NP č.445 > Kultura | DivadloPravá melancholieMarta Harasimowicz

Čechov pro tradicionalisty.

Višňový sad – hra o pomíjení a jedincích ztracených v konfrontaci s velkými společenskými změnami – se jako málokterý klasický text zdá univerzálně adaptovatelný. Nelze se tedy podivovat nad tím, že se i na českých jevištích tradičně těší výrazné oblibě. Důkazem je hned několik nových premiér Čechovova dramatu, jež byly uvedeny v posledních sezónách (mimo jiné v brněnské Huse na provázku či v pražském Divadle Na zábradlí). K velmi rozmanité nabídce uchopení tohoto činoherního evergreenu přibyla v minulé sezóně i inscenace Spolku Kašpar v Divadle v Celetné. Jedná se o první uvedení Čechova v historii této scény.

MEZI JEŘÁBEM A DLOUHOU RÓBOU

Nepochopení, s nímž se potýkal Čechov v době příprav první inscenace hry, se v dějinách divadla stalo takřka legendární záležitostí. Zatímco Čechovovým záměrem bylo údajně napsat komedii, tvůrci představení zarputile interpretovali text jako tragédii, o čemž Anton Pavlovič rozhořčeně psal své ženě: „Jsem připraven vsadit se o cokoliv, že oba nepřečetli ani jednou pozorně mou hru.“ Četnost pozdějších inscenací napomohla zmírnění vyznění tohoto sporu: časem se ukázalo, že Čechovův rukopis je vhodným podkladem pro obě cesty interpretace. Podíváme-li se na souhrn českých čechovovských adaptací z posledních let, je patrné, že mezi našimi divadelníky současně převažuje snaha hledat ve hrách ruského dramatika spíše komický obsah, jenž někdy vede až ke groteskním uchopením. Inscenace Divadla v Celetné je v této otázce poněkud konzervativnější – přestože nezavrhuje tragikomické prvky, uvádí Višňový sad spíše v melancholických polohách. Kromě nutných škrtů a několika nenápadných aktualizačních postupů se režisér Filip Nuckolls spolu s dramaturgyní Lenkou Bočkovou rozhodli pro střídmou prezentaci původní podoby hry. Výtvarné zpracování představení poukazuje na divadelní bezčasí. Kostýmy Jana C. Löbla jsou variací na módu z konce 19. století, jejíž zvláštní ráz doprovází moderní účesy herců a ojedinělé dobově nezařaditelné rekvizity. Základní kulisu tvoří promítané pozadí krajiny – jednou z nich je obraz sadu, druhou tvoří industriální motivy jeřábů.

CHLAD PANÍ RANĚVSKÉ

Soustředěnost na samotný text je zřejmá i ve výrazových prostředcích, z nichž čerpají herecké výkony. Marně bychom zde hledali snahu o experimentování nebo inovaci – takřka všichni herci jako by se přizpůsobili požadavku předvést téměř čítankové představení předlohy. Ovšem nutno říci, že nejde o nepovedenou čítanku. Přestože se nejspíš nejedná o výkony, které se zapíšou hluboko do paměti publika, působí přesvědčivě a – navzdory vážné atmosféře inscenace – se úspěšně vyhýbají bezzubému patosu. Ústřední úloha patří Raněvské Mileny Steinmasslové – oproti ostatním českým inscenacím Višňového sadu jaksi odměřenější a chladnější. Důstojně ji doprovází Lukáš Jůza v roli zbohatlíka Lopachina a Monika Zoubková jako ze života unavená Varja. Bohužel i tentokrát zklamou postavy, které (ať již kvůli své nevýraznosti nebo naopak specifickému ladění) v inscenacích této hry často doprovázejí méně povedené výkony: Aňa Aleny Dolákové, Jaša Matouše Rumla či Jepichodov Pavla Langera.

Višňový sad v podání Spolku Kašpar rozhodně nepatří k nejvýraznějším inscenacím souboru. I přesto se ale jedná o velmi uspokojivě připravené a dobře sledovatelné představení. Pro konzervativního diváka, který je zároveň unaven posledními čechovovskými experimenty a teskní po pravé melancholii, bude jistě potěšením.

Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad, premiéra 28. února 2014, Divadlo v Celetné


autor / Marta Harasimowicz VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Přestaňme spravovat okna / Václav Walach > NP č.445 > Téma čísla Hesla o „nulové toleranci" přicházejí vyzbrojena odkazy k debatám v odborné kriminologické literatuře (povětšinou nečtené) a zkazkami o „zázračném" úspěchu, který měl tento přístup zaznamenat v New Yorku devadesátých let. Pojďme se jim podívat na zoubek. číst dále Za město čistější / Anna Hausnerová, Ondřej Slačálek > NP č.445 > Téma čísla Už více než rok a půl platí tzv. lex Řápková, zákon, který umožňuje uložit zákaz pobytu na území obce za opakované přestupky. Co přinesl? Kromě stovek, možná tisíců vykázaných a více než dvou set lidí s uměle vyrobeným trestným činem také jednašedesát vězňů, kteří jsou ve vězení zbytečně. A dobrý pocit na některých radnicích. číst dále Kritické květiny / Jiří Ptáček > NP č.445 > Kultura | Výtvarné umění Galerie hlavního města Prahy požádala Adama Vačkáře (1979) o intervenci do nejvýstavnějších sálů Colloredo-Mansfeldského paláce číst dále Šťastný sušenkový konec / Rad Bandit > NP č.445 > Ženská stránka V patnácti letech řekl Bryan doma v Jižní Karolíně svým rodičům, že se zamiloval do kamaráda z fotbalového týmu. Nejdřív dostal pěstí do obličeje, pak patnáct minut na to, aby si sbalil batoh. Stihl to za deset. Svého otce už nikdy neviděl. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů