na tom, jak své město zbavit znečištění vzduchu, a jde na to prostřednictvím nejmodernějších metod.

Když je ve městě  nedýchatelný vzduch, pípne vám zpráva na mobilu.

Server BBC vypočítává deset postupů, jimiž se Londýn stane městem s mnohem čistším ovzduším, než byl doposud. Patří mezi ně vysoké zpoplatnění automobilů se starými motory, z nichž cáká nejvíce emisí, naplánování zón s „ultra nízkými" emisemi, které budou spuštěny v roce 2019, a osazení environmentálně nejzamořenějších dopravních tepen těmi nejekologičtějšími autobusy. V Londýně pod Khanovým vedením vzniká také nejpočetnější eskadra autobusů s hybridním pohonem v Evropě, která má už 2300 hybridních vozů (což je takřka čtvrtina veškerých londýnských autobusů). Současně se rozjel také program Healthy Streets na to, jak z Londýna udělat město přítulnější k chodcům a cyklistům (investice do proměny činí přes dvě miliardy liber) a systém varování před zvýšenou koncentrací emisních hnusů ve vzduchu (když je venku nedýchatelno, pípne vám zpráva na mobilu). Tak tohle by měl dělat starosta velkého města: pracovat na tom, aby to město bylo fajn.


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

To nechápu… / Oldřich Villner > NP č.493 > Fejeton „Nedávno se mi staly dvě příhody, obě ve stejný den a obě tak nějak stejně nechápu,“ píše na úvod svého fejetonu prodejce Oldřich, kterého denně potkáváte při prodeji na stanici metra Vltavská. Olda rád věcem přichází na kloub a také rád píše a obojí mu jde, takže z toho máme další hloubavý fejeton pražského prodejce. číst dále Město budoucnosti / Redakce > NP č.493 > Téma čísla Zapomeňte na sci-fi výjevy plné aut létajících nad ulicemi, po kterých se s lidmi ruku v ruce procházejí roboti. Vize našich předků o divoké budoucnosti jsou ve výsledku – alespoň co se urbanismu týče – mnohem skromnější. Oslovili jsme architekty, historiky, ale také snivé umělce, aby nám pomohli hledat co nejzajímavější úhly pohledu na město budoucnosti. číst dále Orgonová energie do každé rodiny / Ivan Adamovič > NP č.493 > Dezorientace V březnu uplyne 120 let od narození Wilhelma Reicha, jednoho z nejpodivnějších mužů vědy v historii. Podle některých to byl „člověk budoucnosti“, podle jiných ukázkový pseudovědec. Kde je hranice mezi jasnozřivostí a šílenstvím? číst dále Města podle Bati / Libor Hruška > NP č.493 > Téma čísla Maďarsko, Jugoslávie, Polsko, Francie, Švýcarsko, Nizozemsko, Německo, Anglie. Tam všude koncern Baťa pronikal nejen svými výrobky, ale od 30. let 20. století i zakládáním továren a „ideálních průmyslových měst budoucnosti“. Vzorné tovární obce byly symbolickým štítem pro obchodní expanzi firmy, říká historik Ondřej Ševeček, který je spoluautorem nové knihy Tovární města Baťova koncernu, mapující projekty baťovských měst na evropském kontinentu. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů