NP č.445 > FejetonZastrkávačJan Stern

Nedávno mi kamarád vyprávěl historku. Seděl se svou ženou v autě, když tu mne viděl jít po chodníku. Ona mne neznala, a tak jí kamarád povídá: „Jé, hele, to je ten můj spolužák, jak píše ty fejetony." Manželka po mně bleskla okem a pravila prý: „To jsem si nemyslela, že je to taková socka."


Nedávno mi kamarád vyprávěl historku. Seděl se svou ženou v autě, když tu mne viděl jít po chodníku. Ona mne neznala, a tak jí kamarád povídá: „Jé, hele, to je ten můj spolužák, jak píše ty fejetony.“ Manželka po mně bleskla okem a pravila prý: „To jsem si nemyslela, že je to taková socka.“

Ne, nebojte se, milí čtenáři, ta historka nemohla poranit sebevědomí držitele státních spořicích dluhopisů. Pětiletých. Reinvestičních. Co držitele státních spořicích dluhopisů opravdu štve, že v té stigmatizující větě nešlo o jeho status ekonomický, ale o jeho oblečení. O vkusnou šusťákovou bundičku, o níž se domníval, že je svěže mladistvá, o kalhoty, o nichž se domníval, že jsou prostě černé, a o kecky, o nichž prodavač Nguyen tvrdil, že mu vážně sluší.

S tím oblečením já mám pořád nějaké problémy. Pro mne je to něco jako uzlíkové písmo nebo hieroglyfy. Prostě tomuhle kódu nerozumím. Je to pro mne tajuplné mystérium. Cožpak o to, jsem studijní typ, já když něco neumím, rád se přiučím. Zalezu si jako panic kteréhokoli oboru do knihovny a vyjdu jako rutinně zasunující světák, sdělující už šatnářce, co správně poznamenal ten geniální výstředník šokující svými dadaistickými nápady výstřední snoby (ten s tím srandovním knírkem). Ale u kódu oblečení vůbec nechápu, kde se učí. Jak si ho mezi sebou ti, pro něž je zřejmě mateřským, předávají? Jak mezi sebou zasvěcenci komunikují? Telepatií? Jako termiti? Věda zde zůstává bezradná, soudím.

Jako tuhle. Byl jsem pozvaný na jednu oslavu narozenin. Normálně se takových veselic nezúčastňuji a držím se knihovny, neboť kdo ví, kde má čmelák žihadlo, tomu nejsou kalhoty nikdy krátké. Nicméně tentokrát mi šlo o jednu dívku, která měla také přijít. No, nebudu lhát, dost jsem o ni stál a chtěl jsem na ni trochu zapůsobit. Připravil jsem si pár fórků, nějakého toho čulibrka, chvilku jsem byl také vážný (myslím, že jsem řekl něco jako „jsem tak sám, Ariano“) a nenápadně jsem se zmínil, že jsem v podstatě spisovatel, jakkoli mé knihy se neprodávají tak dobře jako ty s Bobem Sinclairem, neboť se zatím neprodávají vůbec (což jsem decentně zamlčel). No ale nějak jsem hned od začátku cítil, že se „nečapu“, jak se říkalo za mého mládí, což my muži cítíme lépe než termit žížalu. Šel jsem tedy po konci párty za hostitelkou do kuchyně a trochu jsem vyzvídal, neboť jsem věděl, že ona a Ariana jsou si dosti blízké. Když jsem začal zoufale utírat nádobí, hostitelka se nade mnou smilovala, útrpně se na mně podívala a přiznala mi: „Zbytečně se nevysiluj, ona si tě prostě hned otipovala.“

To mne zarazilo. Otipovala? Co to jako znamená? Podle čeho si mě jako „hned otipovala“? Oslavenkyně chvilku váhala, ale pak to z ní vypadlo. Ortel byl nemilosrdný. „Když to chceš vědět, tak podle toho, že si strkáš tričko do kalhot.“

Mozek se mi odkrvil a chvilku jsem koukal jak Kerpof na Pisakův obraz. Cože? Rozhodlo to tričko v kalhotech? A proč se vlastně tričko do kalhot nestrká? Na spartakiádě jsme ho tam strkali. I fotbalisti ho tam strkaj, je to dokonce předepsáno pravidly a sudí má právo si zastrčení dokonce vyžádati během hry! Kdo to kde rozhodl, že už není tričko v kalhotech „in“? Proč o tom někdo nevydá nějakou závaznou vyhlášku? Proč vás na to neupozorní obvodní lékař? Proč o tom wikipedie mlčí? Jak se ke mně má tento vzkaz jinak dostat?

Cítil jsem se jako blbec. Ariana na mě koukla, srkla mochíto a hodila mě do nejspodnějšího šuplíčku s nápisem „zastrkávač trička“, pod nímž už jsou jen „tepláky u hracího automatu“ a „děravé ponožky v sandálech“.

Chápete to ponížení: po třech vteřinách bylo hotovo. Čulibrk už byl zbytečný. Hodinu jsem šaškoval jako kretén úplně nadarmo a jen se propadal hlouběji a hlouběji.

Já a oblečení, to je prostě vztah konfliktní. Nietzsche prý řekl, že když se díváš dlouho do propasti, začne se propast dívat do tebe. Já bych si dovolil na základě své zkušenosti tuto ehce banální myšlenku domyslet: Nesnášíš-li oblečení, ono začne nesnášet tebe. A mstí se. Záludně a zavile. Že šaty dělají člověka? Ale kdeže. Šaty člověku vládnou. Šaty, to je ten hlavní hrdina v tomhle kuse, my, nazí blbci v nich, jim jen sloužíme. Jako chodící věšáky, které jsou trpěny jen proto, že bez nich by Ony nebyly vidět. Je to první světová mocnost a všechny další státečky, jako peníze, rozum či humor, mohou na tuto jadernou mocnost leda hrozit pěstičkou, či maximálně tak dramaticky přepínat gumu ve svém praku.

Odívání je zlo a je pozoruhodné, že před tímto hříchem, zjevně dědičným, nevarují nás vůbec teologové, ačkoli i málo pozorný čtenář biblického textu musel si povšimnout, že Adam a Eva byli vyhnáni z ráje nikoli proto, že by snědli nějaké jablko, ale proto že se následně oděli. To fíkové spoďáry rozpálily Hospodina, nebýt jich, ani by si předčasné sklizně nevšiml. A vy se mu divíte? On jim dá extenzivní zemědělství a oni mu do družstva tahaj módní výstřelky! Právem odsoudil první kolchozníky k životu v pekle. Jenže to peklo nespočívalo v „dobývání chleba v potu tváře“, jak se nám kdosi snaží namluvit. Ač nám to biblický autor zatajil, patrně zmrazen hrůzou, vsadím se, o co chcete, že za branami ráje stála fiflena v converskách, mrkla na fíková tanga a pravila: „bože, to je socka.“

Měla pravdu, samozřejmě. Ale copak jako lidstvo nemáme na víc než na pravdu?


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Simonina éra / Jan Stern > NP č.461 > Fejeton Život je rozčlánkován. Na etapy. Já osobně třeba prožil etapu Julie. Robertsové, samozřejmě, v kozačkách nad kolena a se žvejkačkou. Pak přišla éra Marie, tedy Fredrikssonové, z Roxette, v elasťákách, v klipu Joyride. Pak mi vlítla do denního snění Alice na laně. Tedy Alicia Silverstoneová, z klipu Cryin od Aerosmith. Načež nastala éra Rejčl, přesněji tedy přiléhavého trička Jennifer Anistonové v Přátelích. Od Mars útočí! začala epocha Natalie. Tedy Portmanové. Kvůli jedné vánoční krizi se nakrátko vyhoupla na trůn epochy Keira, no ale pak nastoupila do zpráv na Nově Charvátová (to je ta bloncka, co se po ní slehla zem) a bylo vymalováno. Na chvilku. Než přišla Avril. Které jediné dokážu odpustit černé oční stíny. číst dále Světáci a vrbičkáři / Jan Stern > NP č.478 > Fejeton Jsou národy, do nichž narodíte-li se, nemá moc smysl pokoušet se dobývat svět, neboť budete spíše celý život bojovat o existenci – pokud takový národ neopustíte. Pak jsou národy, v nichž narodíte-li se, ani svět dobývat nepotřebujete, neboť vám patří, leží vám u nohou a všichni vám budou naslouchat už jen proto, že mluvíte jazykem, kterým hedlajnuje i marketér škodovky, byť nikdo netuší proč. Češi jsou tak něco mezi. číst dále My jsme všichni ho-ho / Jan Stern > NP č.459 > Fejeton Občas člověka pronásledují určité nutkavé představy. Člověka běžného (homo ordinaris) třeba představa, že má rozepnutý poklopec, i když nemá. Velké škody při tom nevznikají, krom toho, že si trochu unavíte ruku neustálým ohmatáváním rozkroku. Člověk hollywoodský (homo hollywoodiensis, slangově někdy též ho-ho) má nutkavé představy stejně jako člověk běžný, leč liší se tím, že mu tyto představy přinášejí nikoli malé škody, ale velké zisky. číst dále Učitel / Jan Stern > NP č.526 > Fejeton Musím se doznat k jedné takové charakterové deformaci. Mám značnou touhu poučovat. Krocena bývá tím, že vlastně nemám poučovat o čem, neboť se v ničem nijak zvlášť nevyznám. Ale nedávno ke mně byl osud milostivý a přihrál mi do cesty ideální oběť. Kamarád kamaráda, Švéd žijící u nás, mě pozval na takový edukativní kafe. Prý mu v naší zemi leccos není jasné a rád by byl poučen. číst dále