NP č.467 > Téma číslaPřestávka součástí hodinyPavel Šplíchal

Firmy chtějí ideální kolektiv zaměstnanců a nebojí se za to zaplatit. Vítejte na teambuildingu pod dohledem expertů.

 

Pětačtyřicetiletý inženýr padá pozadu a poslepu do náruče svého o deset let staršího kolegy konstruktéra, následuje slaňování pod vedením lehce imbecilního instruktora a večer jsou připraveny hry „pod střechou“ podhorského penzionu. A tak po celý prodloužený víkend. Ne všechny firmy v Česku vědí o tom, že by se taková povinná zábava měla počítat jako pracovní doba, a tak jsou často lidé, kteří jsou jinak zvyklí se o víkendech poflakovat na chatě, nuceni ze sebe dělat šašky úplně zadarmo. „Si vystuduju psychologii a žvanit na těchto kurzech budu sám,“ komentuje v pondělí po návratu v kantýně událost inženýr, když se dozví, kolik si za něj „expert na motivaci“ naúčtoval.

 

PRO NADŠENÝ KOLEKTIV

Myšlenka teambuildingu stojí na touze firem mít kolektiv, který je kombinací party kamarádů s vojenskou jednotkou. Vánoční večírky, popracovní panáky, náhodné kancelářské lásky a další formy (mimo)pracovních vztahů nemohly věčně uspokojovat firemní touhu po akceschopně komunikujících zaměstnancích. Schopnost koordinovaného kolektivu řešit problémy je k nezaplacení a v rámci současného korporátního (i akademického) slovníku se jako komunikační dovednost počítá mezi takzvané softskills.

V české společnosti je kvůli socialistické zkušenosti teambuilding takřka součástí kánonu. V komedii Dovolená s Andělem z padesátých let se na slunci se tužící kolektiv komunikační skills ani učit nepotřeboval. Instruktorka volného času nadšeným budovatelům nezabránila v iniciativním dokončení místní školy. Nerealistický kolektiv dělníků budujících socialismus za každou cenu dobře ilustruje vytoužený výsledek kvalitního teambuildingu: nadšené pracovníky schopné rychle kombinovat svoje dovednosti tak, aby dospěli ke společnému cíli.

Teambuilding může mít tisíce podob, záleží na tzv. firemní kultuře, povaze šéfa i zaměstnanců. V penzionu v Jeseníkách se může sejít parta geodetů, kteří pod hlavičkou amerického korporátního termínu docela obyčejně chodí po kopcích a večer si s kytarou sednou k ohni, ale také může parta IT expertů pobíhat celé dny po lese v maskáčích s maketami zbraní a večer poslouchat motivační řeči o konkurenci plné militaristických výrazů a evoluční hatmatilky o přežití nejsilnějších v nelítostné džungli volného trhu. Stává se i to, že se jedno oddělení jede za firemní peníze jednoduše opít někam do wellness centra na Šumavu a pár motivačních řečí šéfové spokojeně přetrpí v kocovině.

 

PROBLÉM PŘED ŠÉFEM

Ideál teambuildingu je spojit příjemné s užitečným neboli zábavu s učením. Od věci nemusí být ani nenápadné shromažďování informací o schopnostech zaměstnanců pro účely oddělení lidských zdrojů. Přes den se tak zocelují např. mediální dovednosti progresivního kolektivu, odpoledne se hravou formou s obrázky dozvíme, co si kdo myslí o firmě, o svých kolezích a šéfech, a večer se jde na bowling. I tam se hraje o status a pozici ve firmě. Zvláště nový zaměstnanec se může ukázat jako nudný idiot nezapadající do kolektivu nebo naopak správný vtipkující a hláškující řízek. Uklouznout před šéfem při vysílání koule směr kuželky a za smíchu kolegů spadnout je každopádně určitě potupnější na teambuildingu než při srazu staré party ze střední školy.

Také víkendoví opilci se při takové teambuildingové sobotě neocitají v lehké situaci. Zvláště ve větších firmách na akcích, kde se setkává více lidí, než během běžných pracovních dní, může být příliš brzo vypitá první dvojka červeného večer před šéfem docela problém. Na rozdíl od školních výletů nemívá totiž největší opilec z kolektivu ten nejvyšší status. Jinak se ale parta z firmy zestárlé školní třídě může podobat v mnoha ohledech. Dobře postavení manažeři ve sportovním „casual“ hážou oplzlé poznámky k chichotajícím se kolegyním, část šprtů probírané softskills učivo žere a aktivně si dělá poznámky a ti s vlažnějším přístupem se to prostě snaží nějak překlepat.

Za veškerou „naukou o teambuildingu“ je hlavně byznys. Korporace jsou ochotné za různá školení, certifikáty softskills a právě teambuildingy utrácet celkem velké peníze. Spousta firem tak odpovídá právě na tuto poptávku. Kvůli konkurenci pak vzniká i potřeba vytvořit expertní vědění o tom, jak na to, které je možné korporacím a firmám nabízet s tím, že právě tato metoda je nejúčinnější. Která teambuildingová strategie je nejlepší a který systém tmelení kolektivu má nejrychlejší výsledky a další podobné otázky se tak ocitají v péči opravdových odborníků s tituly z psychologie a jiných sociálních a humanitních věd.

 


autor / Pavel Šplíchal VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA