NP č.493 > Novinky / TechnoskopZ Londýna se stává město, kde se dá zase volně dýchatDarek Šmíd

Co by měl dělat starosta velkého města?

Když se podíváte na Kancelář Blaník nebo na pověst, kterou si vybudoval pražský magistrát za primátora Béma, pak je pracovní náplní starosty nahrnout si co nejvíce „malých domů" a vyvrtat co nejvíc tunelů. Pohled na nového starostu Londýna Sadiqa Khana však člověka naplňuje nadějí; londýnský starosta maká na tom, jak své město zbavit znečištění vzduchu, a jde na to prostřednictvím nejmodernějších metod.

Když je ve městě  nedýchatelný vzduch, pípne vám zpráva na mobilu.

Server BBC vypočítává deset postupů, jimiž se Londýn stane městem s mnohem čistším ovzduším, než byl doposud. Patří mezi ně vysoké zpoplatnění automobilů se starými motory, z nichž cáká nejvíce emisí, naplánování zón s „ultra nízkými" emisemi, které budou spuštěny v roce 2019, a osazení environmentálně nejzamořenějších dopravních tepen těmi nejekologičtějšími autobusy. V Londýně pod Khanovým vedením vzniká také nejpočetnější eskadra autobusů s hybridním pohonem v Evropě, která má už 2300 hybridních vozů (což je takřka čtvrtina veškerých londýnských autobusů). Současně se rozjel také program Healthy Streets na to, jak z Londýna udělat město přítulnější k chodcům a cyklistům (investice do proměny činí přes dvě miliardy liber) a systém varování před zvýšenou koncentrací emisních hnusů ve vzduchu (když je venku nedýchatelno, pípne vám zpráva na mobilu). Tak tohle by měl dělat starosta velkého města: pracovat na tom, aby to město bylo fajn.


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

To nechápu… / Oldřich Villner > NP č.493 > Fejeton „Nedávno se mi staly dvě příhody, obě ve stejný den a obě tak nějak stejně nechápu,“ píše na úvod svého fejetonu prodejce Oldřich, kterého denně potkáváte při prodeji na stanici metra Vltavská. Olda rád věcem přichází na kloub a také rád píše a obojí mu jde, takže z toho máme další hloubavý fejeton pražského prodejce. číst dále Budoucnost hledej v detailu / Jan Štěpánek > NP č.493 > Téma čísla „O budoucí podobě města už je do velké míry dávno rozhodnuto,“ říká Martin Barry, krajinný architekt a zakladatel reSITE, společnosti zabývající se možnostmi budoucího rozvoje měst. „Klíčem je infrastruktura, neviditelné město, něco, co jsme zdědili od předků. Takže pokud hledáte budoucnost města, hledejte v minulosti.“ číst dále Města podle Bati / Libor Hruška > NP č.493 > Téma čísla Maďarsko, Jugoslávie, Polsko, Francie, Švýcarsko, Nizozemsko, Německo, Anglie. Tam všude koncern Baťa pronikal nejen svými výrobky, ale od 30. let 20. století i zakládáním továren a „ideálních průmyslových měst budoucnosti“. Vzorné tovární obce byly symbolickým štítem pro obchodní expanzi firmy, říká historik Ondřej Ševeček, který je spoluautorem nové knihy Tovární města Baťova koncernu, mapující projekty baťovských měst na evropském kontinentu. číst dále Holky z ulice, Patricie Solaříková versus prodejkyně Martina Svatošová / Martina Svatošová > NP č.493 > VIP Rozhovor Martina miluje zvířata, Patricie miluje zvířata. Obě se starají o pejsky z útulku. Téma rozhovoru tak bylo předem jasné. Také dotazy na hereččino působení v Ulici dokázala Martina vždy bravurně stočit zase ke zvířatům. Vznikl z toho text, který spíše než novinový rozhovor připomíná přátelské povídání. A to je skvělé. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů